#541 02.10.2012 18:36

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006

Re: Constellation: GY!BE, A Silver Mt. Zion, Fly Pan Am, Do Make Say Think

jookcha wrote:
ydinaukio wrote:
jookcha wrote:

olen erittäin yllättynyt että jengi jaksaa vielä innostua tästä.

ööööh yllätyitkö silloin reilu 10 vuotta sitten kun jengi innostui tästä? mikäs tämän bändin musassa on sellaista että nyt ei pitäisi innostua?

10 vuotta sitten innostuin itsekin tästä varmaan enemmän kun mistään muusta musasta sitä ennen. innostusta myös kesti aika monta vuotta.

nyt tuntuu vaan että tämä ei oo kestäny aikaa niin hyvin ja toi Kultsan keikka toissavuonna(?) oli niin helvetin tylsä et sen myötä viimeistään meni maku koko bändistä. mutjoo tää nyt vaan on mussutusta, voihan toi olla hyväkin levy ff

juu. allekirjoitan jossain määrin tuon keikan tylsyyden, mutta minusta se johtui vain huonosta settilistasta; keskittyivät soittamaan sitä hidasta mollijynkytystä, josta en ole koskaan innostunut. tämä kontrasti korostuu tällä uudella levyllä parhaiten: gamelan on juuri sitä kepeämpää duurigroovea (kuten liftillä) ja albanian sitä tylsää paukutusta, jonka esim swans hoitaa paljon paremmin.

#542 02.10.2012 20:07

Kalossimies
valmistaa Vallilassa puudildoja
Registered: 07.08.2010

Haters gonna hate, onhan tää nyt ihan paras bändi vaikka tulis levyllinen piereskelyä piano

Oivalluksen hetkellä olin heikosti kippis ravittu, joten biggrin totesin, onkos kellään sitä fallin ekaa sinkkua, eiku että lehden nimen on oltava kaka Nälkä.

#543 02.10.2012 20:21

Kalossimies

Ja hyvä nimi levyllä toki peuk

Löysin kans jo intternetistä huig en oo tosin vielä kuunnellut. Vähän mälsää kyllä tää tämmönen että kaikki hieno musa on napinpainalluksen päässä. Hmm. Pitäisköhän toi sittenkin poistaa ja panna sika säkissä-varaus Constellationille?

Oivalluksen hetkellä olin heikosti kippis ravittu, joten biggrin totesin, onkos kellään sitä fallin ekaa sinkkua, eiku että lehden nimen on oltava kaka Nälkä.

#544 02.10.2012 22:13

jookcha
vieressä retkottava nainen
From: blaze mountain
Registered: 21.10.2005

no kuunnellaan nyt sitten. oispa piereskelyä.

Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

#545 02.10.2012 22:13

ydis
vegan princess

tää kolmas raita on ihan järkyttävän hyvä. mun suosikkimusaa ei voi mitään kikkeli kovettuu ja naurattaa

#546 02.10.2012 22:20

jookcha

okei on tää we drift.. aika hyvä

Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?

#547 03.10.2012 01:38

Kalossimies

No nyt kuuntelen. Onpas jotenkin epätodellinen olo kuunnella ihan täysin uutta Gybeä, kun nuo neljä aiempaa on niin totaalisen läpikaluttuja. Hyvää slidekitaratappelua tässä alussa ainakin peuk Ei mitään huikean mullistavaa, mut ollaanhan tässä taas jonkun erityisen jännän äärellä.

#548 03.10.2012 01:43

Kalossimies

Mladicin kebabkomppi pimppeuk:peuk: Täähän on vähän ku 2000-luvun taitteen Circle jammailemassa jonkun Tinariwenin kanssa.

Last edited by Kalossimies (03.10.2012 01:44)

#549 03.10.2012 11:23

Kulttuuri
Member
Registered: 26.05.2009

Laittelin justiinsa aamulla toimistolla soimaan (illalla en vielä halunnut yöuniani pilata) ja pakko sanoa, että TOIMII  hand

Onhan tää GYBE nyt ihan soldout & mainstream, ettei tätä voi muille mainita kuuntelemansa kun levytkin jo myytiin ennakkoon, mutta pitää nauttia töissä nappikuulokkeiden kanssa, piilottaa sivuhistoriat ja kotona sitten kajareilla (jos naapurit ei ole kotona)  peuk  peuk  peuk  roll

#550 04.10.2012 09:12

valkoinenkastike
Member
Registered: 15.09.2008

hunajata hunajata, ei tartte hävetä yhtään. hienosti ovat säilyttäneet saundinsa.

#551 04.10.2012 11:04

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Website

We Drift...iä kuunnellessa tulee mieleen keskustelut erään miksaajan kanssa Gyben luottostudion Hotel2Tangon edustalla Montrealissa kolme vuotta sitten. Silloinen harmitus siitä, miten tuskallista kelanauhaa on nykyään saada haltuunsa, ja miten nämä tyypit olivat yhtäkkiä huomanneet olevansa Kanadan ainoa maahantuoja.

Sääli, koska voi jumaliste miten hyvin kitarat sillä miksautuvatkaan. Ei voi sanoa muuta kuin että WOW.

Miksaaja unelmoi silloin ääneen, että gybe saattaa tehdä joku päivä paluun. Pidin täysin varmana, että kyse oli pohjoisamerikkalaisesta smalltalkista. Hieno yllätys, että unelmat kävivät toteen!

You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

#552 04.10.2012 19:20

Kalossimies

Constellationilla oltu näemmä ihan paniikissa ennakkotilausten kanssa icon_lol Varmaan vähän sama ku että jollekin Ektrolle pläjähtäisi parissa päivässä tuhansia tilauksia.

Onhan tällä levyllä läsnä sitä samaa vanhaa maagisuutta. Edelleen jotenkin uskomaton tunne, että tässä on tosiaan just näiltä tyypeiltä ihan uutta musaa. peuk

#553 04.10.2012 19:33

jookcha

Kalossimies wrote:

Edelleen jotenkin uskomaton tunne, että tässä on tosiaan just näiltä tyypeiltä ihan uutta musaa. peuk

017

Mladic" and "We Drift Like Worried Fire" are re-workings of previously unreleased live tracks formerly known as "Albanian" and "Gamelan", which have been performed live as far back as 2003.

meitsi taas täällä nillittämässä icon_lol spede

#554 04.10.2012 22:12

ydis
vegan princess

juu ois kyllä kiva kuulla jotain ihan uuttakin musaa. ovat nyt soittaneet keikoilla jotain "behemoth"-nimistä biisiä, josta en kyl tiedä sen enempää.

on kyllä silti mukavaa että gamelan saatiin viimeinkin julkaistua, ja vieläpä vanhoja liveversioita parempana sovituksena. albanian on aina ollut mielestäni varsin tylsä biisi ja ei tämä studioversio yhtään sen jännempi ole. nuo pari dronea ovat miellyttävää kuultavaa. pimppeuk

#555 05.10.2012 00:05

Laatu
Moderator
From: Helsinki
Registered: 18.07.2005
Website

Maailman paras bändi. Uusi levy soundaa niin pirun hyvältä, ja vakuuttaa ainakin mut siitä, että jos nää päättää joskus julkaista jotain ihan uusiakin biisejä, niin studion puolella meininki tulee tästä eteenpäin olemaan just tätä kuin nyt, eli ihan mahtavinta soundia. Ei enää koskaan yanquin tunkkaisuutta.

You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.

#556 11.10.2012 16:38

Kalossimies

Guardianin GYBE-haastis - nytkö ne lopetti mediaboikotinkin huig

#557 15.10.2012 13:21

ydis
vegan princess

#558 15.10.2012 13:56

Kalossimies

No jopas nyt suitsutetaan grin Ei tää nyt noin hyvää menoa mun mielestä oo. Vaikka meno onkin aika elementaalista, niin joku semmonen viimeinen ison taideteoksen statement tästä puuttuu. Ei tässä nyt varsinaisesti mitään hirveän väärinkään tehdä, mut onkohan tää sittenkin vähän semmonen välityö?

#559 15.10.2012 14:20

ILR
matlök
From: täällä sitten taas
Registered: 12.06.2005

Kai toi on vähän niinku Ronaldo 2002 MM-kisoissa. Kaikki on vaan ilosia että on tullu takasin ni ei siinä jaksa joka pikkuasiasta nillittää.

Hyvä levyhän tää on, ei siitä pääse mihinkään, hirveän kaksijakoinen vaan. Ekat kaks biisiä on ilmiömäisen kovia, ja ne puskee tätä tuttua formaattia eteenpäin sopivasti. Toi kolmosbiisi taas on melkoinen mahalasku - osat siitä kuulostaa enemmän joltain GYBE-parodialta - ja nelosella ei sen jälkeen tunnu olevan mitään tarjottavaa. Ei niistä saa sitäkään vaikutelmaa että joidenkin nyanssien kanssa pitäis päästä ensin sinuiks.

Älä päästä painiks sitä

#560 15.10.2012 16:07

ydis
vegan princess

ILR wrote:

Ekat kaks biisiä on ilmiömäisen kovia, ja ne puskee tätä tuttua formaattia eteenpäin sopivasti. Toi kolmosbiisi taas on melkoinen mahalasku - osat siitä kuulostaa enemmän joltain GYBE-parodialta - ja nelosella ei sen jälkeen tunnu olevan mitään tarjottavaa. Ei niistä saa sitäkään vaikutelmaa että joidenkin nyanssien kanssa pitäis päästä ensin sinuiks.

spede

#561 15.10.2012 17:08

jookcha

pitchfork icon_lol

#562 16.10.2012 00:12

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009

Pari ihan hyvää juttua tossa arviossa, mutta olisikohan tuo kirjoittaja maininnut noita käsityksiä gyben musiikin "poliittisuudesta" ja "synkkyydestä", ellei yhtye itse olisi sanoutunut niistä guardianin haastattelussa irti (näin ainakin itse tulkitsin). Ja siitä huolimatta tuossa on edelleen tuota jalustalle asettamista, joka on minkä tahansa musiikin kanssa aika leimiä. Toki, onhan tässä kyse monumentaalisesta musiikista, joka toimii emotionaalisesti täysin eri tavalla kuin suurin osa p-forkin käsittelemästä musiikista, joten jonkinlaista hartautta lienee toimittajilta odotettavissa ( tongue vetoa siitä, että nrgm:in tai rumban arviossa on sama jumaloiva sävy kuin esim. kultsan keikan "arviossa"), mutta tuo popmedian kollektiivinen stondis koko yhtyeen suhteen nyt on taas tota sensaationhakuisuutta, joka leimaa koko alaa muutenkin.

Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

#563 16.10.2012 00:42

Jean-Babtiste
spämking machine
From: Henkinen Kuvola
Registered: 02.10.2006

Kyllähän tää kiinnostaa. Hyvä kun nää ei oo julkassu enempää levyjä.

'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damage—to kill.'

ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS

#564 16.10.2012 01:28

Kalossimies

rc-lungen wrote:

Pari ihan hyvää juttua tossa arviossa, mutta olisikohan tuo kirjoittaja maininnut noita käsityksiä gyben musiikin "poliittisuudesta" ja "synkkyydestä", ellei yhtye itse olisi sanoutunut niistä guardianin haastattelussa irti (näin ainakin itse tulkitsin). Ja siitä huolimatta tuossa on edelleen tuota jalustalle asettamista, joka on minkä tahansa musiikin kanssa aika leimiä. Toki, onhan tässä kyse monumentaalisesta musiikista, joka toimii emotionaalisesti täysin eri tavalla kuin suurin osa p-forkin käsittelemästä musiikista, joten jonkinlaista hartautta lienee toimittajilta odotettavissa ( tongue vetoa siitä, että nrgm:in tai rumban arviossa on sama jumaloiva sävy kuin esim. kultsan keikan "arviossa"), mutta tuo popmedian kollektiivinen stondis koko yhtyeen suhteen nyt on taas tota sensaationhakuisuutta, joka leimaa koko alaa muutenkin.

No jaa, ehkä Gybe on tän sukupolven Dylan, ja sikäli ymmärrän ton massapsykoosin. Enemmän mua otti pannuun taannoinen kaatuilu Kanye Westin edessä, vaikka onhan heppu tietty ihan eri tasolla suosittu. Mut tietyllä tapaa tässä tapauksessa ymmärrän ton myötämielisen selkääntaputtelun paremmin, onhan näiden paluu nyt Swansin ohella viime aikojen isoimpia. Ja onhan toi munkin mielestä oikein hyvä levy, joten mitäpä sitä nyt sen enempää vastarannankiiskeilemään (samoin kuin Swansin kaks uusinta). Eniten oon itse ehkä nostellut kulmakarvoja tolle musiikin "synkkyyden ja apokalyptisyyden" paisuttelulle, tai tuntuu ettei sitä oikein osata sen enempää kuvailla. Sorrun toki itsekin siihen toisinaan ja kyllähän se osittain onkin hyvin vihaista musiikkia, mut silti haastiksia paljolti syynänneenä tajuan hyvin että bändin eetoksessa on niin paljon muutakin. Tietty jos ihan kyyniseksi heittäytyy, niin nää on osannu brändätä on obskyyriyden aika loistavasti. Comeback ja uus levy tuli täysin puskista ja vaivihkaa, ja silmänräpäyksessä jengi oli polvillaan. Ei voi väittää etteivätkö ne olis tienneet vetojensa raflaavuutta.

Vaan tämä oli kyllä hauska ff

#565 16.10.2012 02:08

ydis
vegan princess

Kalossimies wrote:

Eniten oon itse ehkä nostellut kulmakarvoja tolle musiikin "synkkyyden ja apokalyptisyyden" paisuttelulle, tai tuntuu ettei sitä oikein osata sen enempää kuvailla. Sorrun toki itsekin siihen toisinaan ja kyllähän se osittain onkin hyvin vihaista musiikkia

mun mielestä tän bändin paras musiikki, eli lift yr skinny fists kokonaisuudessaan (okei static on poikkeus) ja tän uuden levyn kolmosraita, on hyvin positiivisen ja toiveikkaan kuuloista duurissa menevää groovea. kuten olen varmaan jo moneen kertaan todennut täälläkin, en ole ikinä lämmennyt ihmeemmin tolle synkeälle jurnutukselle.

gyben parhaat ominaisuudet: aidan girtin groove & kauniit duurimelodiat.

Last edited by ydinaukio (16.10.2012 02:12)

#566 16.10.2012 06:24

rc-lungen
Member
From: Hamburg
Registered: 28.09.2009

Kalossimies wrote:
rc-lungen wrote:

No jaa, ehkä Gybe on tän sukupolven Dylan, ja sikäli ymmärrän ton massapsykoosin. Enemmän mua otti pannuun taannoinen kaatuilu Kanye Westin edessä, vaikka onhan heppu tietty ihan eri tasolla suosittu. Mut tietyllä tapaa tässä tapauksessa ymmärrän ton myötämielisen selkääntaputtelun paremmin, onhan näiden paluu nyt Swansin ohella viime aikojen isoimpia. Ja onhan toi munkin mielestä oikein hyvä levy, joten mitäpä sitä nyt sen enempää vastarannankiiskeilemään (samoin kuin Swansin kaks uusinta). Eniten oon itse ehkä nostellut kulmakarvoja tolle musiikin "synkkyyden ja apokalyptisyyden" paisuttelulle, tai tuntuu ettei sitä oikein osata sen enempää kuvailla. Sorrun toki itsekin siihen toisinaan ja kyllähän se osittain onkin hyvin vihaista musiikkia, mut silti haastiksia paljolti syynänneenä tajuan hyvin että bändin eetoksessa on niin paljon muutakin. Tietty jos ihan kyyniseksi heittäytyy, niin nää on osannu brändätä on obskyyriyden aika loistavasti. Comeback ja uus levy tuli täysin puskista ja vaivihkaa, ja silmänräpäyksessä jengi oli polvillaan. Ei voi väittää etteivätkö ne olis tienneet vetojensa raflaavuutta.

Vaan tämä oli kyllä hauska ff

totta tuokin. pakko myös todeta, että pidän yhtyeen tavasta pitää ääntä itsestään juuri sen verran kun on pakko. pysyy edes jonkinlainen mystiikka yllä. ja tuon videon myötä viimeistään voisi haudata kaikki asenteet yhtyeen huumorintajuttomuudesta. ja kyllä, kyynisyys ja vastarannankiiskeily ei sinänsä johda mihinkään. tuuppaa vaan tuo popmedian paisuttelukulttuuri ottamaan pannuun. onneksi sinä kalossimies et sitä harrasta.
pakko myös todeta tähän, että jos fugazi tekisi saman tempun, niin samanlainen mediamyllytyshän siitä syntyisi esim. just p-forkin taholla.

Amppeliooppeli Ex-Pooppeli

#567 16.10.2012 13:22

tiptoo
Member
Registered: 13.06.2005

ILR wrote:

Toi kolmosbiisi taas on melkoinen mahalasku .

Queeeeee? Taa We drift like worried fire? Taahan on mahtava! Pitchforkin arvio oli kylla aika erikoista mine vahe poltan pilvi ja visioin uuden GYBE-levyn aarella -hehkuttelua, mut eikait siina, kaikki tavallaan. Hyva levy mielestani. Taidan menna keikalle loppuukuusta  peuk

Mangojauhe goddamn.

#568 17.10.2012 01:39

Kalossimies

rc-lungen wrote:

tuuppaa vaan tuo popmedian paisuttelukulttuuri ottamaan pannuun. onneksi sinä kalossimies et sitä harrasta.

No kiva kuulla kippis Mut joo itsekin kyllä tykkään näiden "mystisestä" tyylistä, joka on varsinkin kaiken tän twitter-painostuksen aikana aika hyväkin saavutus. Että on täysin mahdollista edelleenkin pysyä kiinni vain siinä taiteessa, ja jättää poseeraaminen muualle.

Mäkin oon kyllä aina pitänyt Gyben tyyppejä (tai ainakin Efrimiä) suht huumorintajuisina. ASMZ:n kautta ehkä enemmän tullut tää vaikutelma, ja se bändihän on muutenkin aina toiminut eri perustein. Efrimhän on välispiikeissään ihan hulvaton tarinaniskinä, vrt. fuckboat-läpät jne. Ja kertoohan sekin jotain että ne valkkaa ATM-festarilleen Weird Alin!

Mitä tuohon pop-sensaatiomeininkiin tulee, niin onhan noi massailmiöt aina massailmiöitä. Tietty kun en oo musamedioita seurannut vajaata kymmentä vuotta pitempään niin vaikea tehdä laajempaa otantaa, mut voisin kuvitella että ainahan ne on noin menneet. Nykyään ehkä areenat on pienempiä, koska popmusa muutenkin on niin genrettynyttä eikä isoja nimiä enää tule. Ehkä jotkut Kanye West ja Muse on olleet sellaisia. Meillä ehkä sit PMMP. Toisaalta ehkä tykkäisinkin sellaisesta vähän "suuremmasta" popjournalismista (mitä Rumba on uudistuttuaan toisinaan ihan onnistuneesti tavoitellutkin), siis vaikka - näin ontuvasti verraten - mitä jossain Hesarissa kirjoitetaan kirjoista tai teatteriproduktioista. Tietty eri taiteenlajit operoi vähän eri tavoin, mut en välttämättä näkis siinäkään mitään kummempaa rajaeroa. Toki suuri osa popista on niin sisällötöntä ettei siitä mitään vastaavaa sais aikaiseks, mutta ehkä Gybe kaikkine viitekehyksineen vois sellaiseen esilletuontiin istuakin.

Last edited by Kalossimies (17.10.2012 01:46)

#569 17.10.2012 07:13

Uudet housut ja paita
tekotaiteellinen paskiainen
Registered: 16.05.2012

Kalossimies wrote:

Toisaalta ehkä tykkäisinkin sellaisesta vähän "suuremmasta" popjournalismista (mitä Rumba on uudistuttuaan toisinaan ihan onnistuneesti tavoitellutkin), siis vaikka - näin ontuvasti verraten - mitä jossain Hesarissa kirjoitetaan kirjoista tai teatteriproduktioista.

Menee off-topik, mutta en malta olla keskeyttämättä: Rumbassa on uudistamisensa jälkeen ollut pari hyvin toteutettua isompaa haastattelua, mutta noin muutenhan se on ihan samaa kamaa eri kuorissa. Eli lyhyitä levyjä puffaavia haastiksia ajankohtaisilta artisteilta ja levyarvioita, mitä sen lehden lukijakunta varmaan haluaakin. Joo, oli taas uusimmassa numerossa oltu tosi nokkelia kun haastateltiin Hynystä, Annalaa ja Rautiaista levyjen sijaan äijämusiikista. Ja mustakin olis tosi hienoa jos Suomen musakentälle tulis joku joka tarjoais pikajuttujan sijaan vähän laajempaa näkemystä musiikkiin.

Ihan vähän kiinnostaa kuulla toi Gybe.

#570 24.10.2012 01:03

ZapMan
Member
Registered: 03.08.2005

Sain levyn vasta tänään haltuuni, mutta en ole tätä vielä ehtinyt kuunnella. Yhtään arvostelua en ole suostunut lukemaan, vaan haluan muodostaa oman mielipiteeni. Kymmenen pitkää vuotta olen tätä odottanut ja nyt on lähes tippa linssissä. Jännittää, tunne on ihmeellinen, suorastaan kihelmöivä. On upeata miten musiikki - tai tässä tapauksessa sen kuulemisen odottaminen - saa aikaan tällaisia tuntemuksia. Nyt mennään...

MVNT? Tämä ensimmäinenhän on Albanian.

Last edited by ZapMan (24.10.2012 01:08)

'...They Don't Sleep Anymore on the Beach..."

Board footer