1. Index
  2. » Koneempaa
  3. » M.I.A.

#361 28.04.2010 09:31

greenie
Member
Registered: 25.06.2009

Re: M.I.A.

huïg wrote:

greenie, tossa sulla vaan on pielessä se perusolettamus että MIA pitäisi jenkkejä "vastenmielisenä paikkana". jos kritisoi ulko- ja sisäpolitiikkaa sekä väkivallan monopolia, ei tarkoita että pitää vihaa niinq mestaa.

Em. video herättää vähän tälläsiä fiiliksiä kyllä. Lyriikoistakin kirjoitin lyhyesti tuossa aiemmalla sivulla.

MIA mainostaa itseään SRI/UK, kenties siitä voisi aprikoida, että missä henkilön ajattelisi asuvan. Ei kieltämättä tule ensiksi mieleen, että tuolla läskien maissijohdannaisia puputtavien ja väkivallan keskipisteessä.

hodari.png

#362 28.04.2010 12:43

simo_vaatehuoneelta
Member
From: Tanpere
Registered: 14.06.2005

Joka tapauksessa toi biisi on vitun kova.

YKKÖSMIEHEN PAIKKA TÄYTETTY ON
EI SE AUKI ENÄÄ OO
LIEKEISSÄ MYÖS SAULIN SAMMUMATON
RAKKAUS ROUVA JENNI HAUKIOON

#363 28.04.2010 18:20

börjeslandet
stetoskooppisetä
Registered: 20.06.2005

Smaa ku simo^

Video ei ihan toiminu mullekaan, mutta se johtu lähinnä tosta kestosta. Miksei ne videot voi vaan kestää saman verran ku se biisikin?

Ehkä M.I.A. mainostaa olevansa SRI/UK siitä syystä, että on syntynyt/kasvanut noissa paikoissa. Eihän Kaurismäkikään väitä olevansa portugalilainen tai Herzog Losista, vaikka molemmat käsittääkseni viettävät näissä uusissa kodeissaan suurimman osan ajastaan.

en ole kolmekybänen emoboy

#364 28.04.2010 18:43

:center::huig::center:
Holtiton Mies joka Imppaa ja Grillaa
From: melkein noin 1000 keikkaa
Registered: 12.06.2005

greenie wrote:
huïg wrote:

greenie, tossa sulla vaan on pielessä se perusolettamus että MIA pitäisi jenkkejä "vastenmielisenä paikkana". jos kritisoi ulko- ja sisäpolitiikkaa sekä väkivallan monopolia, ei tarkoita että pitää vihaa niinq mestaa.

Em. video herättää vähän tälläsiä fiiliksiä kyllä. Lyriikoistakin kirjoitin lyhyesti tuossa aiemmalla sivulla.

MIA mainostaa itseään SRI/UK, kenties siitä voisi aprikoida, että missä henkilön ajattelisi asuvan. Ei kieltämättä tule ensiksi mieleen, että tuolla läskien maissijohdannaisia puputtavien ja väkivallan keskipisteessä.

Luitko sä tota mun viestiä ees alusta? Jos haluat uskoa siihen että on olemassa joku VASTENMIELINEN/TOSI IHQ ajattelumalli joilla noita vedetään niin ok. Ymmärrätkö sitä, että on mahdollista kuitenkin pitää jostain paikasta, vaikka poliittisesti pitäisikin sitä mätänä. Esim mun mielestä historiassa kaikkien valtioiden ikinä poliittiset premissit on perseestä, onko ainoo ristiriidaton tapa elää sit hypätä sillalta alas? Miksi MIAn olisi ristiriidattomampaa asua briteissä kun jenkeissä? Ei tossa ajattelutavassa ole mitään loogillista perustaa. Jos jokainen voisi valita asuinpaikkansa ideaaliensa perusteella, tarvittaisiin jonkinlainen anarkistinen utopia jossa tämä toimisi.

Pan Sonic on suomalainen, asuvat jossain euroopassa, ja näitä esimerkkejä on ihan vitusti. Gorillaz on briteistä vaikka niitä ei oo olemassa ollenkaan. Tää on nykypäivää, sori vaan.

"Lyriikoistakin kirjoitit lyhyesti" wtf

Nihkeetä, että miten lyriikoiden uskottavuuteen lyö tuossa pientä lommoa se, että ollaan superstaraa ja naimisissa Seagram-suvun perijän kanssa.

Syväanalyysiä icon_rolleyes
Tää o taas tätä "vaan työväenluokkaan syntyneet voivat olla köyhien asialla jne" -logiikkaa? Ei oikeen toimi.
Eikä tuokaan selitä sitä, miksi sun mielestä "MIA pitää jenkkejä vastenmielisenä paikkana". Mitä tuo oikeen tarkoittaa? Pitää KAIKKEA jenkeissä vastenmielisenä paikkana? Ihanko totta? Voiko olla esimerkiksi että esim edellisviestissäni mainitsema Ameriikkalaisuuden määritelmä hybridi-identiteettinä tuntuu kotoisalta tyypille jonka juuret ovat muutenkin "globaalit". Vihjasin tähän jo aiemmin, mutta ei tainnu kiinnostaa.

Selvitetään nyt sen verran että mulle on periaatteessa ihan sama onko MIA:lla ristiriitaisuuksia sen imakossa tms mutta mua vaan vituttaa se kun asioissa hypitään tekemään ihan järjettömiä johtopäätöksiä.

Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!

Security Fee:n hinnalla sisään!

#365 28.04.2010 18:51

kikke
dragonborn :333
From: Mansesteri
Registered: 24.06.2009

huïg wrote:

joo ois vaan heiluttanu pyllyy kameran eessä niinku tyttöjen pitää icon_rolleyes

icon_cool

Miksei pitäisi nauraa? Vittu tässä mitään diplomaatteja olla.

#366 28.04.2010 19:01

mee sä paskamusiikkeines paskamusiikkiketjuihin paskomaan

#367 28.04.2010 19:07

kikke
dragonborn :333
From: Mansesteri
Registered: 24.06.2009

homo

Miksei pitäisi nauraa? Vittu tässä mitään diplomaatteja olla.

#368 28.04.2010 19:14

greenie
Member

huïg wrote:

Luitko sä tota mun viestiä ees alusta? Jos haluat uskoa siihen että on olemassa joku VASTENMIELINEN/TOSI IHQ ajattelumalli joilla noita vedetään niin ok.

En mä usko, että "kantaaottavia musiikkivideoita" ihan ohimennenkään kuvaillaan.

Ymmärrätkö sitä, että on mahdollista kuitenkin pitää jostain paikasta, vaikka poliittisesti pitäisikin sitä mätänä.

Toki, samaa voin sanoa vaikka Suomesta.

Esim mun mielestä historiassa kaikkien valtioiden ikinä poliittiset premissit on perseestä, onko ainoo ristiriidaton tapa elää sit hypätä sillalta alas?

Kaikki valtiot lähtökohtaisesti fukattuja? Wau, tuota... hmm... en taida lähteä pureutumaan syvemmälle tähän nyt.

Miksi MIAn olisi ristiriidattomampaa asua briteissä kun jenkeissä? Ei tossa ajattelutavassa ole mitään loogillista perustaa.

Enkö jo maininnut, että siinä olisi selkeästi sellainen "elä kuin opetat"-tyylinen juttu? Jos tosiaan hajoilee esim. Yhdysvaltoihin väkivallan, sorron, epäreilujen kauppapolitiikkojen ja muiden suhteen, niin miksi muuttaa sinne, tehdä bisnestä ja niin edelleen? Eikö ostoboikottien idea toimisi tässä, eli älä osta sellaista, mitä et halua tukea? Ei kai siinä kuitenkaan mitään logiikkaa ole, jos kerran niin sanot. Voi olla, että MIA:a ei nyt oikeasti nää jutut niin kiinnosta, kunhan vaan haluaa tehdä provoavia videoita.

Tää o taas tätä "vaan työväenluokkaan syntyneet voivat olla köyhien asialla jne" -logiikkaa? Ei oikeen toimi.
Eikä tuokaan selitä sitä, miksi sun mielestä "MIA pitää jenkkejä vastenmielisenä paikkana". Mitä tuo oikeen tarkoittaa? Pitää KAIKKEA jenkeissä vastenmielisenä paikkana? Ihanko totta? Voiko olla esimerkiksi että esim edellisviestissäni mainitsema Ameriikkalaisuuden määritelmä hybridi-identiteettinä tuntuu kotoisalta tyypille jonka juuret ovat muutenkin "globaalit". Vihjasin tähän jo aiemmin, mutta ei tainnu kiinnostaa.

MIA vois vähän avata ehkä näitä juttuja, koska nythän molemmat spekuloidaan. Musiikkivideo antoi musta aika selkeän viestin, mutta jätti myös paljon arvailun varaan.

Last edited by greenie (28.04.2010 19:18)

hodari.png

#369 28.04.2010 19:20

börjeslandet
stetoskooppisetä

Menikö greeniellä hiekkaa pilluun, ku ei voi enää vänkätä ajatellen MIAa ku sillä onki joku rikkaan suvun perillinen miehenä?

#370 28.04.2010 19:25

börjeslandet
stetoskooppisetä

Vielä yksi pointti: greenie ei ole missään vaiheessa vastannut siihen miten UK on jotenkin puhtoisempi, väkivallattomampi ja vähemmän kapitalistisempi kuin USA? Oliko kantaaottavuus uskottavampaa Briteissä ku siellä ei mitään pahaa koskaan tapahdu, bisnestä ei tehdä ja sotaa ei käydä kenenkään kanssa? eiq

#371 28.04.2010 19:35

greenie
Member

Missä vaiheessa mä oon väittänyt, että UK olisi puhtoisempi?

Noh, ihan sama, viihteestähän on kuitenkin kyse.

hodari.png

#372 28.04.2010 19:36

greenie wrote:
huïg wrote:

Luitko sä tota mun viestiä ees alusta? Jos haluat uskoa siihen että on olemassa joku VASTENMIELINEN/TOSI IHQ ajattelumalli joilla noita vedetään niin ok.

En mä usko, että "kantaaottavia musiikkivideoita" ihan ohimennenkään kuvaillaan.

Que? katso seuraava:

greenie wrote:

Ymmärrätkö sitä, että on mahdollista kuitenkin pitää jostain paikasta, vaikka poliittisesti pitäisikin sitä mätänä.

Toki, samaa voin sanoa vaikka Suomesta.

Eikö oo ristiriitaista et asut suomessa?

greenie wrote:

Esim mun mielestä historiassa kaikkien valtioiden ikinä poliittiset premissit on perseestä, onko ainoo ristiriidaton tapa elää sit hypätä sillalta alas?

Kaikki valtiot lähtökohtaisesti fukattuja? Wau, tuota... hmm... en taida lähteä pureutumaan syvemmälle tähän nyt.

Ei sun tarttekaan, ei se kuulu tähän ketjuun. Se kysymys alkaa "...onko ainoo ristiriidaton..." eli jos missä mun pitäs sit muka asua jos suomi, irlanti, britit, jenkit yms kaikki tarjoavat ilmapiirin joka...no joo, you get it right?

greenie wrote:

Miksi MIAn olisi ristiriidattomampaa asua briteissä kun jenkeissä? Ei tossa ajattelutavassa ole mitään loogillista perustaa.

Enkö jo maininnut, että siinä olisi selkeästi sellainen "elä kuin opetat"-tyylinen juttu. Jos tosiaan hajoilee Yhdysvaltoihin väkivallan, sorron, epäreilujen kauppapoliitikkojen ja muiden suhteen, niin miksi muuttaa sinne, tehdä bisnestä ja niin edelleen? Eikö ostoboikottien idea toimisi tässä, eli älä osta sellaista, mitä et halua tukea? Ei kai siinä kuitenkaan mitään logiikkaa ole, jos kerran niin sanot.

a) Mitä MIA opettaa? Onko tossa videossa joku eksplisiittinen sanoma? Mun mielestä aika abstraktia kamaa. IRA -viittaukset, jenkit. Hmm. Ja miten MIAn näkemys tulee tästä esiin, videohan on tuon GAVRAS jannun tekemä? Noihin juttuihin "hajoillessaan" on aika vaikea löytää mitään mestaa maailmassa missä asua ilman että joutuisi sun "ristiriita"-väittämän kohteeksi. Vai kerroppa missä?
b)Taas jätit välistä sen tärkeän kohdan. "Voiko olla esimerkiksi että esim edellisviestissäni mainitsema Ameriikkalaisuuden määritelmä hybridi-identiteettinä tuntuu kotoisalta tyypille jonka juuret ovat muutenkin "globaalit"." Miksi ei muuttaisi jenkkeihin? Mikä esimerkiksi Briteistä tekee paremman paikan? Ehkä jotkut poliittiset yksityiskohdat, mutta Yhdysvallat ovat paras paikka maailmassa asua jos haluaa olla kulttuurisessa sulaumakohdassa; eikä pelkästään minään "tori"-ilmiönä vaan pitempään juurtuneena juttuna.

greenie wrote:

MIA vois vähän avata ehkä näitä juttuja, koska nythän molemmat spekuloidaan. Musiikkivideo antoi musta aika selkeän viestin, mutta jätti myös paljon arvailun varaan.

Niin, sä perustat sun väittees spekulaatiolle, että "pitää vastenmielisenä paikkana" ilman että otat kantaa tarkemmin. Täyttä mututuntumaa, eikä sisällä sitä osiota todellisuudesta, missä asenne paikkaan on täysin vastakohtainen. Ei ei ei, kaiken pitää olla mustavalkoista, muuten ennakkoasenteeni eivät pääse kukkimaan!

#373 28.04.2010 19:45

börjeslandet
stetoskooppisetä

greenie wrote:

greenie wrote:

Ja tässä kai implisiittisesti vihjaat, että Britannia ei ole väkivaltainen kulttuuri, etteivät ne sodi, ku siellä pitäis asua. Tai sitten en vaan tajua sun "logiikkaa".

#374 28.04.2010 19:48

greenie
Member

OK, kyse oli vain abstraktista videosta ja viihteellisestä videosta. Yhdysvaltain liput olivat vain lavasteita vailla symbolista merkitystä. Sikaniskojen suorittama väkivalta oli vain harmitonta väkivaltaviihdettä niille, jotka moisesta pitävät.

Olis ehkä selvempää, jos MIA kertoisi lyriikoistaan, sanomistaan ja muista enemmän. Selkeästi halutaan jotain sanomaa viestiä, mutta jokin jää puuttumaan.

En jaksa enää höpötellä tästä, ihan sama.

Last edited by greenie (28.04.2010 19:49)

hodari.png

#375 28.04.2010 19:50

greenie
Member

Tässä vielä lyriikat:

Whooo!
Yeah man made powers
Stood like a tower higher and higher hello
And the higher you go you feel lower, oh
I was close to the end staying undercover
staying undercover
With a nose to the ground I found my sound

Got myself an interview tomorrow
I got myself a jacket for a dolla
.............
and the car doesn't work so I'm stuck here
yeah i don't wanna live for tomorrow
I push my life today
I throw this in your face when I see ya
I got something to say
I throw this shit in your face when I see ya
Cause I got something to say

I was born free (born free)
(bo-bo-born free ....)

You could try to find ways to be happier
You might end up somewhere in Ethiopia
You can think big with your idea
You ain't never gonna find utopia
Take a bite out of life make it snappier yeah
Ordinary gon super trippyer
So I check sh!t cause I'm lippyer
And split a cheque like slovakia

Yeah i don't wanna live for tomorrow
I push my life today
I throw this in your face when I see you
I got something to say
I throw this sh!t in your face when I see you
Cause I got something to say

(bo-bo-born free ....)
ooooh

I don't wanna talk about money, 'cause I got it
And I don't wanna talk about hoochies, 'cause I been it
And I don't wanna be that fake?, but you can do it
And imitators, yeah, speak it

Oh Lord? whoever you are, yeah come out wherever you are
Oh Lord? whoever you are, yeah come out wherever you are
and tell em!

Born free (born free)
(bo-bo-born free ....)

hodari.png

#376 28.04.2010 19:54

ihan sama mitä sä tosta luet, mutta et ainakaan sitä että MIA vihaisi ameriikkalaista kulttuuria.

sun logiikkas on samaa ku kenen tahansa kuka selittää kuinka "ameriikka on persestä lol" perustuen niitten mielipiteisiin lähinnä niitten ulkopolitiikasta.

ameriikkalaisessa kulttuurissa on monta hienoo juttua mitä ei ole muualla, johtuen pitkälti mestan värikkäästä (sic) historiasta.

mut tästä väitteleminen on ihan turhaa, koska greenie jatkuvasti jättää huomiotta nämä pointit

#377 28.04.2010 20:04

greenie
Member

Tää lähtikin videosta keskustelu, minkä takia jotenkin tää onkin jotenkin outoa.

"I don't wanna talk about money, 'cause I got it."

Ymmärrän kyllä, että asennetta halutaan esitellä, mutta... hmm... mites toi video taas sopiikaan tähän?

Sekavaa.

hodari.png

#378 28.04.2010 20:06

greenie
Member

huïg wrote:

sun logiikkas on samaa ku kenen tahansa kuka selittää kuinka "ameriikka on persestä lol" perustuen niitten mielipiteisiin lähinnä niitten ulkopolitiikasta.

Katsomalla videota, mihin johtopäätökseen itse tulet siitä, että mitä on haluttu tuoda ilmi?

Mä en itse näe tuota videota ihan älyttömän moniulotteisena ja abstraktina kokonaisuutena, mikä jättäisi kauheasti varaa lukemattomille näkökulmille ja pohdinnoille aiheesta.

Last edited by greenie (28.04.2010 20:09)

hodari.png

#379 28.04.2010 20:07

spede

jos haluat väitellä, väittele edes oikein

#380 28.04.2010 20:13

greenie
Member

En mä halua väitellä, justhan mä kirjoitin siitä äsken icon_biggrin

En jaksa enää höpötellä tästä, ihan sama.

hodari.png

#381 28.04.2010 20:19

greenie wrote:
huïg wrote:

Katsomalla videota, mihin johtopäätökseen itse tulet siitä, että mitä on haluttu tuoda ilmi?

Mä en itse näe tuota videota ihan älyttömän moniulotteisena ja abstraktina kokonaisuutena, mikä jättäisi kauheasti varaa lukemattomille näkökulmille ja pohdinnoille aiheesta.

Videossa ameriikkalainen kuvasto on tietynlaisessa liminaalisessa fantasiatilassa, jossa IRA-kuvasto yhtyy tähän, ja indeksikaalisuus todellisuuteen hämärtyy. Voidaan ajatella että video esittää dystooppisen version todellisuudesta. Jos tuota kuvastoa tulkitaan, niin videon voi ehdottomasti katsoa olevan kriittinen väkivallan monopolia kohtaan ameriikassa. Tämän tematiikka kattaa siis erittäin pienen osan kansallista kokemusta, mutta sellaisen jota ei pääse karkuun. Tämä jättää tilaa sille, että kaikki muut osat kansallista kokemusta jäävät kritiikin ulkopuolelle, jättäen artistille tilan rakastaa omaa kotivaltiotaan aivan yhtä paljon kuin vihaa tämän polittisia ja autoritäärisiä elementtejä. Ameriikan politiikan mädässä tilassa onkin symptomaattista se, kuinka huonosti politiikka kuvaa maan kulttuuria ja sen kansalaisia. Olisi suuri vääryys vihata kansalaisia ja kulttuuria politiikan takia, ja väittämä että joku vihaa koko maata sen takia että ei pidä maan tavasta harjoittaa politiikkaa, on samalla tasolla Bushin "they hate our freedom" läppien kanssa.

#382 28.04.2010 20:20

greenie
Member

börjeslandet wrote:
greenie wrote:

greenie wrote:

Ja tässä kai implisiittisesti vihjaat, että Britannia ei ole väkivaltainen kulttuuri, etteivät ne sodi, ku siellä pitäis asua. Tai sitten en vaan tajua sun "logiikkaa".

Tai sitten en vihjaa. Luulisi, että kun on vaihtoehtoja ja massia vaikka millä mitalla, niin matka ei olisi käynyt Yhdysvaltoihin ainakaan, mikäli videosta voi aprikoida asenteita Yhdysvaltoja kohtaan. Voi olla, että ei voi - voi olla, että voi. Beats me. Videon suorasukaisuuden vuoksi olin taipuvainen ajattelemaan, että siitä voisi jonkinlaista osviittaa vetää.

hodari.png

#383 28.04.2010 20:29

greenie
Member

huïg wrote:

Videossa ameriikkalainen kuvasto on tietynlaisessa liminaalisessa fantasiatilassa

Aah, no jos sen tosiaan noin näkee. Itse olin taipuvainen ajattelemaan, että kun MIA on myös "aikuisten oikeasta" kritiikistään tunnettu taiteilija, niin kyseessä ei olisi ollut kuvaus vain fiktiivisesta dystopiasta.

Muusta olen kyllä pitkälti samaa mieltä, kuten esimerkiksi kehnon (ulko)politiikan laajentamista koko väestöä koskevaksi ja syyllistäväksi epäkohdaksi vailla kritiikkiä.

Pelkään vain hieman sitä, että tämän videon kaltaiset ja varsin graafiset väkivallankuvaukset saavat monet tekemään juuri tuon johtopäätöksen, vailla sen kummempia tunnontuskia.

hodari.png

#384 28.04.2010 20:31

ai saatana, nyt vasta huomasin että kyllähän tosta videosta käykin ilmi kuinka mia selvästi vihaa tex mexiä, grand canyonia, ccr:ää, martin luther kingiä, noam chomskya, hip hop -musiikkia, jazzia, grungea, norman maileria, john cassavetesia, pizzaa, punapuita, drive in leffoja, pirtelöitä, highway ykköstä, ja erilaisten kansallisten kertomusten ja kulttuurien sulautumista yhteiseksi kulttuurihistorialliseksi todellisuudeksi. SORI HUOMASIN VASTA NYT

#385 28.04.2010 20:34

greenie
Member

Onneksi ei Arthur Milleriä!

hodari.png

#386 28.04.2010 21:01

ydis
vegan princess
Registered: 07.03.2006

pitkästä aikaa kunnon väittely rakkaus

#387 28.04.2010 21:33

aikamoista tekohengittämistä vaati et kesti noinkin pitkään mut jos nyt ymmärsin oikein, viidennellä kerralla tais syntyä jonkinlainen tajuamisreaktio tms. tai sit ei.

#388 28.04.2010 23:13

börjeslandet
stetoskooppisetä

Hauskaa muuten, että greeniellä on hodari tossa sigussa. Vai onkseki jotain hipsteri-ironiaa? icon_wink

#389 28.04.2010 23:24

Moronica
electric barbarella
From: Törmä
Registered: 21.06.2005

janne m. wrote:

Mietinkin, että millä sanoin olis kuvaillu omia fiiliksiä, mutta aikalailla näin mäkin menisin:

greenie wrote:

Krooh, markan "jenkkihomot nussii ja hakkaa" -paskaa. V for Vendetta -maskisten runkkumatskua, jota saa metritavarana muutenkin.

Stailatusti kuvattua väkivaltasanomaa ou jee. Voisko pikkasen vielä enempi alleviivata sitä että hei ny me tehdään raju ja kantaaottava musavideo.

Ai täällä on jotain vääntöä! Jes.

Tismalleen sama, facepalmia lähinnä videon tekorankkuudelle. Kuuntelen myös mielummin Suicidea kuin tätä tätä puolivillaista täytebiisiä. Ärsyttää, kun kaveri spämmii tota videota ympäri facebookia ja hehkuttaa kuin se olisi jotain parasta ikinä center

Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.

#390 28.04.2010 23:29

Moronica
electric barbarella
From: Törmä
Registered: 21.06.2005

greenie wrote:

Musta on snadisti tekopyhää muuttaa Jenkkeihin, jos pitää sitä niin vastenmielisenä paikkana, mitä videossa halutaan viestiä.

Ja huutonaurua kyllä tälle.

Mistä päättelit, että

-videossa pidetään juuri Jenkkejä vastenmielisenä paikkana
-video on yksi yhteen artistin mielipide Yhdysvalloista
-ja sokerina kaikkein huvittavimpana pohjalla: miksi on tekopyhää muuttaa Jenkkeihin, jos pitää maan hallituksen politiikkaa vastenmielisenä? Itsehän pidän varmaan useimpien maailman maiden hallitusten politiikkaa vastenmielisinä. Mun pitäis varmaan sitten muuttaa Neuvostoliittoon/Pohjois-Koreaan, eiku ulkoavaruuteen. MAASSA MAAN TAVALLA

biggrin

Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.

1. Index
  2. » Koneempaa
  3. » M.I.A.

Board footer