You are not logged in.
Pages: 1
Tein topicin, koska keskustelu alkoi vaatia sitä, ja kävipä ilmi, että kaikki täällä eivät vielä ole tutustuneet Song Cycle -albumiin.
Tämä mestariteos on tiukasti kaikkien aikojen levyjeni listalla, enkä usko että se top 10:stä olisi poistumassa ikinä, siinä missä muut levyt saattavat heilahdella suuntaan tai toiseen.
Warner Bros -yhtiö antoi Parksille debyyttiään varten kalleimmat studiot ja parhaimmat orkesterit käyttöön, ja albumista tulikin orkestraalisen pop-musiikin hienoimpia taidonnäytteitä yhdistäen americanaa, perinnemusiikkia, ja 60-luvun uuden pop-musiikin parhaimpia puolia.
Parksin lyriikoissa liikutaan 1920-luvun siirtolaisten amerikassa, ajassa, jolloin isoisä keksi rautatien ja toteutti amerikkalaisen unelman. Välillä muistellaan Hollywoodin kulta-aikoja tai maailmansotia. Jotenkin tähän musiikkiin kiteytyy vähän samankaltainen kauniin menneen utopian tunnelma, joka kuuluu esimerkiksi Kinksin lyriikoista saman aikakauden Britanniasta.
Keveää nostalgiaa kauniilla orkesterisovituksilla, nerokkaan soljuvia kappaleita, ja sitten tietysti Parksin sydäntälämmittävä ääni. Tämä on maailman parasta musiikkia.
You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.
Siinähän se jo pääpiirteissään tuli. Suomen Talvisotaa lainatakseni: Song Cycle on levy, jossa on TUNNELMA -- ja suorastaan toismaailmallinen tunnelma onkin. Epäilemättä pophistorian kauneimpia ja omalaatuisimpia levyjä, melodinen ja sovituksellinen runsaudensarvi. Levyn hallitun rönsyilyn ja maailmojasyleilevän otteen pahat kielet ovat tosin monesti kuitanneet tekotaiteellisuutena, mutta omapahan on ongelmansa.
Discover America onkin sitten "vain" hyvä levy, mutta se on ihan toinen juttu.
This must be what jail / I will scratch
Mitään tekotaiteellista ole nähnytkään, puuttumatta mitenkään tuon määreen typeryyteen. Song Cycle on kansiaan myöten hieno levy.
En nyt muuta osaa sanoa, koska olen sanaton Laadun hyvän pelinavauksen edessä. Osoitanpahan vain tukeni.
Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!
no hyvä on, lienee pakko viimeinkin tutustua. missäs kaupassa sitä myydään?
Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi
Levykaupassa.
...ja:
ULKOMAISET LPt, MAINSTREAM POP, ROCK ETC. 2 (M- ) EUR MARY ...
... my mind 5,00 ROBERT PALMER Pride 5,00 GRAHAM PARKER Steady nerves 5,00 VAN
DYKE PARKS Song cycle 15,00 PARTNERS IN CRIME Organised crime 8,00 RAMPIETSCH ...
www.popangel.fi/lpulko2.html - koko: 9kt - englanti
Välimuistissa
nostetaan ylös kun ehkä huomenna saan viimein tuon song cyclen...
Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi
niin joo, saapuihan tuo levy, ihan kiva mutta en vielä ehtinyt sen kummemmin perehtyä... voi nousta oikeissa olosuhteissa ihan huipuksikin.
niin joo, saapuihan tuo levy, ihan kiva mutta en vielä ehtinyt sen kummemmin perehtyä... voi nousta oikeissa olosuhteissa ihan huipuksikin.
Levy ei ole helpoimmasta päästä, sille pitää antaa aikansa. Itse en tajunnut yhtään albumin hienoudesta kun ensi kertaa kuuntelin.
You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.
[quote:1c9a56f6c2="psychocandy"]niin joo, saapuihan tuo levy, ihan kiva mutta en vielä ehtinyt sen kummemmin perehtyä... voi nousta oikeissa olosuhteissa ihan huipuksikin.
Levy ei ole helpoimmasta päästä, sille pitää antaa aikansa. Itse en tajunnut yhtään albumin hienoudesta kun ensi kertaa kuuntelin.[/quote:1c9a56f6c2]
Minulle taas tuo ensikuuntelu oli se kaikkein maagisin ja ainutLaatuisin, sen jälkeen on menty vain alaspäin; ei toki kovin alas, mutta kuitenkin.
[quote:03c7ca46fc="Laatu"][quote:03c7ca46fc="psychocandy"]niin joo, saapuihan tuo levy, ihan kiva mutta en vielä ehtinyt sen kummemmin perehtyä... voi nousta oikeissa olosuhteissa ihan huipuksikin.
Levy ei ole helpoimmasta päästä, sille pitää antaa aikansa. Itse en tajunnut yhtään albumin hienoudesta kun ensi kertaa kuuntelin.[/quote:03c7ca46fc]
Minulle taas tuo ensikuuntelu oli se kaikkein maagisin ja ainutLaatuisin, sen jälkeen on menty vain alaspäin; ei toki kovin alas, mutta kuitenkin.[/quote:03c7ca46fc]
Minä olin yksinkertaisesti liian nuori ja kokematon kun kuulin Song Cycleä ensimmäistä kertaa. Nyt kun on enemmän kestävyyttä kaikenlaisen "taidemusiikin" sulattamisesta, voisi ensikuuntelu olla minullekin ihan erilainen.
Spotify löytää.
Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Juoksentelemaan miehen selkää,
Kuin junan yöllä.
[quote:8e50508934="psychocandy"]no hyvä on, lienee pakko viimeinkin tutustua. missäs kaupassa sitä myydään?
Spotify löytää.[/quote:8e50508934]
ei oo spotifyta, mutta levy tuli hankittua jo jokunen vuosi sitten.
[quote:92a3be9219="ginipoika"][quote:92a3be9219="psychocandy"]no hyvä on, lienee pakko viimeinkin tutustua. missäs kaupassa sitä myydään?
Spotify löytää.[/quote:92a3be9219]
ei oo spotifyta, mutta levy tuli hankittua jo jokunen vuosi sitten.[/quote:92a3be9219]
No huomasin kyllä, mutta jostain se spämmi on repäistävä.
Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Juoksentelemaan miehen selkää,
Kuin junan yöllä.
[quote:73320c7892="psykokarkki"][quote:73320c7892="ginipoika"][quote:73320c7892="psychocandy"]no hyvä on, lienee pakko viimeinkin tutustua. missäs kaupassa sitä myydään?
Spotify löytää.[/quote:73320c7892]
ei oo spotifyta, mutta levy tuli hankittua jo jokunen vuosi sitten.[/quote:73320c7892]
No huomasin kyllä, mutta jostain se spämmi on repäistävä. [/quote:73320c7892]
totta tämäkin.
VAN DYKE PARKS KONSERTOI SAVOY-TEATTERISSA
Ti 4.9.2012 Helsinki, Savoy-teatteri
Lähes 50 vuoden uran luonut yhdysvaltalainen muusikko/säveltäjä Van Dyke Parks konsertoi Helsingissä Savoy-teatterissa tiistaina 4. syyskuuta. Parhaiten Brian Wilsonin kanssa tekemästään yhteistyöstä Smile-levyn parissa muistetun artistin konsertin liput tulevat myyntiin Lippupalvelussa torstaina 12. huhtikuuta klo 9.00 alkaen.
Van Dyke Parks (s. 1943) tunnetaan säveltäjänä, muusikkona ja tuottajana sekä orkestraatioistaan ja sovituksistaan myös klassisen musiikin parissa. Pitkän uransa aikana Parks on tehnyt yhteistyötä kymmenien huippuartistien kanssa Brian Wilsonista Skrillexiin, U2:sta Scissor Sistersiin ja Joanna Newsomista Ringo Starriin sekä soittanut esimerkiksi Frank Zappan ja The Byrdsin levyillä ja live-kokoonpanoissa.
Kaikkein parhaiten Van Dyke Parks muistetaan työstään The Beach Boysin ja Brian Wilsonin Smile-albumin parissa. 1960-luvun puolivälissä artisti oli mukana kirjoittamassa levyn kappaleita sekä osallistui vahvalla panoksella myös albumin tuotantoon. Vaikka Smile julkaistiin lopulta vasta vuosikymmeniä myöhemmin, sinetöi levy jo 60-luvulla Parksin maineen yhtenä psykedeelisen popin suurista visionääreistä.
Nuoruudessaan kuorossa laulanut sekä klarinettia ja trumpettia soittanut Van Dyke Parks on viimeiset vuosikymmenet viettänyt lähinnä pianon ääressä. Ensimmäisen soololevynsä Song Cycle jo vuonna 1967 julkaissut artisti on uransa aikana säveltänyt populaarimusiikin ohella myös jazzia, ragtimea, calypsoa sekä klassista- ja elokuvamusiikkia. Kesäkuussa Bella Union julkaisee uudelleen kolme Van Dyke Parksin keskeistä albumia, Song Cycle (1968), Discover America (1972) ja Clang of the Yankee Reaper (1975).
Nykyisin omaa Bananastan-levymerkkiäkin pyörittävä Van Dyke Parks on muusikon uransa ohella näytellyt elokuvissa muun muassa Grace Kellyn kanssa sekä kirjoittanut kirjoja.
Konserttiin ei ole ikärajaa, mutta Savoy-teatterista löytyy myös anniskeluravintola. Tapahtuman järjestelyissä ovat mukana Radio Helsinki ja Rytmi-lehti.
LIPUT:
Myyntiin to 12.4.2012 klo 9.00
35 EUR +toimituskulut. Ennakko: Lippupalvelu
http://bananastan.com
www.savoyteatteri.fi
www.radiohelsinki.fi
www.rytmi.com
www.fullsteam.fi
Pitkän uransa aikana Parks on tehnyt yhteistyötä kymmenien huippuartistien kanssa Brian Wilsonista Skrillexiin
Kylhän Parks kiinnostaa, tietäis vaan et mitä siltä lähtis odottamaan tolleen konserttitilanteessa.
Kaks ekaa levyähän on ihan merkkiteoksia. Eka on Animal Collectivee ilman niitä paskoja osia puol vuosisataa etuajassa ja toka taas vänkä roadtrippi americanan halki jonkun vitun calypsobändin säestämänä.
Älä päästä painiks sitä
Täällä Parksin 2010 Primavera-konsertti. Youtubessa lisää liveä.
tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni
VAN DYKE PARKSIN KONSERTTI PERUUNTUU
Peruttu: ti 4.9.2012 Helsinki, Savoy-teatteri
Pitkän linjan yhdysvaltalaismuusikko Van Dyke Parks on joutunut perumaan syyskuulle kaavaillun Savoy-teatterin konsertin. Koska uutta keikkapäivää ei ole tämän hetkisten tietojen mukaan luvassa, voi jo ostetut liput palauttaa Lippupalveluun.
vittu et karkaa
Älä päästä painiks sitä
Evankeliumi menee suunnilleen näin. Eletään 60-luvun loppua. Pop-musiikki on juuri vyörynyt kapitalismin perässä tsunamin lailla koko maapallon yli. Mittaamattomia rikkauksia kirstuunsa kerännyt levymoguli antaa popin keskipisteessä seisovalle nuorelle nerolle loputtoman budjetin ja kaikkien aikojen studion.
Kuluu aikaa, nuori nero palaa ja soittaa albumin. Moguli karjuu. "Missä helvetissä ovat ne biisit!"
Usein tulee mietittyä, että omissa kirjoissani Song Cycle on kirkkaasti se kaikkien aikojen paras albumi.
Mistään muusta levystä ei tule niin vastustamattomasti sellainen fiilis kuin jos luulisi palaavansa reissusta tyhjään kotiin, mutta siellä oven takana olisikin yllätysjuhlissa kaikki elämän tärkeät ihmiset, joulupukki ja Jeesus.
Upeaa musiikkia teki aikanaan. Skrillexin kanssa tehty on vielä kuulematta.
bzort glorf bööth
Jump on lopulta se Van Dyke Parksin levy, jota kuuntelen eniten. Täydellinen hyvän mielen levy. Song Cycle on tietysti loistava. Muistan, kun kauan sitten soitin sen isälleni. Hänen reaktionsa oli hillitympi versio tuosta levymogulista. Hän alkoi muka kovin asiantuntevalla tyylillä selittää, kuinka nämä laulut eivät ole hittejä. Niinkuin hititön musiikki ei voisi olla hyvää.
Brian Wilsonin laulama Orange Crate Art -levy on ollut minulle myös hyvin tärkeä. Samoin Moonlighting-live. Se on oikeastaan minusta parhaita kuulemiani live-levyjä.
Olen nähnyt Parksin livenä Lontoossa. Se kyllä harmitti, että Helsingin keikka peruuntui eikä uutta ole tullut.
Skrillexin kanssa tehty on vielä kuulematta.
Parks varmastikin muistelee kyseistä äänitettä näin: "That's a tape, that we made. But I'm sad to say it never made the grade..."
Pages: 1