You are not logged in.
Sdp:n ehdokas Paavo Lipponen kaipasi Guggenheimista kysyttäessä ennemmin 30 miljoonaa euroa lisärakennukselle, jota on jo pitkään haaveiltu rakennettavaksi Design- ja Arkkitehtuurimuseoiden väliin Korkeavuorenkadun ja Kasarmikadun väliselle tontille Helsinkiin.
Tuolle ikuisuushankkeelle on toivottu arkkitehtuurikilpailua tälle vuodelle, kun Helsinki on maailman designpääkaupunki, mutta rahoja ei taaskaan näytä löytyvän. Lisärakennuksella molemmille museoille saataisiin lisää näyttelytiloja, ja museot voitaisiin samalla yhdistää.
"Arkkitehtuurissa ja designissa suomalaiset ovat tunnetusti maailman huippua", Lipponen perusteli lisärakennuksen tarvetta.
Guggenheim-hanke oli Lipposen mielestä helsinkiläisten hanke, jota voisi ehkä kannattaa elinkeinopoliittisista syistä.
"Helsinkiläiset keskustelkoot, jos Guggenheim tuo lisää hyvinvointia ja työpaikkoja, voi harkita", Lipponen evästi helsinkiläispäättäjiä.
Oon allerginen sellaiselle teoreettiselle höpinälle, jossa länsimainen yhteiskunta on tuhoon tuomittu vailla selityksiä tai avauksia siitä miksi näin välttämättä on ja miten se kiteytyy erityisen hyvin berliiniläisessä cappuccinossa ja sushikebabissa
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Guggenheimin museohankkeen ensimmäiset askeleet alkavat selvitä. Kaupunginjohtaja Jussi Pajusen (kok) kirjoittaman päätösehdotusluonnoksen mukaan kaupungin tämän vuoden budjettiin tarvitaan 3,7 miljoonan euron ylitys museon aloituskuluihin. Lisäksi 1,2 miljoonan euron arkkitehtuurikilpailu rahoitettaisiin kaupunginhallituksen kehityshankerahoista.
Kaiken kaikkiaan helsinkiläisten veronmaksajien maksettavaksi tulisi heti vajaat viisi miljoonaa euroa, jos Pajusen esitys hyväksytään kaupunginhallituksessa ja valtuustossa.
Esimerkiksi kaupungin koko taidetoiminnan nettomenot vuodessa ovat nyt noin 3,7 miljoonaa euroa.
Helsingin Sanomien hankkimassa päätösehdotusluonnoksessa sanotaan, että Helsingin kaupunki maksaisi yhdysvaltalaiselle Solomon R. Guggenheimin säätiölle 890 000 euroa asiantuntijapalveluista. Lisäksi kaupunki kuittaisi rahasta yhdysvaltalaiselle säätiölle maksettavat runsaan 1,6 miljoonan euron lisenssimaksut.
Vielä viime viikolla Guggenheim-selvitystä esitellessään Pajunen painotti, että lisenssimaksut maksetaan vain yksityisestä rahasta. Nyt kaupunki kaivelee kuitenkin omaa kuvettaan lähes kahden miljoonan euron edestä.
"Sillä varaudutaan siihen, että jos päätöksentekoelimet hyväksyvät sopimukset, kaupunki voi tilapäisesti rahoittaa lisenssimaksun. Sitten kun yksityisrahoitusta on saatu, raha palautuu kaupungille", Pajunen selittää.
"Tämä siitä syystä, että ulkopuolisen rahoituksen keräämiseksi perustamme säätiön, ja sen perustaminen vie useita kuukausia."
Pajunen arvioi, että museota lopulta hallinnoivan Guggenheim Helsinki -säätiön perustamiseen tarvitaan 500 000 euroa.
3,6 miljoonan euron lisäksi Katajanokalle kaavailtua museorakennusta varten kaupunki katsoo tarvitsevansa heti alkuun 100 000 euroa. Sen turvin perustetaan kiinteistöyhtiö, joka rakennusta lopulta hallinnoisi.
Pajusen luonnoksessa arkkitehtikilpialun hinta on 1,2 miljoonaa euroa. Ne rahat löytyvät budjetista jo valmiiksi.
"Se raha ei ole mistään pois", sanoo kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok).
"Kaupunginhallituksen käyttöön varataan yleensä jonkinlainen summa rahaa nimenomaan sellaisiin menoihin, joita ei talousarvion laadintahetkellä tiedetä."
Myös Pajunen kiistää kehitysrahojen siirtymisen miltään muulta asialta Guggenheimille.
Tälle vuodelle aiottu ylimääräinen rahanmeno ei johda lisälainan tarpeeseen eikä se aiheuta nipistämistä muista kaupungin menoista, Pajunen vakuuttaa.
"Kaupungin budjetti, joka kokonaisuudessaan on 4,5 miljardin euron luokkaa, sisältää vuosittain joitakin ylityksiä ja alituksia. Nämä kulut hoidetaan vuoden lopulla sieltä."
Oon allerginen sellaiselle teoreettiselle höpinälle, jossa länsimainen yhteiskunta on tuhoon tuomittu vailla selityksiä tai avauksia siitä miksi näin välttämättä on ja miten se kiteytyy erityisen hyvin berliiniläisessä cappuccinossa ja sushikebabissa
Voisko joku tehdä Hitler kuulee Guggenheimistä?
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Toivottavasti ei.
Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Juoksentelemaan miehen selkää,
Kuin junan yöllä.
Odotan vain sinätuubapaska-versiota siitä myyntipuheesta.
Ei puhuttele konerumpu ja Hitler sample samoin kuin kaunis ja eteerinen homo kuiskailu
Ei puhuttele konerumpu ja Hitler sample samoin kuin kaunis ja eteerinen homo kuiskailu
ryynekreeniguggikselle erittäin iso
Oikean rytmin kiinni saan iskelmä lol alkaa kiinnostaa hehe
Jotain tanssin bez eiq ja fall joo.
Oivalluksen hetkellä olin heikosti ravittu, joten totesin, onkos kellään sitä fallin ekaa sinkkua, eiku että lehden nimen on oltava Nälkä.
Vittu tota naamaa
Vuoden nuori muotoilija.
Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Juoksentelemaan miehen selkää,
Kuin junan yöllä.
Noissa YT:issä ei nyt liene kyse irtisanomisista vaan organisaatiomuutoksista (samaa paskaa tietty kaikki) mutta eniten taas sylettää toi isäntä itse. MITEN PASKASTI NOI ASIAT VOI HOITAA? JA KUVITTELEEKO SE ETTÄ SIITÄ VIELÄ TÄN JÄLKEEN TEHDÄÄN TON TÖNÖN JOHTAJA? Pää räjähtää :center:
menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta
"Ei tuloksia hakusanoilla "gallen-kallela deal with it lasit"
Vuoden nuori muotoilija.
"Ei tuloksia hakusanoilla "gallen-kallela deal with it lasit"
Folkhälsan wrote:"Ei tuloksia hakusanoilla "gallen-kallela deal with it lasit"
Vuoden nuori muotoilija.
Klinge ei petä
Meanwhile: noin sadassa aiheeseen liittyvässä keskustelussa on jo ehdotettu tontille jättikullia. Kaarina Hazard ehdottaa rohkeasti jättipillua
menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta
Sellanen reteä Suomen oma jätti-sinkhole vois olla myös hyvä vetonaula.
Guggenheim
bzort glorf bööth