#1 05.12.2015 11:58

Pilke
Ei mikään karkkipussin käskyläinen
From: Tsadi
Registered: 17.01.2007

Mikä tekee elokuvasta hyvän / huonon?

Tämmöstä mietiskelin kun aamulla vielä makasin sängyssä. Itseasissa tää lähti siitä, kun mietin toisessa topsussa mainittua Jotain ilmassa -jelokuvaa. Siinä oli potentiaalia ja kiinnostava aihe (ja tietysti erinomainen soundtrack), mutta näyttelijöiden lakonisuus häiritsi niin paljon, etten pysty sanomaan sitä hyväksi (epäilen, että tää oli ohjaajan, ei näyttelijöiden "virhe"). Onko leffan hyvyys niin pienestä kiinni? Mitkä on tärkeimmät asiat elokuvassa? Ensin mietin, että näyttelijätyö ja juoni, mut sit tajusin, että yhdessä mun suosikeista, Picasson seikkailut, ei ole juonta juurikaan. Riittääkö, että elokuva on koko ajan kiinnostava? Pitääkö sen olla koko ajan kiinnostava, ollakseen hyvä? Ja onhan noita, joissa pysyy mielenkiinto jatkuvasti yllä, mutta huonoja ne on silti (useat kauhuleffat, sanoisin). Ja mites noi näyttelijät? Voiko leffa olla hyvä, jos päänäyttelijät on huonoja?

Viihdyttäviä hyviä tai "ihan jees" leffoja on tietysti hirveä määrä. Yks suosikeistani tässä hyvä kategoriassa on Kuusi päivää, seitsemän yötä. Tän jaksaa kattoa aina uudelleen. (mutta sitten on niitä, jotka kattoa moneen kertaan, vaikka ne on vaan keskiskertasia) Yritin miettiä mikä siitä mun mielestä tekee erityisen hyvän. Osasyy on varmaan se, että autiosaariseikkaulut on kiehtovia. Lisäksi siinä ei taida olla mitään ärsyttävää. Lehtiarvioissahan tää saa aina korkeintaan kaks tähteä. Kun sitten taas toinen romanttinen komedia, (jonka jaksan aina nostaa esille) Sekaisin Marista, saa usein neljä tähteä. Mun mielestä ihan paska leffa. Kaikki tyypit on jotenkin kieroutuneita ja inhottavia tai ilkeitä. Mustat komediat on sit asia erikseen, tuo on joku epäsikiö, josta tulee vaan epämiellyttävä olo. MISTÄ TULIKIN MIELEENI, että miten sitten ahdistavat tai muutoin epämiellyttävän olon aiheuttavat elokuvat? Se taitaa olla vähän hämäävä tunne, koska jos todella ahdistavakin elokuva on hyvä, niin kai siitäkin jonkinlaisen hyvänolon tunteen saa. Omana suosikkina ja tähän sopivana havaintoesimerkkinä Jeanne d’Arcin kärsimys. Mieletöntä näyttelyä, ohjausta ja kuvausta, mikä aiheutta mielihyvää, vaikka ei olekaan mitä kevyttä viihdettä.

Entä hahmot? Onko teillä suosikkeleffoja, jossa ette pidä yhdestäkään merkittävässä roolissa olevasta hahmosta yhtään? Kai johonkin hahmoon samaistuminenkin auttaa pitämään elokuvasta. Taisin olla about 12, kun näin Paistetut vihreät tomaatit. Toisessa pääosassa oleva Idgie teki muhun niin suuren vaikutuksen, että siitä tuli mulle jonkinlainen esikuva. Vaikka koko elokuvakin on hyvä, niin siinä mulle kantava tekijä oli nimenomaan toi henkilö. Jos se sama hahmo olis jossain muuten huonossa elokuvassa, ehkä se olis silti toiminu mulle juuri tuolloin. Toisaalta jos tuossa olis ollu toinen, "vääränlainen" näyttelijä samoilla reploilla, ehkä elokuva olis ollu yhdentekevä. Mahdotonta sanoa.

Mikä on yhdistävä tekijä kaikissa hyvissä elokuvissa? En osaa sanoa. Meinasin mainita ton edellämainitun mielihyvän, mutta se on liian kokonaisvaltainen vastaus, koska suosikkileffoissa mielihyvän aiheuttaja voi olla täysin eri. Ehkä sit se kiinnostavuus? Kokoajan kiinnostaa se mitä juuri tapahtuu, toisinaan myös mitähän tapahtuu seuraavaksi. En kyl onko toikaan välttämättä ihan toimiva mittapuu. Siitä on aikaa kun näin Avaruusseikkailun viimeksi, en niin hyvin muista, mut ehkä siinä ei ihan joka hetki ollu kärppänä. Hitaat, pitkät kohtaukset on olennaisempia kokonaisuuden kannalta, kuin juuri siinä hetkessä.

Selvyyden vuoksi vielä, tarkotan siis "minun mielestäni hyvä", kun puhun hyvästä, ei objektiivisesti hyvä.

*

Lounaissuomalaiset ovat kykenemättömiä ilmaisemaan tunteitaan. Ihailen sitä.

#2 05.12.2015 13:40

leposi
Viini-illan Göbbels
Registered: 14.06.2005

Re: Mikä tekee elokuvasta hyvän / huonon?

Nicolas Cage.

#3 05.12.2015 16:31

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Website

Pilke wrote:

Mikä on yhdistävä tekijä kaikissa hyvissä elokuvissa?

Ei mikään.

tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

#4 05.12.2015 18:19

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008

bernardblack wrote:
Pilke wrote:

Ei mikään.

niissä on kaikissa liikkuvaa kuvaa

Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

#5 07.12.2015 15:04

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005

barton_funk wrote:
bernardblack wrote:
Pilke wrote:

Ei mikään.

niissä on kaikissa liikkuvaa kuvaa

henkilökohtainen elokuvamaku.

Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

#6 08.12.2015 18:54

Pilke

Asiakeskustelulle peuk

*

#7 08.12.2015 19:14

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005

on monia tekijöitä ja nämä ovat eri ihmisille eriä colorflash

Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

#8 08.12.2015 20:19

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005

centerhuig:center: wrote:

jep.

mä ajattelen et on olemassa eri syistä kiinnostavia elokuvia, jotka mä haluan nähdä. joistakin mä sitten satun pitämään ja joistain en. elokuva voi myös olla kiinnostava vaikka mä nyt en siitä kauheesti sattuiskaan sillä kertaa tykkäämään. syitä tykkäämiselle on niin monia, etten mä jaksa kauheesti alkaa kelaamaan mikä nyt vois olla yhdistävä tekijä niiden välillä. jännempää on mehustella yksittäisiä tapauksia joista on saanut jotain fiiliksiä.

Last edited by jookcha (08.12.2015 20:24)

Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

#9 08.12.2015 20:29

Pilke

centerhuig:center: wrote:

Tää on se juttu, mikä mua henkilökohtasesti kiinnostaa.

*

#10 08.12.2015 20:30

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Website

jookcha wrote:

mä ajattelen et on olemassa eri syistä kiinnostavia elokuvia, jotka mä haluan nähdä. joistakin mä sitten satun pitämään ja joistain en. elokuva voi myös olla kiinnostava vaikka mä nyt en siitä kauheesti sattuiskaan sillä kertaa tykkäämään. syitä tykkäämiselle on niin monia, etten mä jaksa kauheesti alkaa kelaamaan mikä nyt vois olla yhdistävä tekijä niiden välillä. jännempää on mehustella yksittäisiä tapauksia joista on saanut jotain fiiliksiä.

Tiivistit aika hyvin sen, mitä olisin ehkä itsekin sanonut jos olisin jaksanut.

Lisäisin vielä, että elokuvien, kuten kaiken muunkin suhteen, myös omilla FIILIKSILLÄ on aika paljon merkitystä. Siis täysin elokuvasta ulkopuoliset tekijät vaikuttavat myös siihen miten sen elokuvan ottaa vastaan.

tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

#11 08.12.2015 20:34

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005

Siihen vaikuttaa elokuvan itsensä lisäksi muut ulkoiset ja henkilön sisäiset tekijät. Noitten jälkimmäisten selvittely on hankalaa koska jokainen on itse jäävi tähän puuhaan.

Akateemisissä piireissä harrastetaan elokuvan tarkastelua itsessään, yhteiskunnallisessa viitekehyksessä mutta myös yleisöteoriana

Yleisöteoria on ihanan kuiva lähestymistapa vaikkapa kulttielokuvamytologiaan yms, mutta vopite vastata jossain määrin tämän topikin kysymykseen noinniinku makrotasolla

Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

Board footer