You are not logged in.
[quote:a4ffbd1722="Pope"] Kun mentiin Gucaan ja yövyttiin matkalla Belgradissa asuvan taiteilijaystäväni luona, se oli aivan kauhuissaan: mitä te sinne menette, natsien ja junttien sekaan? Ja itse festivaalilla tilanne oli toden totta se, että keikoilla, kaduilla ja baareissa bilettivät länsi/pohjoiseurooppalaiset hipit rinta rinnan armeijasuikkaisten paikallisten nationalistiöyhöjen kanssa ja ns. hipimpi kantaväestö loisti poissaolollaan.[/quote:a4ffbd1722]
Waat, mitä tekemistä Gucalla on turbofolkin tai sen yleisön kanssa?? (En siis oo käyny, ainoastaan tsekkaillut kotisivuja)
No, eipä mitään muuta paitsi että 90% festarikansasta on just tollasta kuvatunkaltaista paikallista chetnik-suikkaista juntturaa jotka on myös turbofolkin suurinta kohdeyleisöä tuollapäin. Vastaava tilanne olisi esim. jos Kaustisen festareilla kävisi lähinnä tällaista leijonariipusjengiä.
Ja vaikka tuolla soi pääosin torvimusa, on turbofolkin henki vahvasti läsnä ja sitä luukutetaan soundystemeistä ja autostereoista leirintäalueilla. Yksi balkanmusan isoista paradokseista on käsittääkseni se, että rasistiset romaninpotkijat rakastaa kuitenkin kaikki mustalaismusiikkia, ja jokainen haluaa ehdan torvibändin esim. häihinsä soittamaan... tietty ihan sama kuin suomalaisilla: manne kelpaa kyllä tangoa laulamaan, mutta ei mielellään naapuriksi.
menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta
Oho, olisin luullu ettei orgaaninen tuuttaus kelepais muovisen iskelmädiskobiitin turbofolk-jengille.
Tähän väliin, että en tahtoisi kenenkään sekoittavan ihania kävijöitämme romaninpotkijanatseihin, eikä kukaan tietysti niin ole tehnytkään, mutta kun näitä asioita nyt sivutaan.
Näin tuossa Vihreän langan kolumnissa paljon virheitä, joista osa menee varmasti mun pilkunnussimisen tai kaiken kirjaimellisesti ottamisen piikkiin.
voi voi, tuolla menolla et kyllä pääse eduskuntaan
Voitko mennä henkilökohtaisesti takaamaan, ettei kukaan teidän klubin karvaselkäviiksimiehistä ole koskaan potkinut mustalaista missään maassa?
Vaadin ens kerralla kaikilta nimet paperiin!
Tulipa muuten mieleen kun vihdoin pääsin käymään tuolla Balkan Fever -klubilla ja näin sen suosion ja kovan menon... Mennäänkö täsä kaupungisa vielä tyystin Berliinin mallin mukaan, vai voisiko täällä mennä läpi myös epsanjalainen romanibailumeininki?
Esim barsseloonalainen dj Txarly Brown on jo vuosia menestyksekkäästi käännyttänyt maansa hipsterijengiä huomaamaan, että ne 60- ja 70-luvun rumba catalana- ja flamencorocklevyt, jotka oli vuosikymmenien ajan tuomittu francolaiseksi turistikitchiksi, sisältääkin helvetin svengaavaa menoa. Nykyään sit kaikki nuoret funk- ja hiphoppoppoot vetää remiksauksia ja versioita vanhoista hiteistä, ja Txarlylla on omat bileet jopa Sonarissa.
Kuvitelkaa ny mikä meno vois olla tanssilattialla tämmösten mustalaisklassikoiden tahdissa:
Peret - Voy Voy www.youtube.com/watch?v=lqrWAuHOZj4
Peret - Chavi www.youtube.com/watch?v=zxk6qDk8npY
Los Chichos - Ni Mas Ni Menos www.youtube.com/watch?v=WoA1XSuxUgs
Camarón - Viviré www.youtube.com/watch?v=99BkjCkqy_E
Los Chunguitos - Baila Mi Ritmo www.youtube.com/watch?v=waa0egLMzKs (diskobiittii sekaan!)
Los Amaya - Que Mala Suerte La Mia www.youtube.com/watch?v=fcsP_eJd44g
Las Grecas - Anabalina www.youtube.com/watch?v=Pq52srxjSGw
Las Grecas - Te Estoy Amando Locamente www.youtube.com/watch?v=U4il05Pt5Nk
+ Sekaan voisi sirotella näitä 2000-luvun yhteistyöprojekteja kuten tää nuorison suosima Estopa versioimassa itsensä Peretin kanssa tämän 60-luvun Lo Mato -hittiä: www.youtube.com/watch?v=tXMqM21xQzg
..Ei pitäis olla liian "vaikeetakaan" härmäperseille, kun monissa noissa on jopa iskelmällisiä aineksia mukana?
Kyllä maar vois lähtee hei!
[quote:acc1885284="tomitarmo"]Enpä tiedä bändistä nimeltä Kottarashky yhtään mitään, mutta hyvältä kuulostaa... Uusi levy "Opa Hey" taitaa olla juuri julkaistu, ja sehän menee ostoslistalle!
[/quote:acc1885284]
No perkunas kun et ollut vaivautunut yhdelläkään kuvailevalla sanalla houkuttelemaan kuunteluun, niin meni näin kauan zekkauksessa (+koska himasingerillä en uskalla koskea embedauksiin, ja duunissa ei kaikkea muista) -- ja täähän oliki jotai paljo ovelampaa tunnelmointia eikä perushumppaa. Joko ne on menneet keksimään "post-balkan" -musan??
Pitää vielä sanoa, että ei toi mummelin pöyrstelemä kolumni oo kyllä mitenkään erityisen hyvä, enkä siis itse olisi muuten tullut edes ajatelleeksi (saati huomannut paikan päällä) että helsinkiläisellä mukavien ihmisten balkanklubilla kävisi jotain ihme sikaniskoja.
Keikkaileekohan Hilja Grönfors paljonkin? Olisi niin kivaa nähdä se livenä, toi 2008 vuohen Phurane Mirits on kuulostanut parhaalta levyltä ikinä, ja tuntuu vain paranevan sitä mukaa mitä enemmän itse kyllästyy kaikkiin keskenään samanlaisiin indietylsyyksiin. Tällä levyllä akustinen kitarakin kuulostaa hyvältä, mikä on harvinaista suomessa äänitetyillä levyill, jostain syystä. No, sivuseikkahan tuo. Lyriikat ja tunnelma ja kaikki pienet soolot on kohdillaan. Jotenkin toi introttomuus about joka biisissä tuntuu kans ihan neronleimaukselta tässä yhteydessä, aina vaan suoraan asiaan.
Mustalaismusiikki kiinnostaa päivä päivältä enemmän. Oon vaan todella ulkona kuvioista. Manitas De Plata taitaa olla noista ulkomaisista lähimpänä, mutta sit se on taas aika vahvasti flamencoa..
Gogol Bordellon musiikki on mielestäni surkeeta ja ärsyttävää, eikä muutenkaan kiinnosta mitkään vastaavat pläjäykset. Eli, voisko joku ammattitaitoinen tehdä vaikka mediafireen jonkun kokiksen, tai sitten joku vois vaikka vaan suositella jotain mustalaismusiikin merkkipaaluja?
Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan
[quote:660ab2fe23="Neuvostoliitto"]Keikkaileekohan Hilja Grönfors paljonkin? Olisi niin kivaa nähdä se livenä, toi 2008 vuohen Phurane Mirits on kuulostanut parhaalta levyltä ikinä, ja tuntuu vain paranevan sitä mukaa mitä enemmän itse kyllästyy kaikkiin keskenään samanlaisiin indietylsyyksiin. Tällä levyllä akustinen kitarakin kuulostaa hyvältä, mikä on harvinaista suomessa äänitetyillä levyill, jostain syystä. No, sivuseikkahan tuo. Lyriikat ja tunnelma ja kaikki pienet soolot on kohdillaan. Jotenkin toi introttomuus about joka biisissä tuntuu kans ihan neronleimaukselta tässä yhteydessä, aina vaan suoraan asiaan.
Mustalaismusiikki kiinnostaa päivä päivältä enemmän. Oon vaan todella ulkona kuvioista. Manitas De Plata taitaa olla noista ulkomaisista lähimpänä, mutta sit se on taas aika vahvasti flamencoa..
Gogol Bordellon musiikki on mielestäni surkeeta ja ärsyttävää, eikä muutenkaan kiinnosta mitkään vastaavat pläjäykset. Eli, voisko joku ammattitaitoinen tehdä vaikka mediafireen jonkun kokiksen, tai sitten joku vois vaikka vaan suositella jotain mustalaismusiikin merkkipaaluja?[/quote:660ab2fe23]
Kyllähän Hiljaa aina aika ajoin näkee. Eikös se muuten ole sun kulmilta kotoisin? Ihana on kyllä keikalla, ja itse Hissukin aivan ihana, mutkaton, vaatimaton ja sydämellinen tyyppi
Kannattaa vilkuilla ainakin www.kansanmusiikki.fi:n tapahtumakalenteria, sinne ainakin nää kansanmusiikkipuolen keikat listataan aika kattavasti.
Toki inhoan myös Gogol Bordelloa
Oon jättänyt Hilja Grönforsin kuuntelun vähemmälle, kun kaverin tuomio oli "liian akateemista ilman tunnetta" tms. tylsää. Pitänee antaa uus mahdollisuus vielä joskus! Keikkoja oon kyllä kans bongaillu ainakin Helsingistä.
Gogol Bordelloa taas en vihaa. 2006 Ruisrockin jälkeen ei oo ollu kiinnostusta käydä keikoilla, mutta jos jonkun keikan afterpartyille pääsis, niin meno ois varmasti parempi kuin itse keikalla ja musat kans.
Ai niin, kirjasto oli ainakin mulla hyvä alku mustalaismusiikin kuunteluun!
tai sitten joku vois vaikka vaan suositella jotain mustalaismusiikin merkkipaaluja?
Ihan ensimmäisenä haltuun Fanfare Ciocarlian deby Radio Pascani! mietitään muita myöhemmin..
Oon jättänyt Hilja Grönforsin kuuntelun vähemmälle, kun kaverin tuomio oli "liian akateemista ilman tunnetta" tms. tylsää. Pitänee antaa uus mahdollisuus vielä joskus! Keikkoja oon kyllä kans bongaillu ainakin Helsingistä
Apua, vaikea kuvitella miten Hiljan laulu voisi olla akateemista... sehän on kuitenkin niin aito romanikansanlaulaja kuin olla ja voi, laulanut noita lauluja lapsesta ja kerännyt koko ikänsä ohjelmistoaan. Jos akateemisuus tulee siitä että bändissä soittaa akatemiakoulutettuja kansanmuusikoita, niin sille ei voi sitten mitään
Kotimaisten alan levyjen klassikko on Loven vanha tupla Kaale Dzambena Suomen mustalaiset laulavat josta tuli joskus 90-luvun alussa myös CD-versio. SKS:n arkistoäänityksiä, ihan mieletöntä matskua.
Joo, todellakin täytyy käydä katsomassa seuraava keikka tai sitten kuunnella, jos saan jonkun äänitteen käsiini. Luotan kyllä yleisesti ottaen kyseisen kamun musamakuun, mutta niin myös teidän, joten tämä täytyy ratkaista itse.
Oho, täällä ollaan taas niin avuliaita
Hilja Grönforsissa ei ainakaan maallikon korville ollut akateemisuutta, sen sijaan maanläheisyyttä ja jonkinlaista aitoutta. Tai nääh, sillä levyllä on nippu ajattomia kappaleita tulkittuna kauniisti. Orimattilastahan se on kotoisin ja Lahdessa asuu ainakin jälkikasvuaan.
Huomenna matkalle kirjastoon. Tein pienen muistilapun mainitsemistanne jutuista, toivotaan että tärppää. Lahden pääkirjastossa on muistaakseni ihan oma hylly näille.
Jos vaan asuis stadissa niin olis helppoa tsekkailla kaikkia jänniä keikkoja tosta noin vaan. Balkan Feverkin pitäisi joskus kokea, jos ei muuten niin ihan lipunmyyjän vuoksi
Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan
Joo, todellakin täytyy käydä katsomassa seuraava keikka tai sitten kuunnella, jos saan jonkun äänitteen käsiini. Luotan kyllä yleisesti ottaen kyseisen kamun musamakuun, mutta niin myös teidän, joten tämä täytyy ratkaista itse.
Pidän peukkuja. Harmi että kaikki ei voi tykätä kaikesta :sad:
Täällon ainakin kirjasto täynnä noita Rough guide to gypsyplaaplaa. Esim. Kocani Orkestaria ja Taraf de Haidouksia kannattaa myös katsella, tuntuu yleensä löytyvän.
Tässä ketjussa lienee näistä balkanin/romanian tärkeimmistä jengeistä aika hyvin asiaa. Ja nuin näppituntumalta vaikuttaa siltä, että läntisen Euruupan mustalaisskenestä tietää Hartsa-Irkku eniten.
Tuossa yöllä tuli mieleen kaks pitkän linjan artistia, joihin kans kannattaa tutustua: vastikään edesmennyt serbialainen Saban Bajramovic ja makedonialainen Esma Redzepova.
Nää on molemmat tehny kyllä niin paljon musiikkia, etten itekään oo kuullut kaikkea. Esma on ja esiintyykin edelleen, joten pienet mahikset ois nähdä myös livenä. Hänellä ei oo omia lapsia, mutta sen sijaan kymmeniä ottopoikia, jotka myös on soittanu Esman taustabändeissä. Lisäks Esma on tämmönen ihmisoikeuskeulakuva ja kruunattu Intiassa romanien kuningattareks. Mielenkiintonen tyyppi.
(Heitin noi jutut nyt omasta päästäni, jos faktoissa on jotain vikaa, niin korjatkaa toki!)
Mites ku noissa uusimmissa Mahala Rai -mainoksissa oli muistaakseni joku lisämaininta notta Songlines olis valinnu sen jopa vuoden levyks? Pitääks kutinsa? Onks niin kova? Oisko näytelinkkii? Ootteks menos? Onks mul kyselyikä?
Toi on vähän sellaista matskua, että en oo ihan varma onko meikän 100% feivöriittiä, tai siis saattaa olla sen lajin fuusiota josta en pidä aivan eniten. Mutta melko varmasti ihan vitun kova livenä.
NO AIVAN TURHA PELKO SILLÄ BAILA BAILA BAILA eli mahtavan juustoista bilemeininkiä!, parhaat soitetut hitit jne.
Puniainen sähköviulu
Sähköhanuri :peuk:
Yleismeno : peuk::peuk:
Perheenäidin üllätys-cännee :peuk::peuk::peuk:
Ton videon perusteella yleisö joutuu pitämään huolen hulinasta keikan aikana, mut luulen, että tässä on viime aikoina päästy siihen pisteeseen, että se onnistuu jopa Helsingissä. Parasta kuitenkin on, ettei mun tarvii tehdä koko iltana MITÄÄN (ja päivemmälläkin vaan ripustaa pari koristetta). Nyt todellakin Popelle jostain lastenvahti; onko foorumilla vapaaehtoisia?
Ton videon perusteella yleisö joutuu pitämään huolen hulinasta keikan aikana, mut luulen, että tässä on viime aikoina päästy siihen pisteeseen, että se onnistuu jopa Helsingissä. Parasta kuitenkin on, ettei mun tarvii tehdä koko iltana MITÄÄN (ja päivemmälläkin vaan ripustaa pari koristetta). Nyt todellakin Popelle jostain lastenvahti; onko foorumilla vapaaehtoisia?
:kippis::psykostep:
Oho, en ees muistanu miten lähellä Hortto Kaalo oli euroviisuedustusta -77 -- vain Lapponia ehti tämän edelle: http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=75&t=373&a=07822
Mut voiks laskee mustalaismusaks, jos Junnu Wainio ja Reino Markkula teki pastissibiisin?
SELL-OUT?
Heetkonen, mitä muuten tarkemmin sanottuna tarkoittaa, kun Funky Elephantissa keväällä on luvassa "Balkan Fever -klubin erityinen livesetti"?
Heetkonen, mitä muuten tarkemmin sanottuna tarkoittaa, kun Funky Elephantissa keväällä on luvassa "Balkan Fever -klubin erityinen livesetti"?
Sam Huber heittää Mercedes-rotsin ja mustat suorat housut päälleen?
"noi (sun) listat tekevät ketjuista vittumaisia luettavia. vähänniinku kaikki muutkin sun postaukset siis mut voisit lopettaa. yllytys ei oo hyvä tekosyy. no ei niitä tartte sinnekään enää postailla. tuollaset listat vois upota jonneki huoneeseen ja muut (sun) jutut demiin."
En tiiä, mut veikkaisin, että dj:t? Ainakin BF on ollu tuolla eholla parhaaks klubiks. Meinasin kirjottaa, että kysynpä huomenna ja samalla kysyn myös lippuja tuonne, mut googletinkin ja tajusin, että toi on jo tänään ja tää ilta on täyteen buukattu.
[quote:44fd36694d="harry-irene"]Heetkonen, mitä muuten tarkemmin sanottuna tarkoittaa, kun Funky Elephantissa keväällä on luvassa "Balkan Fever -klubin erityinen livesetti"?
En tiiä, mut veikkaisin, että dj:t? Ainakin BF on ollu tuolla eholla parhaaks klubiks. Meinasin kirjottaa, että kysynpä huomenna ja samalla kysyn myös lippuja tuonne, mut googletinkin ja tajusin, että toi on jo tänään ja tää ilta on täyteen buukattu. [/quote:44fd36694d]
Ei kai ny pelkät dj:t, ko ne just kirjotti et spesiaaliLIVEsetti?
Ja tänään on vain Funky AWARDS, se ELEPHANT-festari on vasta myöhään keväällä.