#31 05.09.2011 15:18

Folkhälsan
Member
Registered: 12.12.2009

Re: poliittinen korrektius musajutuissa

Oon kyllä hüigin linjoilla. Ei kulttuurin vaikutus ole mitenkään suorasukaista (taikaluotimalli nevö föket), vaan homman pointti on nimenomaan logiikoiden ja ajatuskehikkojen arkipäiväistymisessä. Ihmisen käsitys maailmasta on niin syvällisesti medioitunut, että populaarikulttuurin uusintamat arkipäiväisyydet vaikuttavat väistämättä siihen, miltä asiat näyttävät. Joku puhdas, ei-mediavälitteinen kokemus jostain asiasta on aika harvinaista.

Homma ei ole tietenkään mitenkään yksinkertainen, vaan pop on täynnä ristiriitaisia ja riiteleviä viestejä. Ja toki: kenenkään kuluttajan tulkintaa jostain tuotteesta ei voi tuottaja varmaksi voi koodata, mutta semmoinen hegemoninen luenta kyllä usein löytyy.

Kannatta muuten lukea tää:

9517680279.jpg

Aika kylmääviä kuvauksia muun muassa Top Gun -katsomoista, joissa hurrataan, kun pahikset saa huutia.

Last edited by Folkhälsan (05.09.2011 15:20)

Vuoden nuori muotoilija.

#32 05.09.2011 15:38

MMM
suomalaisen kristillisen dance-musiikin huippunimi
Registered: 26.01.2011

börjeslandet wrote:

Mun on kyllä vaikee nähdä miten populaarikulttuuri vaikuttaa yhteiskuntaan. Etenkään musiikki. Ja jos vaikuttaa, niin just silleen, että Born in the USA:n kaltaiset biisit ymmärretään väärin ja fanfaareina. Oon sitä koulukuntaa, ettei taiteilijalla ole minkään sortin vastuuta siitä miten kuluttajat lukevat tuotoksiin sisältöjä.

Tässä meitä on puhumassa populaarikulttuurista joukko ihmisiä, joista voi liioittelematta sanoa että identiteettiä on rakennettu
paljolti populaarikulttuurin kautta. En toki tunne sua börje sen paremmin, mut tän palstan perusteella käytät aika paljon aikaa elokuvien
ja pop-musiikin parissa, ja olisi outoa ajatella ettei ympäristö vaikuttaisi mitenkään yksilöön, ts. kaikki se kuluttumasi/kuluttmamme taide
ja kulttuuri ei jättäisi meihin jälkeäkään.

Ja ainakin omalla kohdalla tuo ympäristö on juuri oikea sana kuvaamaan suhdettani taiteeseen.

(Tämä ei toki liity vielä kovasti siihen mikä taiteilijan vastuu on.)

edit: jos tossa on joku holhoava tai kuittaileva sävy, niin en toki sitä tarkoittanut!

Last edited by MMM (05.09.2011 15:39)

Oon allerginen sellaiselle teoreettiselle höpinälle, jossa länsimainen yhteiskunta on tuhoon tuomittu vailla selityksiä tai avauksia siitä miksi näin välttämättä on ja miten se kiteytyy erityisen hyvin berliiniläisessä cappuccinossa ja sushikebabissa

#33 05.09.2011 15:46

börjeslandet
stetoskooppisetä
Registered: 20.06.2005

Ite oon kyllä jatkuvasti pyrkinyt siihen etenkin elokuvia kulutettaessa, etten jumiudu mihinkään "tän tyyppinen elokuva no mun elokuva", vaan yritän jatkuvasti etsiä jotain uutta ja edes osittain kyetä johonkin kaikkiruokaisuuteen. Ehkä se sitten on osa identiteettiä, että pitää jostain välineestä sinänsä, mutta luulin, että tässä keskustelussa oli pikemminkin puhe sisällöistä. Niiden vaikutukset on must jotenkin liian kaaottisia, että niistä pystyisi puhua. Folkhälsänin tuoma välineen vaikutuksen voin kyllä ihan omastakin kokemuksesta huomata. esim. netin käyttö vaikuttaa kyllä muistiin. Kun kaiken voi tarkistaa, niin tiettyjä asioita ei edes yritä muistaa.

en ole kolmekybänen emoboy

#34 05.09.2011 16:15

MMM

börjeslandet wrote:

Ite oon kyllä jatkuvasti pyrkinyt siihen etenkin elokuvia kulutettaessa, etten jumiudu mihinkään "tän tyyppinen elokuva no mun elokuva", vaan yritän jatkuvasti etsiä jotain uutta ja edes osittain kyetä johonkin kaikkiruokaisuuteen. Ehkä se sitten on osa identiteettiä, että pitää jostain välineestä sinänsä, mutta luulin, että tässä keskustelussa oli pikemminkin puhe sisällöistä. Niiden vaikutukset on must jotenkin liian kaaottisia, että niistä pystyisi puhua. Folkhälsänin tuoma välineen vaikutuksen voin kyllä ihan omastakin kokemuksesta huomata. esim. netin käyttö vaikuttaa kyllä muistiin. Kun kaiken voi tarkistaa, niin tiettyjä asioita ei edes yritä muistaa.

Larry-Sanders-The-Medium-Is-The-Message.jpg

Oon allerginen sellaiselle teoreettiselle höpinälle, jossa länsimainen yhteiskunta on tuhoon tuomittu vailla selityksiä tai avauksia siitä miksi näin välttämättä on ja miten se kiteytyy erityisen hyvin berliiniläisessä cappuccinossa ja sushikebabissa

#35 05.09.2011 16:26

Pilke
Ei mikään karkkipussin käskyläinen
From: Tsadi
Registered: 17.01.2007

Mulla raja menee aika tarkkaan siinä, että mikä ahdistaa, sitä en kuuntele. Charles Mansonia en pysty, liian karmivaa. Saakohan se edelleen jotain masseja niistä levyistä? Whitepower-musa aiheuttaisi varmasti kans huonoja viboja, vaan eipä kyllä todella kiinnostakaan lainkaan. Pedari juttujen aikaan Jacksonia en pystyny kuuntelemaan. Mun on ihan turha ruveta järkeistämään näitä juttuja, sehän olis loputon suo jos rupeis kaikkien muusikoiden taustat veivaamaan läpi, varsinkin kun en osaa päättää mikä on liian arvelluttavaa ja mikä ei. Fiiliksellä mennään siis. En osaa ottaa niin perussovinistisia räp-lyriikoita enkä örppähevin kirvesmurhia (vaikken jälkimmäistä lajia kuuntelekaan). Molemmista löytyy tietty ne liian pahasti oman genrensä karikatyyreihin uponneet tyypit, mutta eiköhän suurin osa elä melko tavallista elämää (tai no, miten tavallista se sitten on jos on vitusti massia, mut JUU NOU VAT AI MIIN).

*

Lounaissuomalaiset ovat kykenemättömiä ilmaisemaan tunteitaan. Ihailen sitä.

#36 05.09.2011 16:30

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Website

jostain syystä mua ei charles manson häiritse, toisaalta eihän se laula mistään tappamisista vaan tekee/teki herkkiä ja kauniita biisejä. kirkonpolttohevistä en oikein diggaa, mut toisaalta eihän siitä örinästä saa muutenkaan mitään selvää. noisepuolellakin taitaa olla kaikenlaista epämääräistä ainesta, natseja ja tämmösiä, mut minkäs teet. harvemmin kyl tulee sellaisesta muutenkaan sen kummemmin innostuttua ja tosiaan ei sitä kaikkia taustoja jaksa penkoa.

Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

#37 05.09.2011 17:20

Pilke
Ei mikään karkkipussin käskyläinen
From: Tsadi
Registered: 17.01.2007

Vielä tosta voiko maailmaa (tai ihmistä) muuttaa musiikilla. Kaipa se on niin, että enimmäkset ihmiset kiinnostuu sellasesta lyriikoista, jotka puhuttelee jollain tasolla valmiiksi. Eiköhän natsit löydä musiikkinsa, tuskin se toisinpäin menee. Joskus huolettaa vähän, et miten just räp-lyriikat vaikuttaa penskoihin, mut ehkä ne pikku-Bloodsit on jo ollut matkalla siihen suuntaan. Kai se musiikki on vaikuttanu ja antaa mallia, mutta tuskin samoista tyypeistä mitään maailmaa syleileviä hippejä olis tullu jos joku olis lukinnu komeroon Donovanin kanssa. Kyllä luulen, että enemmän musiikki heijastaa ympärillä olevaa kuin muuttaa sitä. Mille nyt milloinkin on tilausta. Ja jos miettii, niin musiikki on vahvasti yhteydessä eri nuorisokulttuureihin (hipit, punkkari, hopparit jne). No toisaalta, toimiihan musa sillon äänitorvena, millä tavotetaan lisää jengiä, mutta edelleen tavotetaan niitä jotka on jo asiasta kiinnostuneita tai potentiaalisia siitä kiinnostumaan. Isommassa mittakaavassahan kaikki kumminkin vaikuttaa kaikkeen. Miten mimmit ketkuttaa persettä musavideoissa uppoaa aika hyvin teineille. Sehän on kierre, muksut omaksuu sen mitä media lähettää ja media lähettää sitä mikä on ympäröivä meininki. Ja muksut on se ympäröivä meininki. No ja muut toki myös. Mua todella kammottaa välillä se naiskuva mitä tarjotaan ja ihan todella pelkään, että se tulee muuttumaan melko radikaalisti kun sukupolvi vaihtuu. (tää nyt ei ihan suoranaisesti liity enää musiikkiin, mutta musiikkivideoihin kumminkin, joten tilitän nyt tämän) Muutama kesä sitten kaksi mun varhaisteiniä serkkua teki mökillä musavideon. Liikkuvaa kuvaa siis ja joku hittibiisi siihen päälle. Poika kuvasi tyttöä. Siitä tuli tosi hieno, tyttö veti bikinit päällä ja pomppi ja tanssi ja juoksenteli. Se tanssiminen oli suoraan imitoitu MTV:n videoista. Tuli kovin ristiriitaset fiilikset, kun selkeesti näki, että niillä oli tosi hauskaa, mutta samalla tuntu sopimattomalta, että sen ikänen tyttö pyörittelee pyllyä samalla tavalla ku joku hiton Pussycat Dolls. Välillä ahdistun aika tavalla, kun erehdyn miettimään näitä asioita. Huolehdinko sittenkin turhaan, ainahan lapsille on tarjottu "täydellistä" naiskuvaa?

Meni vähän aivopiereskelyn puolelle, en jaksa edes lukea läpi.

*

Lounaissuomalaiset ovat kykenemättömiä ilmaisemaan tunteitaan. Ihailen sitä.

#38 06.09.2011 08:51

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005

Pilke wrote:

Vielä tosta voiko maailmaa (tai ihmistä) muuttaa musiikilla. Kaipa se on niin, että enimmäkset ihmiset kiinnostuu sellasesta lyriikoista, jotka puhuttelee jollain tasolla valmiiksi. Eiköhän natsit löydä musiikkinsa, tuskin se toisinpäin menee. Joskus huolettaa vähän, et miten just räp-lyriikat vaikuttaa penskoihin, mut ehkä ne pikku-Bloodsit on jo ollut matkalla siihen suuntaan. Kai se musiikki on vaikuttanu ja antaa mallia, mutta tuskin samoista tyypeistä mitään maailmaa syleileviä hippejä olis tullu jos joku olis lukinnu komeroon Donovanin kanssa. Kyllä luulen, että enemmän musiikki heijastaa ympärillä olevaa kuin muuttaa sitä. Mille nyt milloinkin on tilausta. Ja jos miettii, niin musiikki on vahvasti yhteydessä eri nuorisokulttuureihin (hipit, punkkari, hopparit jne). No toisaalta, toimiihan musa sillon äänitorvena, millä tavotetaan lisää jengiä, mutta edelleen tavotetaan niitä jotka on jo asiasta kiinnostuneita tai potentiaalisia siitä kiinnostumaan. Isommassa mittakaavassahan kaikki kumminkin vaikuttaa kaikkeen. Miten mimmit ketkuttaa persettä musavideoissa uppoaa aika hyvin teineille. Sehän on kierre, muksut omaksuu sen mitä media lähettää ja media lähettää sitä mikä on ympäröivä meininki. Ja muksut on se ympäröivä meininki. No ja muut toki myös. Mua todella kammottaa välillä se naiskuva mitä tarjotaan ja ihan todella pelkään, että se tulee muuttumaan melko radikaalisti kun sukupolvi vaihtuu. (tää nyt ei ihan suoranaisesti liity enää musiikkiin, mutta musiikkivideoihin kumminkin, joten tilitän nyt tämän) Muutama kesä sitten kaksi mun varhaisteiniä serkkua teki mökillä musavideon. Liikkuvaa kuvaa siis ja joku hittibiisi siihen päälle. Poika kuvasi tyttöä. Siitä tuli tosi hieno, tyttö veti bikinit päällä ja pomppi ja tanssi ja juoksenteli. Se tanssiminen oli suoraan imitoitu MTV:n videoista. Tuli kovin ristiriitaset fiilikset, kun selkeesti näki, että niillä oli tosi hauskaa, mutta samalla tuntu sopimattomalta, että sen ikänen tyttö pyörittelee pyllyä samalla tavalla ku joku hiton Pussycat Dolls. Välillä ahdistun aika tavalla, kun erehdyn miettimään näitä asioita. Huolehdinko sittenkin turhaan, ainahan lapsille on tarjottu "täydellistä" naiskuvaa?

Meni vähän aivopiereskelyn puolelle, en jaksa edes lukea läpi.

*

Minusta tuo oli oikein hyvää pohdiskelua. Jos nyt omaa musiikinkuuntelua miettii niin kyllähän joku Manic Street Preachers on loppujen lopuksi vaikuttanut aika paljon ajatuksiin. Ei suoraan niin, että nyt kun ne laulaa siitä kun walesilainen maanviljelijä lähtee Espanjaan ampumaan natseja niin mäkin teen niin, mutta tulihan niistä asioista otettua itse selvää. Voi toki olla, että niin olisi käynyt joka tapauksessa myöhemminkin. Mulle on henkilökohtaisesti merkitystä sillä mitä musiikki edustaa ja minkälaista maailmankuvaa se edustaa. Ymmärrän, että voi laulaa tappamisesta ja raiskauksista ilman, että kannattaa niitä asioita, mutta kyllä teineihin vaikuttaa aivan varmasti jos populaarikulttuurissa noita asioista glorifioidaan. En myöskään mielelläni kuuntele musiikkia, jonka tekijöitä pidän jotenkin arveluttavina. Paljon mieluummin minä kuuntelen Neil Youngia kuin Morriseyta, Klamydiasta puhumattakaan. Jotenkin myös mietityttää, että miten nuo Pilkeen mainitsemant jutut vaikuttavat nuoriin. Onhan sitä täydellistä naiskuvaa varmaan tarjottu tosiaan aina, mutta kai jokainen sukupolvi sitten miettii näitä juttuja, että miten tämä nykyinen maailman meno heijastuu tuleviin sukupolviin tai jotain. Hyvä ketju joka tapauksessa ja hienoa keskustelua  peuk

Last edited by Alxity (06.09.2011 08:51)

<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

#39 06.09.2011 12:16

kikke
dragonborn :333
From: Mansesteri
Registered: 24.06.2009

En juurikaan vaivaa päätäni näillä asioilla pimppeuk

Miksei pitäisi nauraa? Vittu tässä mitään diplomaatteja olla.

#40 06.09.2011 12:32

barton_funk
jamppa, synkkä sienestäjä
From: Guttenberg-galaksi
Registered: 05.12.2008

Vaivaan päätäni näillä asioilla mut en just nyt jaksa alkaa kirjoittaa. Hyvä ketju.

LOPPUUN PAKOLLINEN

pimp peuk

Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.

xfGrijQ.jpg

#41 07.09.2011 01:43

Junkieman
Member
From: Jyväskylä
Registered: 01.04.2007
Website

huïg wrote:

No jos jotenkin saa eristettyä "hiphop-lyriikoiden vaikutuksen" niin en tiijä miten se sitten tapahtuis?

Ei toki mitenkään.

Enkä todellakaan käsitä ajattelutapaa, "ei niin väliä koska ennemmin oisin huolissani jutusta y".

No okei, teeskennellään, että olisin asiasta huolestunut. Mitä asialle voi tehdä? Kirjottaa Intternettiin, että olen eri mieltä ja huolissani tai jättää ostamatta joitain levyjä lyriikkojen takia. Joo, pienistä pisaroista kasvaa meri. Se, että asialle näkee varsin pienen painoarvon, niin ei tarkoita, etteikö sillä olis mitään väliä. Jos hiphopin globaali kieli olisi suomi, niin asia olisi toki hieman eri. Tai jos olisin jenkki, niin saattaisin nähdä asian eri tavoin. Omien havaintojeni mukaan, jos kieli ei ole oma äidinkieli, niin sille annetaan musiikissa varsin pieni painoarvo. Myönnettäköön, että ajattelin asiaa lähinnä suomalaisesta näkökulmasta enkä niinkään siten, että paljonko esim. hiphopin jotkut tietyt asenteet vaikuttaa jenkkilässä.

Tätähän mentaliteettia on nää hesarin keskustelupalstat täynnä..."miksi välittää jostain pikku ihmisoikeusrikoksista jossain kun muualla ihmiset kuolee nälkään". Eri skaala ja eri meininki, mut sama looginen rakenne.

Eri skaala ja eri meininki, se on aika olennainen ero. Ja kyllä se priorisointi on joskus ihan järkevääkin, kun sitä energiaa ja resursseja on ihmisellä kuitenkin rajallisesti.

Vähän samaa mieltä kuin Pilke, että ehkä ne lyriikat vaikuttaa sillon, jos on jo valmiiks vähän siihen suuntaan orientoitunut. Mä voin kyllä ihan rehellisesti myöntää, että punk- ja hc-musiikin kuuntelu on vaikuttanut aika paljonkin meikän näkemykseen maailmasta, mutta oon aika varma, että oisin ottanut  ne samat vaikutteet sitten eri lähteistä, jos se musa olis ollut eri sillon nuorena. Joskin voi olla, että olisin lopettanut tehomaatalouden tukemisen hieman myöhempään ilman kyseisiä musiikkityylejä.

#42 07.09.2011 09:15

MMM

Sanonpa vielä uusiksi, että itse uskon musiikin vaikutuksen olevan jossakin ihan muualla kuin lyriikoissa.

#43 07.09.2011 15:56

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009

Odotin mainintaa Lady GaGa:n liha-asusta, mut ei ollut kertaakaan. Ällötys, mutta mistä sen tietää onko se tempaus käännyttänyt nuoria tyttöjä kasvisruokavalion pariin tai vaikuttanut jollain toisella tapaa.

Rasismi- ja sovinismiläpät ei pahemmin jaksa lämmittää. Toisaalta en koe mitään ongelmia nauttia Burzumin musiikista, mutta siinä ei tosin lauletakaan mistään jutkujen tappamisesta. Taide ja taiteilija yksityishenkilönä erikseen. Toisessa ääripäässä sitten Jeff Mangumin julistus King of Carrot Flowersissa, joka nostaa itsellä hiuskarvat pystyyn rehellisyydellään ja avoimuudellaan, mutta on toisille ihmisille hankala pala, kristinuskon vastustaminen kun on edelleen muodissa.

Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

#44 07.09.2011 19:47

Junkieman
Member
Website

Mistä toi King of Carrot Flowers sitten oikeastaan kertoo? Jeffin sekavasta lapsuudesta ja uskoontulemisesta? En oo tulkinnu noita sanoja sen diipimmin, mutta äsken lukasin läpi.

#45 07.09.2011 19:48

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009

Junkieman wrote:

Mistä toi King of Carrot Flowers sitten oikeastaan kertoo? Jeffin sekavasta lapsuudesta ja uskoontulemisesta? En oo tulkinnu noita sanoja sen diipimmin, mutta äsken lukasin läpi.

Viittasin lähinnä siihen "I love you jesus christ"-kohtaan. Tuntuu olevan monelle ylitsepääsemätön vedenjakaja tolla levyllä. Zori epäselvyys.

Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

#46 07.09.2011 19:55

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005

Jaa sen takia sen musa on sitten niin tylsää että se on joku heesus hotor! Tulipa sekin selväksi pimp

Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

#47 07.09.2011 21:15

Junkieman
Member
Website

rc-lungen wrote:
Junkieman wrote:

Viittasin lähinnä siihen "I love you jesus christ"-kohtaan. Tuntuu olevan monelle ylitsepääsemätön vedenjakaja tolla levyllä. Zori epäselvyys.

Siis kenelle monille? Mitä nyt vittua? Missä näitä ihmisiä oikein asustaa? En tajuu. Kristinuskosta ilmiönä voi toki olla montaa mieltä ja kirkkojen vaikutuksesta yhteiskuntaan/maailmaan, mutta mä en kyllä ymmärrä, että minkä takia jonkun ihmisen henkilökohtainen usko on jollekin ongelma.

#48 07.09.2011 21:46

interuptor bastardo
Member
Registered: 31.05.2011

Junkieman wrote:
rc-lungen wrote:
Junkieman wrote:

Siis kenelle monille? Mitä nyt vittua? Missä näitä ihmisiä oikein asustaa? En tajuu. Kristinuskosta ilmiönä voi toki olla montaa mieltä ja kirkkojen vaikutuksesta yhteiskuntaan/maailmaan, mutta mä en kyllä ymmärrä, että minkä takia jonkun ihmisen henkilökohtainen usko on jollekin ongelma.

richard_dawkins.jpg

and when Finland play hockey
it strikes that continue my
beer machine and Ukko Metso

#49 07.09.2011 22:06

interuptor bastardo
Member

Itelläkin raja menee varmaan noissa whitepower-jutuissa. Ja vaikka black metallia jonkun verran diggailen, niin voin olla ajattelematta esim. Darkthronen ja Burzumin spedeilyjä mutta sitten toisaalta esimerkiks Mardukin Fuck Me Jesuksen kansikuva ja tällaiset sankarit aiheuttavat kuvotusta:

#50 08.09.2011 00:11

Junkieman
Member
Website

Marduk_FuckMeJesus.jpg

017
Mua vaan lähinnä huvitti toi Mardukin kansi, ei kuvottanut. Eihän toi nyt oo ees paha.

#51 08.09.2011 05:07

Markku
Member
From: Huttusen naapurissa
Registered: 20.02.2007

Kalossimies wrote:

Harvapa taiteilija kun ilman kusipään mainetta on selvinnyt, enkä siis tarkoita nyt välttämättä pelkkiä rasistisia/sovinistisia/mitälie arvomaailmoita, vaan ihan muutenkin käytöstä - esimerkkinä nyt vaikka Miles Davis.

Tää menee aiheen vierestä, mutta osui kuitenkin silmään toi lause

En tiedä mitä Kalossimies tolla täsmälleen tarkoitti, ehkä jotain pop maailman huipulla hengaavia diivoja, mutta voisin silti vastalauseena lonkalta heittää, että millä tahansa kulttuurin alueella työskentelevistä tyypeistä, taiteilijoista, n.90% elää elämänsä kehdosta hautaan hankkimatta itselleen kusipään mainetta. Nää tyypit myös elää elämänsä ihan tavallisen poroporvarillisesti ja hissukseen

Joidenkin kuuluisien ihmisten elämäkerta kirjat ja filmit on sitten usein täynnä höpöhöpö myytinrakennusta jostain ristiriitaisista ja siten jännistä poikkeusyksilöistä

#52 08.09.2011 11:13

interuptor bastardo
Member

Junkieman wrote:

Mua vaan lähinnä huvitti toi Mardukin kansi, ei kuvottanut. Eihän toi nyt oo ees paha.

icon_biggrin No ehkä kuvottaa on väärä sana, mut musta toi on vaa vitun tyhmä kansi.

#53 08.09.2011 11:45

Pope
Bailarina Erotica
From: Käden taitojen runsaudensarvi
Registered: 17.02.2007

Tekis mieli alkaa filosofoimaan taiteen merkityksestä noin yleisellä tasolla. Häiritsevyys on tärkeä elementti. Toisaalta musa eroaa muista taiteenlajeista siten, että se on suora ruumiin ja sielun stimulantti, siis aistillinen huume (oman käsitykseni mukaan siis).

Puhtaasti taiteellisista lähtökohdista tehty matsku ei minusta ole arvotettavissa muutoin kuin sisältönsä puolesta. Jos tekijän arvomaailma liitetään kiinteästi sisältöön, niin silloin se tulee osaksi kokonaisuutta.

Sit tietenkin, jos musiikin "taidekäytön" ja "viihdekäytön" haluaa eriyttää, voi tulla erilaisia tulkintoja.

Mutta mä en oikein osaa moralisoida. Jos mietitään joku skenaario että teinipoika kuuntelee jotain pullisteluräppiä ja alkaa kohdella tyttöystäväänsä huonosti, ja sitten muka oma moraali ei antaisi myöten kuunnella samaa räppiä (vaikka se olisi ihan vitun toimivaa räppiä). Jos ite oon ihan liekeissä jos kaljoitellessa pärähtää soimaan vaikka joku ässädässän moving down the motorway / got a whole lotta booze niin mikä mä oon mitään sanomaan. Rattijuopostelu on mun mielestä aivan yhtä perseestä kun tyttöystävän mätkiminen.

Jotenkin olen samoilla linjoilla jonkun aikaisemman kommentoijan kanssa siinä, että lyriikoilla ei tässä yhteydessä ole konkreettista merkitystä. Tai siis, niitä ei voi tulkita itsenäisinä teksteinä, vaan että biisi ja sanoitus muodostavat oman entiteettinsä. Miettikää nyt vaikka kun vappumarssilla rauhanliikkeen lakanoita kantaessa lauletaan täysin palkein "karmiva joskin on puhdistustyömme ihmisen onnen on ehtona se". Ei siinä lauleta niitä konkreettisia sanoja ja niiden merkityksiä mielipiteinä ulos, vaan biisiä, joka on lukemattomien historiallisten kerrostumien ja tulkintojen summa.

DMIjc.png

menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta

#54 05.10.2011 10:50

börjeslandet
stetoskooppisetä

Fräntilä referoi tän keskustelun uusimmassa Suessa lähinnä kopioiden mun argumentteja biggrin

#55 05.10.2011 11:12

hiirimattona
maarihittona
From: Hala Suuressa Magellanin pilve
Registered: 07.02.2007
Website

julkkis!

bzort glorf bööth

#56 05.10.2011 11:34

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006

interuptor bastardo wrote:

Itelläkin raja menee varmaan noissa whitepower-jutuissa. Ja vaikka black metallia jonkun verran diggailen, niin voin olla ajattelematta esim. Darkthronen ja Burzumin spedeilyjä mutta sitten toisaalta esimerkiks Mardukin Fuck Me Jesuksen kansikuva ja tällaiset sankarit aiheuttavat kuvotusta:

nytkyllä behemothille icon_coolpeuk

täs yllättävän hyvä lainaus vargilta itseltään, kun kerran burzum on useampaan kertaan mainittu tässä topikissa:

VARG VIKERNES: And what is my message? When did Burzum ever address political/racial matters? I don’t think Burzum has ever even addressed religious matters, other than describing different European myths. Burzum is not a political or religious band, or even an anti-religious band. Burzum is music; art if you like, and the interpretation of art lies in the eye of the beholder. I might be Nordic, heterosexual and have a Pagan ideology myself, but why would I expect the fans of my music to be just like me?

I am a narrow-minded ultra-conservative anti-religious misanthropic and arrogant bigot, alright, and I have a problem with just about everything and everyone in this world, but I am not demented, and if those who are not like me are able to enjoy my music that is all fine by me. Be a Christian-born black gay feminist converted to Judaism for all I care, or worse; a Muslim. Just stay off my lawn… :-)

Oh, and I may add that I have a problem with most Nordic heterosexuals with a Pagan ideology as well.

Last edited by ydinaukio (05.10.2011 11:45)

#57 05.10.2011 15:40

börjeslandet
stetoskooppisetä

hiirimattona wrote:

julkkis!

Ei tullu krediittiä icon_twisted

#58 06.10.2011 13:57

psykokarkki
uses and endorses MUOVIKASSI and COMMUNISM ☭
From: #Mitään UG:tä ei ole olemassa freak "skene"
Registered: 14.11.2006
Website

Mitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifMitään UG:tä ei ole olemassag71u3wL.gifPUFF PUFF BONG BONG

#59 06.10.2011 15:48

Moronica
electric barbarella
From: Törmä
Registered: 21.06.2005

jostain syystä (kieli?) olen joutunut kelaamaan asiaa eniten Ruudolfin kohdalla. tyyppi on periaatteiltaan mitä typerin abortinvastustaja, mutta olen käsitellyt asian ja tullut siihen tulokseen, että olkoon sitten sitä mieltä, diggailen kybällä. tähän vaikuttaa se, että ruudolfin biisit eivät ole koskaan olleet ärsyttävällä tavalla saarnaavia, voin kuunnella hyvillä mielin. onneksi. muuten harmittaisi, on se niin kova.

mainittakoon, että en ole koskaan kuunnellut dr. octagonia, eikä minulla ole mielipidettä hänestä. silti: propsit yhdelle tutulle tyypille, joka primaveran auditorio-jonossa disautti raskaasti foorumisteille artistin typerimpiä läppiä. se jäi ikuisesti mieleeni ja teki vaikutuksen, että respectit vaan jukalle, jos luet tätä peuk

Last edited by Moronica (06.10.2011 22:46)

Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.

#60 06.10.2011 15:50

Moronica
electric barbarella
From: Törmä
Registered: 21.06.2005

lisättäköön, että jokainen voi varmaan itse kuvitella, miltä tuntuisi kuunnella levyltä itseensä kohdistuvaa VIHAPUHETTA, vaikka valtaosa teistä ei olekaan naisia, homoseksuaalejaa tai mustia.

en tiedä sitten, onko jonkun bratmobilen tms. biiseissä miehiin kohdistuvaa vihaläppää. en ole pahemmin kuunnellut, mutta ystävättäreni määritteli sisällön joskus tällaiseksi.

Last edited by Moronica (06.10.2011 22:47)

Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.

Board footer