#1 31.03.2006 12:25

Anonymous
Guest

Ali Farka Toure

Lainasin debyytin kirjastosta enkä oo muuta pariin päivään kuunnellutkaan. Kaveri soittaa/laulaa Länsi-Afrikkalaisen folkin ja akustisen bluesin sotkua mies ja kitara -meiningillä. Rauhallista kamaa, mut ei onneks lainkaan imelää.

#2 31.03.2006 12:26

paise
Member
Registered: 01.07.2005

Re: Ali Farka Toure

Ja taas unohin kirjautua.

"Internet perustuu Jumalan luomiin raaka-aineisiin, ihmisille annettuun luovaan älyyn ja radioaaltoihin." - Jouko Piho

#3 31.03.2006 12:30

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005

nyt ei onnistu enää guestispämmäilyt, panin korjaten

päivän hyvä työ tehty, otankin sitten illalla itselleni tongue

Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

#4 01.08.2006 22:43

upsetter
Member
From: Taka-Toeoeloe
Registered: 09.08.2005

On muuten sairaan hienoa tavaraa miehen postuumisti vasta julkaistu Savane-cd. Ostettavien levyjen kärkipäähän meni tämäkin, millään ei riitä pelkät mp3-fileet...

tomitarmo.gif
Jäsen: vitun hapan pappaosasto

#5 21.09.2006 13:08

Alxity
bruttokansanonnellisuuden viraston sihteeri
From: Tampere
Registered: 27.06.2005

Rytmissä oli Savanesta niin ylistävä arvostelu, että oli pakko hakea kuunteluun ja on tämä vaan loistavaa! Hienoa että tällekin oli jo otsikko valmiina (arvasin muuten, että jos tätä joku tällä foorumilla on kuunnellut niin ainakin upsetter).

Harmi ettei sanoituksista saa selvää, mutta ei tällä tosiaan ole mitään tekemistä jonkun Eric Claptonin vanhoilla päivillään vääntämien puuduttavien blues-levyjen kanssa. Ekasta biisistä tulee muuten huuliharpusta (vai mikä soitin onkaan, en tunne oikein afriikkalaisia soittimia) mieleen Pink Floydin Pompei-keikan se biisi, missä se koira ulvoo mukana (Mademoiselle Nobbs).

EDIT: täsmennetäänpä tuota Eric Clapton-kommenttia vielä sen verran, että pitkän pitkän aikaa sana blues oli minulle lähes kirosana. Jostain syystä en ole koskaan syttynyt noista vanhoista bluesin mestareista ehkä jotain Muddy Wateresia lukuunottamatta (ja siitäkin pidin vain puoliksi). Yritin joskus nuorempana kuunnella niitä Rolling Stonesin alkupään "blues"-levyjäkin, mutta nekään eivät sydäntä ilahduttaneet. Päätin sitten että blues ei vaan ole minun juttuni kun esim. joku folk tai kantri vaan kuulostaa korvaani niin paljon paremmalta. Parhaiten blues minulle toimiikin kun se on mahdollisimman kaukana ns. perinteisestä bluesista esim. Captain Beefheartin tarjoilemana. Sen takia olin hieman skeptinen kun Rytmin arvostelussa Savanen kohdalla mainittiin sana blues.

<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki

#6 21.09.2006 16:55

upsetter
Member
From: Taka-Toeoeloe
Registered: 09.08.2005

[quote:69ee984629="Alxity"]Rytmissä oli Savanesta niin ylistävä arvostelu, että oli pakko hakea kuunteluun ja on tämä vaan loistavaa! Hienoa että tällekin oli jo otsikko valmiina (arvasin muuten, että jos tätä joku tällä foorumilla on kuunnellut niin ainakin upsetter).

Harmi ettei sanoituksista saa selvää, mutta ei tällä tosiaan ole mitään tekemistä jonkun Eric Claptonin vanhoilla päivillään vääntämien puuduttavien blues-levyjen kanssa. Ekasta biisistä tulee muuten huuliharpusta (vai mikä soitin onkaan, en tunne oikein afriikkalaisia soittimia) mieleen Pink Floydin Pompei-keikan se biisi, missä se koira ulvoo mukana (Mademoiselle Nobbs).

EDIT: täsmennetäänpä tuota Eric Clapton-kommenttia vielä sen verran, että pitkän pitkän aikaa sana blues oli minulle lähes kirosana. Jostain syystä en ole koskaan syttynyt noista vanhoista bluesin mestareista ehkä jotain Muddy Wateresia lukuunottamatta (ja siitäkin pidin vain puoliksi). Yritin joskus nuorempana kuunnella niitä Rolling Stonesin alkupään "blues"-levyjäkin, mutta nekään eivät sydäntä ilahduttaneet. Päätin sitten että blues ei vaan ole minun juttuni kun esim. joku folk tai kantri vaan kuulostaa korvaani niin paljon paremmalta. Parhaiten blues minulle toimiikin kun se on mahdollisimman kaukana ns. perinteisestä bluesista esim. Captain Beefheartin tarjoilemana. Sen takia olin hieman skeptinen kun Rytmin arvostelussa Savanen kohdalla mainittiin sana blues.[/quote:69ee984629]

Aissattana, alanko muuttua jo ennalta-arvattavaksi... icon_eek

Mulle taas blues oli kirosana pelkästään 60-luvulta eteenpäin "bluesia/rhythm'n'bluesia" veivanneiden valkonaamojen takia. Voi saatana, miten väärässä sitä olikaan, kun oli kuvitellut bluesin olevan Claptonin ja kumppaneiden rimputtelua, ja sitten yhtänä päivänä korviin kantautuu Robert Johnsonia, Missisippi John Hurtia, Charley Pattonia ja ties ketä 20-30-lukujen heppua. Ero on meinaan melkoinen näihin tämän päivän bluesmiehiin.

Ei kai Ali Farka Tourekaan ihan sitä tyypillisintä bluesia ole, kyllähän siinä on Afrikka ja Mali niin vahvasti läsnä kuin olla vaan voi. Savane löytyy sitten viime kirjoituksen jo hyllystä, ja helvettiläinen, saa olla kyllä melkoinen levy, joka tuon syrjäyttää top-kympistä, kun aletaan listailemaan tämän vuoden parhaita levyjä...

tomitarmo.gif
Jäsen: vitun hapan pappaosasto

#7 21.09.2006 21:24

Alxity

[quote:5b30ee03e8="upsetter"]
Mulle taas blues oli kirosana pelkästään 60-luvulta eteenpäin "bluesia/rhythm'n'bluesia" veivanneiden valkonaamojen takia. Voi saatana, miten väärässä sitä olikaan, kun oli kuvitellut bluesin olevan Claptonin ja kumppaneiden rimputtelua, ja sitten yhtänä päivänä korviin kantautuu Robert Johnsonia, Missisippi John Hurtia, Charley Pattonia ja ties ketä 20-30-lukujen heppua. Ero on meinaan melkoinen näihin tämän päivän bluesmiehiin.[/quote:5b30ee03e8]

Niin no tuota samaa minäkin tarkoitin. Noiden oikeiden blues-artistien tuntemukseni rajoittuu tosiaan suurinpiirtein johonkin Muddy Watersiin ja B.B. Kingiin.

Täytyy vielä tunnustaa että esim. Dylanin Leopard Skin Pill Box Hatiakaan en tahdo yhtään jaksaa kun se kuulostaa aivan liikaa juuri tuolta "blues/rhythm'n'bluesilta". Pitäisi vissiin joskus jotain oikeaakin bluesia yrittää... Tosin ei kaikki kuulemani blues mitään huonoa ole ollut, kyllä jotku slovarit on aika suuren vaikutuksen tehneet.

Savanesta vielä sen verran, että täytyy yrittää pikimmiten hankkia tuo levy ihan omaksikin ettei vaan hautaudu nuo mp3:t unohduksiin. Ja sääli että Ali Farka Toure kuoli noinkin nuorena (eikös se 66 ehtinyt täyttää). Paljon olisi varmasti vielä ollut annettavaa.

<@DBGene> senkin karkki

#8 25.10.2006 01:55

paise
Member
Registered: 01.07.2005

Nyt on Savanekin kuuntelussa. Näin äkkiseltään rikkaampi ja täydempi äänimaailma sekä painostavampi tunnelma kuin debyytissä. Ei mitään radikaaleja eroja kuitenkaan.

Huomasin, että Ali on tehnyt levyn myös Toumani Diabaten kanssa. Pitänee tarkastaa, kyseisen kaverin kora-soololevyt on nimittäin varsin hienoja.

"Internet perustuu Jumalan luomiin raaka-aineisiin, ihmisille annettuun luovaan älyyn ja radioaaltoihin." - Jouko Piho

#9 06.07.2007 00:39

Ylitarkastaja Tolonen
Member
Registered: 19.01.2007

Tässä Toure toisen saman alueen legendan kera... Ah, sydän lepää.

Jäsen: vitun hapan pappaosasto.

Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan

#10 06.07.2007 10:01

Näyttäs vieläpä olevan aika touretta matskua

#11 06.07.2007 11:39

Ylitarkastaja Tolonen
Member

Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan

#12 06.07.2007 12:04

Rim Job-ketjussa nämä

#13 08.03.2008 21:06

Alxity

Ei pitäisi ikinä selailla mitä artisteja jollain festarilla on soittanut joskus aiemmin. Tajusin nimittäin juuri, että Ali Farka Toure olisi ollut Roskildessa 2005... Nythän miestä voi olla vähän vaikeampi päästä livenä näkemään.

<@DBGene> senkin karkki

#14 31.03.2008 22:17

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Website

Savane kuuntelussa. Toimii. Tulee YLLÄTTÄEN mieleen Tinariwen, ovat vissiin samalta mantereelta tai jotain, mikä tietysti selittää asian.

You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

#15 01.04.2008 01:07

Ylitarkastaja Tolonen
Member

Joy Division ja Orders tulee molemmat Euroopasta tai jotain. Siksi ne varmaan kuulostavat ihan samalta...

Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan

#16 01.04.2008 01:46

Bricolage
:piggrin:
From: pannukakun puistikko
Registered: 27.01.2008

Vieux Farka Touren viimevuotinen (?) levy oli sekin aika hyvän kuuloinen. Pitääpä vaikka huomenna viritellä papan ja pojan kiekot.

Heräsin ja olin silleen "voi helevetti oon ollu internetissä kauheessa kännissä"

#17 09.10.2012 20:40

tomitarmo
Member
From: 00250
Registered: 19.05.2008

Murhaavaa menoa!

"Olin eka ja kolmas, joka sai maksusta"

#18 09.10.2012 21:43

Feggy
kaiken maailman dosentti
From: Hell sink i
Registered: 02.11.2006

Yks tän levy oli saatanan kova. Pitää ottaa nyt ihan asiaksi tutkia noi.

#19 09.10.2012 22:03

tomitarmo
Member
From: 00250
Registered: 19.05.2008

Sanoisin, että toi Ni Foli on kovin Farka Touren levyistä. World Circuitin julkaisut on saundillisesti aika siistejä, tää on kaikkea muuta. Muistaakseni jossain Mojossa tms ollut mainoslause väitti joskus TInariwenia Afrikan mantereen Stoogesiksi, joka on kyl aika hemmetin harhaanjohtavaa. Ni Foli-levy on paljon lähempänä sitä saundimaailmaa... rokrok

"Olin eka ja kolmas, joka sai maksusta"

#20 10.10.2012 01:58

Alxity

Täytyypä kuunnella joskus ajan kanssa tuo Ni Foli. Ainakin tämän nyt kuuntelemani pätkän perusteella kuulostaa tosiaan hyvältä.

Ry Cooderin kanssa tehdyn Talking Timbuktun ostin tässä taannoin kuin halvalla sain. Hyvä levy sekin, mutta ehkä vähän tosiaan liian siistiksi tuotettu.

<@DBGene> senkin karkki

Board footer