#31 11.01.2013 15:54

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008

Re: Suomalaisen elokuvan alennustila

Miss Farkku-Suomi pitäis varmaan kattoa.

Last edited by barton_funk (11.01.2013 15:54)

Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

#32 11.01.2013 16:12

börjeslandet
stetoskooppisetä
Registered: 20.06.2005

Laadun elinaikana on tehty ainakin tällaisia klassikoiksi nimettäviä kotimaisia elokuvia

Taide:
Tuhlaajapoika
Neitoperho
Tulennielijä
Miehen työ
Muukalainen

Viihde:
Rare Exports
Hulluna Saraan
Joulubileet

Lyhärit:
Taulukauppiaat

Viimeisen kymmenen vuoden parhaat elokuvat:
1. Muukalainen
2. Miehen työ
3. Le Havre
4. Säilöttyjä unelmia
5. ITO
6. Haaveiden kehä
7. Paha perhe
8. Mies vailla menneisyyttä
9. Kuulustelu
10. Rare Exports (laitan ihan vittuillakseni, ku tiedän et moni ei pidä tästä center )

Pirjo Honkasalo on ohjaamassa uutta fiktioelokuvaa, joka vois olla vaikka sitten se seuraava kotimainen jonka vaivautuu elokuvateattereihin katsomaan.

en ole kolmekybänen emoboy

#33 11.01.2013 16:17

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Website

Mun piti asiakirjoittaa tähän topikkiin jotain, mut en jaksanut ja nyt en oikein enää muista et mikä se mun pointti oli (tuskin mikään, mut joo).

Sen verran kommentoin tota börjen listaa, että Miehen työ oli tosiaan aika ylläri, en oo ihan varma oliko se loppupeleissä kuitenkaan tavattoman hyvä, mut tuli tosiaan aika puun takaa, koska ennakkokäsitykseni tosta olivat aivan toisenlaiset kuin mihin siinä leffassa loppujen lopuksi mentiin.

Muukalaisesta oon aukonu täällä joskus päätäni, ei sen enempää tällä kertaa ku että en tosiaan ite juuri vakuuttunut.

Taulukauppiaat oli törkeen hieno.

tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

#34 11.01.2013 16:28

börjeslandet
stetoskooppisetä

Sanoisin vielä Laadun avaukseen sen verran, että sillä tietämyksellä millä aihetta käsittelit, niin vois varmaan todeta tän vuoden Emma-gaalaakin seuraamalla, että kotimainen musiikki on paskaa eikä sitä tarvitse kuunnella.

#35 11.01.2013 21:20

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Website

börjeslandet wrote:

Sanoisin vielä Laadun avaukseen sen verran, että sillä tietämyksellä millä aihetta käsittelit, niin vois varmaan todeta tän vuoden Emma-gaalaakin seuraamalla, että kotimainen musiikki on paskaa eikä sitä tarvitse kuunnella.

Otetaanpa talteen ihan siltä varalta, että innostut joskus kertomaan mielipiteesi jostain musaan liittyvästä.

You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

#36 11.01.2013 21:25

Laatu
Moderator
Website

börjeslandet wrote:

1. Muukalainen
2. Miehen työ
3. Le Havre
4. Säilöttyjä unelmia
5. ITO
6. Haaveiden kehä
7. Paha perhe
9. Kuulustelu
10. Rare Exports (laitan ihan vittuillakseni, ku tiedän et moni ei pidä tästä center )

Melkoisen kovaa puhetta mieheltä, joka tekee sanojensa tueksi tällaisen listan. Jos nyt lähdetään vaikka siitä, että Muukalainen, vaikka onkin visuaalisesti tyylipuhdas leffa, on tarinaltaan ihan täysin ontto. Ei millään lailla klassikoksi kelpaava. Hyvää yritystä kyllä. Listan kolmosena on Le Havre, minkä voi diskata, koska mähän sanoin että "jos Kaurismäkeä ei lasketa..." Le Havre ei mun mielestä kyllä ollut mikään erityisen hyvä. Mies vailla menneisyyttä oli parempi. Säilöttyjä unelmia on dokumentti. Miehen työn pääosassa on Tommi Korpela. Ei hyvin mene. Rare Exports oli mun mielestä ihan virkistävä pläjäys, mutta mä puhuin nyt klassikoista. Pitää ehkä tsekata loput leffat tolta listalta, mutta ei kyllä kauheesti innosta.

You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

#37 12.01.2013 00:42

tiptoo
Member
Registered: 13.06.2005

Neitoperho on kyl varmaan mun suosikki kotimaisista leffoista. Myös sellainen, jonka tunnelma tuntuu musta erityisen suomalaiselta, tarkoittaen että samanlaista leffaa ei välttämättä vois tehdä muussa maassa. Pelon maantieteessä samaa fiilistä. Johtuu varmaan siitä, että iso osa kohtauksista tapahtuu ulkona molemmissa.

Muistaakseni Rakkaudella, Maire oli kans ihan hiton hyvä. Ja joku vois kyl tehdä uuden Lumikuningatar-tyylisen avantgardepläjäyksen. Ikuinen suosikki toikin!

Mua muuten kiinnostaa se Samuli Edelman -pappileffa, kun serkku sitä hehkutti. Louhimies LOL, mut eihän sitä tiiä, voipi olla ihan pl.

En kyl nyt ihan allekirjoita tuota alennustila-kommenttia, vaikka aika vähän itseänikään kiinnostaa suomalainen leffa. Oon kuitenkin saanut aiheen piirissä työskenteleviltä kavereilta sellaisen kuvan, että tuotanto on suht monipuolista, olkoonkin näkyvillä enimmäkseen näitä Koivusaloja ja jotain höpökomedioita. Ihan uusia huippuja ei tuu mieleen, mut johtunee kyl enemmän omasta tietämättömyydestä ja katsomattomuudesta tää.
Mullekkaan ei Muukalainen tipahtanut, mut silti oli hienoo, et noinkin artsy pätkä sai ison teatterilevityksen.

Mangojauhe goddamn.

#38 12.01.2013 01:15

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Website

Laatu wrote:
börjeslandet wrote:

Otetaanpa talteen ihan siltä varalta, että innostut joskus kertomaan mielipiteesi jostain musaan liittyvästä.

PÄÄ KII redface_new

Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

#39 12.01.2013 01:17

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005

Dokumentit ei oo elokuvia? 017

Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

#40 12.01.2013 02:17

Tomsk
ilmeisesti LUCKY MAN
From: Street of George
Registered: 03.02.2006

Mun suosikkeja 2000-luvun kotimaisista elokuvista on Ken tulta pyytää. Sitä ei taidettu vielä mainita.

Sent from my iPhone 16

#41 12.01.2013 04:46

Laatu
Moderator
Website

tiptoo wrote:

Ja joku vois kyl tehdä uuden Lumikuningatar-tyylisen avantgardepläjäyksen. Ikuinen suosikki toikin!

Tää pitäis nähdä uudestaan. Oli 20 vuotta sitten tosi päräyttävä.

tiptoo wrote:

Mullekkaan ei Muukalainen tipahtanut, mut silti oli hienoo, et noinkin artsy pätkä sai ison teatterilevityksen.

Olin vaikuttunut siitä, miten kunnianhimoisella otteella elokuvan visuaalinen kerronta oli tehty. Samanlaista otetta toivoisi muihinkin suomi-leffoihin, mut ei oo näkynyt.

#42 12.01.2013 10:44

Kuvainraastaja
Member
Registered: 15.06.2011

Laatu wrote:

Miehen työn pääosassa on Tommi Korpela. Ei hyvin mene.

017

Tiedon tasta jo aiemmin eraan tunnetun taikurin vaimon kautta, mutta nyt tiedan paljon enemman.

Naytta sikta etta arabut tuesivat mita ouhuivat kun ne lupas ottaa maailman yli muuttamalla joka paikkaan ja lisaantynalla ottavat yli.

#43 12.01.2013 10:46

bernardblack
herra ihanainen
From: reijomäkilä
Registered: 22.08.2009
Website

Kuvainraastaja wrote:
Laatu wrote:

017

Hyvä näyttelijä, erinomainen koomikko ja saatanan komeakin vielä. Ei ihme jos pistää kateelliseksi.

tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni

#44 12.01.2013 12:29

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008

bernardblack wrote:
Kuvainraastaja wrote:
Laatu wrote:

017

Hyvä näyttelijä, erinomainen koomikko ja saatanan komeakin vielä. Ei ihme jos pistää kateelliseksi.

BB on oikeassa.

Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

#45 12.01.2013 12:42

Kuvainraastaja
Member
Registered: 15.06.2011

barton_funk wrote:
bernardblack wrote:
Kuvainraastaja wrote:
Laatu wrote:

017

BB on oikeassa.

Juu. Sukupolvensa karismaattisin ja lahjakkain elokuvanäyttelijä.

Tiedon tasta jo aiemmin eraan tunnetun taikurin vaimon kautta, mutta nyt tiedan paljon enemman.

Naytta sikta etta arabut tuesivat mita ouhuivat kun ne lupas ottaa maailman yli muuttamalla joka paikkaan ja lisaantynalla ottavat yli.

#46 12.01.2013 14:15

börjeslandet
stetoskooppisetä

Laatu wrote:
börjeslandet wrote:

1. Muukalainen
2. Miehen työ
3. Le Havre
4. Säilöttyjä unelmia
5. ITO
6. Haaveiden kehä
7. Paha perhe
9. Kuulustelu

Melkoisen kovaa puhetta mieheltä, joka tekee sanojensa tueksi tällaisen listan. Jos nyt lähdetään vaikka siitä, että Muukalainen, vaikka onkin visuaalisesti tyylipuhdas leffa, on tarinaltaan ihan täysin ontto. Ei millään lailla klassikoksi kelpaava. Hyvää yritystä kyllä. Listan kolmosena on Le Havre, minkä voi diskata, koska mähän sanoin että "jos Kaurismäkeä ei lasketa..." Le Havre ei mun mielestä kyllä ollut mikään erityisen hyvä. Mies vailla menneisyyttä oli parempi. Säilöttyjä unelmia on dokumentti. Miehen työn pääosassa on Tommi Korpela. Ei hyvin mene. Rare Exports oli mun mielestä ihan virkistävä pläjäys, mutta mä puhuin nyt klassikoista. Pitää ehkä tsekata loput leffat tolta listalta, mutta ei kyllä kauheesti innosta.

biggrin ITO on myös dokumentti. Aika itsekeskeistä ajatella, että rupeasin listaamaan antamiesi rajauksien mukaan. Kyllä tää oli enemmänkin uusien housujen ansiota, et ylipäätään jaksasin listata

Last edited by börjeslandet (12.01.2013 15:18)

#47 12.01.2013 16:33

börjeslandet
stetoskooppisetä

Laatu wrote:

Jos nyt lähdetään vaikka siitä, että Muukalainen, vaikka onkin visuaalisesti tyylipuhdas leffa, on tarinaltaan ihan täysin ontto. Ei millään lailla klassikoksi kelpaava. Hyvää yritystä kyllä.

Myös Lars von Trierin esikoiselokuva Element of Crime on tarinaltaan vähän ontto, mutta silti miehestä tuli maailman kuuluisin pohjoismainen elossa oleva ohjaaja.

#48 12.01.2013 17:21

Laatu
Moderator
Website

Kuvainraastaja wrote:
barton_funk wrote:
bernardblack wrote:
Kuvainraastaja wrote:
Laatu wrote:

017

BB on oikeassa.

Kiinnostavaa, että ootte tota mieltä! Minusta Tommi Korpela ei ole kaksinen näyttelijä vakavissa rooleissa. Koomikkona hyvä pokerinaamansa ansiosta. Voisin tsekata Miehen työn, jos se vaikka yllättäisikin positiivisesti.

#49 12.01.2013 17:28

Laatu
Moderator
Website

börjeslandet wrote:
Laatu wrote:

Jos nyt lähdetään vaikka siitä, että Muukalainen, vaikka onkin visuaalisesti tyylipuhdas leffa, on tarinaltaan ihan täysin ontto. Ei millään lailla klassikoksi kelpaava. Hyvää yritystä kyllä.

Myös Lars von Trierin esikoiselokuva Element of Crime on tarinaltaan vähän ontto, mutta silti miehestä tuli maailman kuuluisin pohjoismainen elossa oleva ohjaaja.

Muukalaisessa parasta on kunnianhimo, jota suomalaisissa leffoissa en ole tottunut näkemään. Toivotaan, että Jukka-Pekka Valkeapää tekee lisää leffoja. Suomen elokuvakentästä on ammottava aukko kunnianhimolle. Luin jostain, että Muukalaista oli verrattu Tarkovskin töihin. Se oli vähän huvittavaa, kun tietää, millainen tarinankerronnan mestari Tarkovski oli jo nuorena leffakoululaisena: http://www.youtube.com/watch?feature=pl … ofHN3PTpVg

#50 12.01.2013 17:36

hrmunoita
rankka rässi
From: 1927 'till infinity
Registered: 16.09.2005

Mä en ihan täysin tajunnut Miehen työn katsottuani sen hypeä ja feelistelyä. IMO ei ollut kovin kaksinen leffa.

Ei puhuttele konerumpu ja Hitler sample samoin kuin kaunis ja eteerinen homo kuiskailu

#51 12.01.2013 17:47

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Website

Tuo Rare Exports oli kökkö elokuva. Katsoin sen vailla mitään ennakkoluuloja /-odotuksia ja se vika tunti tai 30 min (ei tainut kestää ihan kahta tuntia icon_razz) oli karsea antikliimaksi. Ensimmäisen tunnin ajan oli "ihan kivaa" kehittelyä.

bzort glorf bööth

#52 12.01.2013 19:54

Laatu
Moderator
Website

Ketjussa mainittu Lars von Trier sanoi eräässä haastattelussa kuolemattomasti:  "Tahdon tehdä elokuvia, jotka vähän satuttavat."

Samaa voisin sanoa itsestäni. Tahdon perustaa otsikoita, jotka vähän satuttavat. Luulen, että tämän otsikon kohdalla olen siinä onnistunut.

#53 12.01.2013 19:59

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Website

toivottavasti näette joskus elokuvan mörtvikstigenin salaisuus, se on nimittäin hyvä ja parasta mitä olen nähnyt vuonna 2012 ff

Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

#54 13.01.2013 00:37

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012

Kuvainraastaja wrote:
barton_funk wrote:
bernardblack wrote:
Kuvainraastaja wrote:
Laatu wrote:

017

BB on oikeassa.

Komppaan, karun komea mies ja venyy moneksi. Ja teatterilavalla se karisma vaan korostuu, miehen läsnäolo on ihan huikeeta.

#55 13.01.2013 15:10

Pope
Bailarina Erotica
From: Käden taitojen runsaudensarvi
Registered: 17.02.2007

Uudet housut ja paita wrote:
Kuvainraastaja wrote:
barton_funk wrote:
bernardblack wrote:
Kuvainraastaja wrote:
Laatu wrote:

017

BB on oikeassa.

Komppaan, karun komea mies ja venyy moneksi. Ja teatterilavalla se karisma vaan korostuu, miehen läsnäolo on ihan huikeeta.

todellakin nämä peuk

Korpela livenä näyttämöllä icon_eekpeuk

Last edited by Pope (13.01.2013 15:11)

DMIjc.png

menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta

Board footer