You are not logged in.
Lukuvuosi 2009 alkoi saattamalla päätökseen Saarikosken Nuoruuden päiväkirjat (nuori Saarikoski oli ihan saatanan ärsyttävä kakara, joten tän lukeminen kesti _kauan_) ja Hemingwayn The First 49 Stories, nyt menossa Herzogin Conquest of the Useless.
tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni
Uusi vuosi alkoi näin:
* Antti Alanen: Elokuva ja psyyke. Verho takana
* Kari Kallioniemi: Dandy, soul-mies ja rock sankari. 60-luvun popmusiikkia & moderni kulttuuri
* Philip K. Dick: On aika sijoiltaan
* Jari Sedergren: Filmi poikki
Poliittinen elokuvasensuuri Suomessa 19391947
"[K]yseessä on hyvä ja joutuisasti etenevä kertomus irlantilaissiirtolaisesta, joka pakenee kauas länteen ikävää paholaismenninkäistä."
Oliko mistään kotoisin? Futisaihe ja Pratchett vaikuttaa kovettavalta yhdistelmältä, mutta suunnitelmissa olisi kärvistellä siihen asti, että saa paperbackina. Sitä odotellessa lähtee lukuun joululahjaksi saatu:
The only one who could ever reach me was the son of a pizza man
Luin joululomalla kaksi ekaa Itkosta ja ostin nyt sitten tämän Kirjatorilta kympillä. Erittäin pitkään välttelin teoksiinsa tutustumista ja itse asiassa muutoinkin jotenkin vierastan "oman" sukupolveni kirjailijoita, ennen kaikkea jos ovat vielä itseäni nuorempia.
- Ett sjömanshem låter också som rätt plats för en full finsk sjöman.
---
- Han pundar och dampar loss i Vänersborg i vanlig ordning och hamnar i trubbel med polisen emellanåt.
[quote:05c2d24025="barton_funk"]
Oliko mistään kotoisin? [/quote:05c2d24025]
Ihan OK. Perushyvää Pratchett-tasoa. Suosittelen herran tuotannosta kiinnostuneille.
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Lionel Richie eiku siis Shriver: Poikani Kevin
Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan
ja Olli Alhon Hulluuden Puolustus
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Ballardille iso siitäkin huolimatta, etten noista myöhemmistä (1990->) kirjoistaan kauheasti oo tykännyt. Liian yläluokkaista ja saman kaavan toistoa.
Mut niinku 60-70 -luvun jutut on järjestään ihan huippuja. Eritoten tykkään niistä alkupään "katastrofiromaaneista".
[quote:409a4e1cce="bernardblack"]Ballardille iso siitäkin huolimatta, etten noista myöhemmistä (1990->) kirjoistaan kauheasti oo tykännyt. Liian yläluokkaista ja saman kaavan toistoa.
Mut niinku 60-70 -luvun jutut on järjestään ihan huippuja. Eritoten tykkään niistä alkupään "katastrofiromaaneista".[/quote:409a4e1cce]
Kyllä mä näistäkin tykkään. En ole kaikkia 60-70 luvun juttuja lukenut, osan olen. Ballardia voi hiljakseen kahlata läpi. Jotkut kokeellisemmista pläjäyksistä on ollut aika hidasta luettavaa, nautittavia ja mielenkiintoisia kylläkin.
Tekis mieli seuraavaksi jotain skifiskifiskifiä.
[quote:59dae05856="barton_funk"][quote:59dae05856="bernardblack"]Ballardille iso siitäkin huolimatta, etten noista myöhemmistä (1990->) kirjoistaan kauheasti oo tykännyt. Liian yläluokkaista ja saman kaavan toistoa.
Mut niinku 60-70 -luvun jutut on järjestään ihan huippuja. Eritoten tykkään niistä alkupään "katastrofiromaaneista".[/quote:59dae05856]
Kyllä mä näistäkin tykkään. En ole kaikkia 60-70 luvun juttuja lukenut, osan olen. Ballardia voi hiljakseen kahlata läpi. Jotkut kokeellisemmista pläjäyksistä on ollut aika hidasta luettavaa, nautittavia ja mielenkiintoisia kylläkin.
Tekis mieli seuraavaksi jotain skifiskifiskifiä.[/quote:59dae05856]
Joo siis en mäkään ny vihaa noita uudempia, onhan ne kuitenkin Ballardia ja siten ykköslaatua, mut jotenkin olis toivonu että olis ennen kuolemaansa kirjoittanu vielä jotain suurta ja mahtavaa.
Atrocity Exhibition edelleen lukematta
Täs olis jotain olennaisia skifiskifisuosituksia (siis ei-Ballardia):
Ian Watson
Sam Delany (Dhalgren )
Brian Aldiss
Alfred Bester
Myäs toki esim. R.A. Lafferty ja Michael Moorcock, mut ne ei oo niin skifiskiä.
[quote:2324a6e429="bernardblack"][quote:2324a6e429="barton_funk"]
Tekis mieli seuraavaksi jotain skifiskifiskifiä.[/quote:2324a6e429]
Joo siis en mäkään ny vihaa noita uudempia, onhan ne kuitenkin Ballardia ja siten ykköslaatua, mut jotenkin olis toivonu että olis ennen kuolemaansa kirjoittanu vielä jotain suurta ja mahtavaa.
Atrocity Exhibition edelleen lukematta
Täs olis jotain olennaisia skifiskifisuosituksia (siis ei-Ballardia):
Ian Watson
Sam Delany (Dhalgren )
Brian Aldiss
Alfred Bester
Myäs toki esim. R.A. Lafferty ja Michael Moorcock, mut ne ei oo niin skifiskiä.[/quote:2324a6e429]
skifiskifeistä kaikkea muuta luettu paitsi Watsonia. Dahlgren tais jäädä joskus kesken
Moorcockia ei oikein enää jaksa ja toi Laffertykään ei silleen innosta.
Vaikka sekään ei sinänsä mitään todella scifiä ole, voisi jossain vaiheessa taas China Mievilleä. Hyviä kirjoja, mutta varsinkin alkukielellä aika raskaslukuisia.
[quote:159feda33e="barton_funk"]
skifiskifeistä kaikkea muuta luettu paitsi Watsonia. Dahlgren tais jäädä joskus kesken
Moorcockia ei oikein enää jaksa ja toi Laffertykään ei silleen innosta.
Vaikka sekään ei sinänsä mitään todella scifiä ole, voisi jossain vaiheessa taas China Mievilleä. Hyviä kirjoja, mutta varsinkin alkukielellä aika raskaslukuisia.[/quote:159feda33e]
Watsonia kannattaa kyl ottaa luettavaksi, hyvää kamaa, jos kohta vähän vaihtelevantasoista. Dhalgren on toki vähä vaikee, mullakin tais mennä pari kertaa ennen ku pääsin siihen sisään ja sain luettua loppuun, mut kannattaa ehottomasti yrittää.
Mievilleä en oo lukenut, uudemmista yrittäjistä vois suositella myös Patricia Anthonya. Oli 90-luvulla tosi kova juttu meikäläiselle. Pitäis oikeestaan lukee uudestaan sen kirjat, että vieläkö innostaa.
Mitäs muuta? Sheckley, Tiptree, Harness, Bayley... Meitsi on aika pitkälti new wave -orientoitunut, en tiiä kauheesti näistä uudemmista nimistä.
Pari vuotta (?) sitten vedin aika ahkeran Lem-maratonin, lähes kaikki suomennetut. Jotain tosi hyviä, mut paljon myös _erittäin_ kuivaa juttua.
Pari vuotta (?) sitten vedin aika ahkeran Lem-maratonin, lähes kaikki suomennetut. Jotain tosi hyviä, mut paljon myös _erittäin_ kuivaa juttua.
kyllä kai kyberias ja tähtipäiväkirjat on ne huiput. olikohan isännän ääni joka oli kai tarkoituksella kuiva
[quote:9042ad13bf="bernardblack"]Pari vuotta (?) sitten vedin aika ahkeran Lem-maratonin, lähes kaikki suomennetut. Jotain tosi hyviä, mut paljon myös _erittäin_ kuivaa juttua.
kyllä kai kyberias ja tähtipäiväkirjat on ne huiput. olikohan isännän ääni joka oli kai tarkoituksella kuiva [/quote:9042ad13bf]
Njoo, varmaan tarkoituksella, mut oli silti aika ankeeta.
Mikäs se jakomielitautinenagentti-juttu oli? Se oli kans vähän vaikee, vaikka paikka paikoin huippuakin.
Noi käännöksetkin vissiin kyl on vähän kiistanalaisia, kun osa taitaa olla käännetty ranskalaisista tai englantilaisista käännöksistä, eikä alkukielisistä. Tai tämmönen mielikuva mulla ainakin on.
joo, ainakin kyberias on englannista, mut silti kyl ihan huippu. paha tietty sanoa kuinka vertautuu alkuperäiseen
Jaa niin, skifisuosituksista taitaa olla turha tätä ny mainitakaan, mut pistetään silti:
Ja ettei menis liian offtopikiks, niin mainittakoon, että tällä hetkellä menossa Capoten In Cold Blood. Kaks leffasovitusta nähty, mut eka kerta kun luen kirjaa. On muuten hyvä
Todella kiintoisaa luettavaa kaikin puolin. Enpä tiennytkään Anders Chydeniusta pioneeriksi lääkeoopiumin valmistajana, reilut 200 vuotta takaperin viljeli Alavetelin pelloillaan unikkoa tähän tarkoitukseen.
- Ett sjömanshem låter också som rätt plats för en full finsk sjöman.
---
- Han pundar och dampar loss i Vänersborg i vanlig ordning och hamnar i trubbel med polisen emellanåt.
Platon: Gorgias.
&
Kuulostaa hilpeältä kirjalta.
Sent from my iPhone 16
Paul Auster - Mr Vertigo
Tobin Sprout wanted to be more than GBV's George Harrison
Heti ekassa artkkelissa Ylitarkastajan levyarvostelu!
Oikean rytmin kiinni saan iskelmä lol alkaa kiinnostaa hehe
Jotain tanssin bez eiq ja fall joo.
Paitsi eri kansilla.
*
Lounaissuomalaiset ovat kykenemättömiä ilmaisemaan tunteitaan. Ihailen sitä.
Ja ettei menis liian offtopikiks, niin mainittakoon, että tällä hetkellä menossa Capoten In Cold Blood. Kaks leffasovitusta nähty, mut eka kerta kun luen kirjaa. On muuten hyvä
Mainio kirja kyllä.
Lasken itseni liberaalifeministiksi, ja minulle feminismi tarkoittaa tasa-arvoon pyrkimistä, ei sen avulla tai naiseudella ratsastamista.
No runkut runkatkoon, mutta minäpoika haluan tanssia.
joo, ainakin kyberias on englannista, mut silti kyl ihan huippu. paha tietty sanoa kuinka vertautuu alkuperäiseen
Meillä on kuriositeettina kirjahyllyssä alkukielinen Cyberiada. Juu en oo lukenu puolaxxx "sitä"
Lemille
menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta
Platon: Filebus.
[quote:53bcfbe772="barton_funk"]
Kuulostaa hilpeältä kirjalta.[/quote:53bcfbe772]
Eiks tuossa ollut siitä kyse, että enemmänkin purettiin ennakkoluuloja/myyttejä keskiajan julmuudesta, kuin varsinaisesti mässäiltiin?
Klementtilän kirjoittama Gilles De Rais'n tarina kannattaa myös lukea jos aihe kiinnostaa, siinä sitten onkin sitä lapsenraiskaajamurhaaja-mässäilyä
I love you and dream about the Führer