You are not logged in.
Benito Jacovitti
Cocco Bill
Zum TeufelISBN 978-952-5754-31-5
Sidottu, 235 x 315 mm
128 sivua, nelivärinen
KL 85.32
Huhtikuu 2011
Svh. 29 Hullunhauska italialainen Jacovitti (1923-1997) loi elinaikanaan yli 60 hahmoa sekä 150 sarjakuvateosta. Hänen kumimainen piirrosjälkensä on erittäin tunnistettavaa ja Jacovittin hahmot elävät edelleen lähes kaikkien italialaisten tietoisuudessa. Kansainvälisesti tunnetuin tapaus on vuonna 1957 luotu Cocco Bill , järjettömän hauska villin lännen parodia. Kuten muutkin Jacovittin sarjat, Cocco perustuu puhtaaseen absurdiin huumoriin. Uskomattomia juonenkäänteitä säestävät ruutujen taustoissa kuljeskelevat salamimakkarat, puhuvat luut sekä kaktukset. Itse Cocco Bill omaa kipakat nyrkit ja herkän liipasinsormen. Alkoholiin hän ei kajoa, vaan on vankkumaton kamomillateen ystävä. Coccon uskollisin ystävä on useammankin hevosvoiman väärti ratsu Hölkky, joka tarvittaessa puuttuu peliin pelastaakseen Coccon tai vähintäänkin kommentoidakseen tämän mietteitä.
Cocco Bill suoritti ensiesiintymisensä Suomessa melko tuoreeltaan nimellä Paukku-Pete (Seura 1960-1962). Vuosina 1975-1979 Lehtimiehet Oy julkaisi kymmenen albumia Coccon seikkailuja. Nämä varsin heikolle paperille painetut julkaisut ovat nykyisin kovissa keräilyhinnoissa, hyväkuntoisia kappaleita ei juuri löydy mistään. Viimeksi Cocco Billistä on meillä nähty animaatiosarja, joka ei kuitenkaan pystynyt tavoittamaan alkuperäisteoksen hulvatonta henkeä. Cocco Bill on parhaimmillaan paperilla. Legenda elää, Coccolla on Suomessakin runsaasti ystäviä, jotka muistavat Jacovittin hulvattomat sarjat ja mielettömät juonenkäänteet jopa ulkoa.
On siis korkea aika aloittaa Coccon seikkailujen julkaiseminen aivan sarjan alusta. Cocco Bill 1 sisältää tarinat Cocco Bill (1957), Cocco Bill ja Apassit (1958), Cocco Bill ja vallankumous (1958-1959) sekä Cocco Bill kasakkana (1961-1962).
Aloin lukemaan Tinttejä elokuvapettymyksen jälkeen. Eivät ikinä olleet mitään supersuosikkeja, ja kun meillä on hyllyssä kaikki, enkä muutakaan jaksa lukea just nyt, niin miksipä ei! Tulin vaan raportoimaan etten muistanutkaan kuinka paljon paranormaaleja juttuja näissä tapahtuu. Ufoja, telepatiaa, enneunia ja levitaatiota!
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Aloin lukemaan Tinttejä elokuvapettymyksen jälkeen.
Sama paitsi että tykkäsin leffasta.
Ekana tuli luettua nää:
- Tintti Neuvostojen maassa - kommunistipropagandalle: sähläävälle slapstick-Tintille:
- Rakham Punaisen aarre -
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
Eka synttärilahjaksi, toisen ostin ite:
Ainoa huumorisarjis, josta oon innostunu siinä määrin, että piti omaan hyllyyn saada. Monen mielestä melko ääliöitä, mut meikällä toimii.
Ekan takakannessa on sarjis, jossa mies selittää:
1. ruutu
Noniin. Tässä nyt olisi "strippikokoelma".
2. ruutu
Luulin ensin että sieltä löytyisi kuvia alastomista naisista tai jotain.
3. ruutu
Mut siis nää onkin jotain hiton sarjakuvia!
*
Lounaissuomalaiset ovat kykenemättömiä ilmaisemaan tunteitaan. Ihailen sitä.
Tein kestotilauksen Matti Hagelbergin lehtiuutuudesta Läskimooses.
Jos tilaa ennen vuodenvaihdetta, saapi 20 euroo halvennusta. bro tip
tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni
Toi Cocco Bill pitäis kyl kans hommailla.
Alotin lopultakin lukemaan Akiraa joka tuli kesällä hommattua.
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Alotin tämmösen. Ihan hauska bongailla kiinnostavia juttuja jotka on menny ohi, mut osan noista saaminen luettavaksi taitaa olla melko hankalaa.
Chew - yllättävän nasta.
Kick-ass - yllättävän nasta tämäkin.
Neonomicon - Alan Mooren ihan pervo Lovecraft-mukaelma. Hui!
Viimeisin Hate annual - ihan paska, mutta tulipa luettua, koska Peter Bagge.
Hermolomamatka- viinaista ja houreista menoa kotimaiselta musatyypiltä. Ihan ok.
Cowboy Henk - pikkasen paras.
Hitlerin poika - sanaton huumorisarjakuva. Hmm...
Kamandi the last boy on earth - ihan höpsö, toki Kirby on Kunkku
Lasken itseni liberaalifeministiksi, ja minulle feminismi tarkoittaa tasa-arvoon pyrkimistä, ei sen avulla tai naiseudella ratsastamista.
No runkut runkatkoon, mutta minäpoika haluan tanssia.
Tota Hitlerin poikaa selailin kirjastossa ja jätin lainaamatta kun en a)tajunnut b) ei lähtenyt yhtään.
Sanaton huumorisarjakuva voi ihan hyvin toimiakin. Mut toi vaan hämmensi.
edit: Chew on aika jees.
Last edited by barton_funk (14.12.2011 17:40)
tää oli kadonnut intterwebistä mutta vein takaisin:
Neonomicon - Alan Mooren ihan pervo Lovecraft-mukaelma. Hui!
Tän hommasin pukinkonttiin isännälle, toivottavasti "hui!" oli "positiivinen"
menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
Hankin tän:
Tää oli varsin mainio.
Logiikka voi olla raastavaa. Ihan kiva tämä.
Lukenut tätä sarjakuvaa kolmanteen osaan. Mahtavaa kamaa.Suosittelen sarjakuvien ja mytologian ystäville vilpittömästi. Löytyy hyvin ainakin Helmet-kirjastoista.
Oli jääny huomiotta, että Le Monde Diplomatique alkaa ilmestyä sarjakuvaversiona, kunnes selailin ekaa numeroa kaverilla. Mikäs tossa, ainakin raportoivampi poliittinen sarjakuva uppoaa itselle muutoinkin.
"Internet perustuu Jumalan luomiin raaka-aineisiin, ihmisille annettuun luovaan älyyn ja radioaaltoihin." - Jouko Piho
Miksei pitäisi nauraa? Vittu tässä mitään diplomaatteja olla.
postisetä toi just:
postisetä toi just:
Ooh, Kate Beaton, idolini
menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta
Onks tuossa kuinka paljon uutta matskua, ts. ei jo netissä julkaistuja?
Eipä taida paljoa olla.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/5 … AA300_.jpg
Lukenut tätä sarjakuvaa kolmanteen osaan. Mahtavaa kamaa.Suosittelen sarjakuvien ja mytologian ystäville vilpittömästi. Löytyy hyvin ainakin Helmet-kirjastoista.
6&7 osa lähti varaukseen,