You are not logged in.
Se kohta kun ne kävelee kiertyviä portaita tytön kämpille sanomatta sanaakaan on 2000-luvun hienoin kohtaus.
Ei nyt ihan, mutta olin itsekin aika pähkinöinä tuosta. Olihan se melkein parhaita hiljaisia hetkiä leffoissa mitä on tullut nähtyä. Reilun tunnin tiiviin keskustelun jälkeen kohtauksen vaikutus tuntui todella syvällä.
You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.
[quote:ab2843e2f5="börjeslandet"]Brown Bunny
Paljon parempi kuin NYT tai Roger Ebert antaa ymmärtää. Ei siis maailman huonoin elokuva. Itse asiassa aika hyvä. Helvetin hyvä tunnelma ja hyvin leikattu, kauniskin. Tottakai tämä on myös naurettavan narsistinen ja lähikuvia Gallon pärstästä joutuu sietämään KOKO ajan. [/quote:ab2843e2f5]
Kuten taisin jo aiemmin tästä kirjoittaa, aivan liikaa kohua turhasta. Leffahan on oikein hyvä. Minuun iski vähäeleisyys, joka vain sai huomion kiinnittymään paremmin detaljeihin. Narsismia en osannut huomioida tulkintaan asti, se on jotenkin niin olennainen osa Gallon taiteellista persoonaa.
You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.
Jm Jarmuschin Down By THe Law (eli se leffa, missä Tom Waits näyttelee) tuli katsottua viikonloppuna. Aluksi leffa vaikutti vähän tylsältä, mutta Jarmuschin omalaatuinen huumori toimi ja pari kertaa repesin kunnolla. Eipä tuosta oikein mitään muuta osaa sanoa. Hyvä leffa.
<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki
Sunnuntain krapulaa tuli paranneltua katsomalla Kaunis Elämä. Ihan hyvä elokuva, mutta olin kuullut sen verran positiivisia arvioita, että hieman petyin. Toki Roberto Benigni oli hauska ja riittihän elokuvassa jännitystäkin, mutta jotenkin leffa tuntui kuitenkin jäävän vaisuksi. Loppuratkaisu oli ehkä hieman jopa yllättävä.
<@DBGene> senkin karkki
Ihmeen hyvin Kauniissa elämässä on saatu vesitettyä sinänsä mielenkiintoinen teema.
Katsoin eilen Tigerlandin, joka oli klisesyydessäänkin aika hyvä Vietnam-leffa (vaikka Vietnamin maaperällä ei oltukaan yhtään). Katsoin myös uusimman Bondin. Vanhaa tuttua huttua, tekniikan ihmeellisyydet ovat jo liian suuressa roolissa mielestäni.
Kaunis Elämähän on ihan erinomaisen viihdyttävä elokuva Chaplinin perinteitä kunnioittaen, jossa on yhtälailla hauskoja kuin surullisiakin hetkiä. Ettekö muka nauraneet siinä kohdassa kun isä tulkkasi tarkoituksella väärin natsiupseerin uhkailut pojalleen, kun hän ei saksaa ymmärtänyt? Kaikki uhkailut kääntyi hassunhauskaan muotoon: "söin eilen paljon karkkia, minulla on maha kipeä" tjtn. Isä veti roolinsa ihan koko leffan loppuun asti, seurauksista huolimatta.
Eilen katselin Ilmetyskirja Nyt Reduxin ja onhan se pätevä sukellus ihmismielen syövereihin ja sodan kauhuihin. Alkupuolisko (ja se napalmin tuoksua rakastava komentaja erityisesti (O_o)) on täyttä rautaa, mutta sitten käsittääkseni nuo lisätyt 50 min tuohon redux-versioon hieman latistavat tunnelmaa. Esimerkiksi se vierailu ranskalaisten tilalla on melko turha ja tylsä. Loppupuoliskolla onneksi Marlon Brando vetää pisteet kotiin."The Horror....The Horror...
En nostaisi tätä kuitenkaan parhaaksi Vietmanin sotakuvaukseksi, vaan...
1. Platoon "Death? What you all know about death?
2. Kauriinmetsästäjä "One shot is what it's all about."
3. Ilmestyskirja Nyt Redux " I love the smell of napalm in the morning."
Kauriinmetsästäjää en häpeäkseni ole nähnyt, mutta kyllä Ilmestyskirja. Nyt on mielestäni ykkönen. Platoonkin erinomainen. Vaan Veteen piirretty viiva pitäisi nähdä uudestaan, muistaakseni se oli todella vaikuttava.
lisätyt 50 min tuohon redux-versioon hieman latistavat tunnelmaa. Esimerkiksi se vierailu ranskalaisten tilalla on melko turha ja tylsä.
Samaa mieltä oikeastaan. Kyllähän se vierailu ranskalaisten luona tavallaan selkiyttää teemaa, mutta samalla kokonaisuudesta tulee vähän turhan saarnaava. En minä sitä toistakaan lisättyä jaksoa niiden Playboy-tyttöjen luona kauhean tarpeellisena näe.
[quote:69c5162f01="Acedia"]lisätyt 50 min tuohon redux-versioon hieman latistavat tunnelmaa. Esimerkiksi se vierailu ranskalaisten tilalla on melko turha ja tylsä.
Samaa mieltä oikeastaan. Kyllähän se vierailu ranskalaisten luona tavallaan selkiyttää teemaa, mutta samalla kokonaisuudesta tulee vähän turhan saarnaava. En minä sitä toistakaan lisättyä jaksoa niiden Playboy-tyttöjen luona kauhean tarpeellisena näe.[/quote:69c5162f01]
Joo, olisin minäkin tulut toimeen ilman sitä playboy-kohtausta, mutta ajattelin että jokaisessa itseään kunnioittavassa sotaleffassa pitää joku sellainen kohtaus olla.
Mutta olisi ollut parempi jos tuota vierailu osuutta olisi supistettu --> vastaanoton jälkeen suoraan hautajaisiin ja sieltä taas jatkettu matkaa eteenpäin. Mutta en ole Francis Ford Coppola!
Mutta en ole Francis Ford Coppola!
Arvasin.
Apocalypse Now:ssa menee kylmät väreet joka kerta siinä kohtauksessa, jossa helikopterit lähestyvät herttaista pikku kylää luukuttaen Wagneria ja valkeaan pukeutuneet lapset juoksevat karkuun.
Full Metal Jacket tänään kolmoselta?
This must be what jail / I will scratch
Kauriinmetsästäjää en häpeäkseni ole nähnyt, mutta kyllä Ilmestyskirja. Nyt on mielestäni ykkönen. Platoonkin erinomainen. Vaan Veteen piirretty viiva pitäisi nähdä uudestaan, muistaakseni se oli todella vaikuttava.
Veteen piirretty viiva ei ole Vietnam leffa! Se sijoittuu toiseen maailmansotaan. Ja minusta se on sitäpaitsi aika tylsä. Tunti hyvää, mutta pari tuntia ihme haahuilua, jota joku saattaa pitää hienona ja koskettavana, mutta minä pidän tekotaiteellisena.
Tykkään muuten todella paljon Oliver Stonen Vietnam-leffoista. Platoon on oikein hyvä, mutta nostaisin silti ykköseksi Syntynyt 4. heinäkuuta. Todella koskettava leffa siitä miten nuoret miehet saadaan propagandan avulla huijattua lähtemään tappamaan "kommunisteja" Vietnamiin. Suurin osa palaa takaisin ruumispussissa ja hengissä selvinneetkin vakavasti vammautuneina joka henkisesti, fyysisesti tai sekä että. Tilannetta ei yhtään auta kotirintaman asenne, joka on muuttunut kunnioituksesta vihaksi. Koskettavinta leffassa kuitenkin on se, että se perustuu tositapahtumiin ja heijastelee samalla Stonen omia kokemuksia Vietnamista.
Toinen hyvä Vietnam-leffa on tuo Genen mainitsema Full Metal Jacket. Se taitaa olla muuten kenties ainoita Vietnam-leffoja, jonka tekemiseen ei ole saatu apua Jenkkien armeijalta. Sehän on nimittäin mm. kuvattu Briteissä.
Ilmestyskirja. Nyt on myös hyvä, mutta minusta se on enemmänkin selvästi fiktiivinen sotaelokuva, joka vaan sattuu sijoittumaan Vietnamiin. Ei se missään nimessä vähennä leffan arvoa minun silmissäni, mutta en välttämättä niputtaisi siltikään sitä samaan noiden muiden Vietnam-leffojen kanssa. Veteen piirretty viiva ehkä kuuluu samaan kategoriaan. Eli molemmissa teemana on ehkä enemmänkin itse sodan kuin juuri Vietnamin sodan kauhujen kuvaaminen. Muistelisin muuten lukeneeni että Pimeyden Sydän-nimisen kirjan kirjoittaja (jonka nimeä en juuri nyt muista, mutta Apocalypse. Nowhan siis perustuu tuohon kirjaan) kritisoi Coppolaa sodan vastaisen elokuvan tekemisestä. "Ei ole mitään järkeä tehdä sodan vastaista elokuvaa. Sotia tulee kuitenkin aina olemaan. Yhtä hyödyllistä olisi tehdä vaikkapa sateen vastainen elokuva". Tai jotain tuohon suuntaan...
<@DBGene> senkin karkki
Ai niin... Piti vielä sanoa jotain Kauriinmetsästäjistä. En kauheasti siitäkään elokuvasta tykännyt, mutta toisaalta näin sen kauan aikaa sitten. Jotenkin muistelisin vaan että vietnamilaiset kuvataan siinä keltaisina hirviöinä tai jotain vastaavaa. Ahdistava se ainakin oli. Ehkä mielipiteeni muuttuisi jos näkisin sen uudestaan.
Joku saattaisi muuten kritisoida Syntynyt 4. heinäkuuta-leffaa siitä, että itse Vietnam-kohtauksia leffassa on todella vähän. Minua tuo ei ainakaan ole haitannut ja olen huomannut että osa sellaisistakin ihmisistä, jotka eivät yleensä pidä sotaelokuvista ovat tykänneet siitä. Minusta tuo elokuva pitäisi näyttää kaikille nuorille miehille ennen armeijan käymistä. Kannattaa aina suhtautua kriittisesti siihen mitä jostain asiasta sanotaan.
<@DBGene> senkin karkki
Muistelisin muuten lukeneeni että Pimeyden Sydän-nimisen kirjan kirjoittaja (jonka nimeä en juuri nyt muista, mutta Apocalypse. Nowhan siis perustuu tuohon kirjaan)
Joseph Conrad. Ei hassumpi kirja.
This must be what jail / I will scratch
Ai niin... Piti vielä sanoa jotain Kauriinmetsästäjistä. En kauheasti siitäkään elokuvasta tykännyt, mutta toisaalta näin sen kauan aikaa sitten.
En minäkään siitä ensimmäisellä kerralla hirveäsi tykännyt, mutta toisella katsomiskerralla koko elokuvan kuvaama sodan kauheus ja sen vaikutus ihmismieleen iski kovaa. Nickin kohtalo pistää kyllä miettimään oikein tosissaan.
Unohdin tosiaan tuon Full Metal Jacketin, mutta en kyllä sijoittaisi sitä siltikään noiden kolmen elokuvan edelle.
Veteen piirretty viiva ei ole Vietnam leffa!
Niinpäs taitaakin olla. No, ei se leffan ansioita vähennä.
Ilmestyskirja. Nyt on myös hyvä, mutta minusta se on enemmänkin selvästi fiktiivinen sotaelokuva, joka vaan sattuu sijoittumaan Vietnamiin.
Näinhän se on.
[quote:90a1a8c680="Alxity"]Veteen piirretty viiva ei ole Vietnam leffa!
Niinpäs taitaakin olla. No, ei se leffan ansioita vähennä.
[/quote:90a1a8c680]
Niinpäs taitaakin olla olematta olisi ollut oikea ilmaisu! Pakko pedantoida
<@DBGene> senkin karkki
Muistelisin muuten lukeneeni että Pimeyden Sydän-nimisen kirjan kirjoittaja (jonka nimeä en juuri nyt muista, mutta Apocalypse. Nowhan siis perustuu tuohon kirjaan) kritisoi Coppolaa sodan vastaisen elokuvan tekemisestä.
Conrad kuoli jo vuonna 1924 eli kritisoija oli varmaan joku muu.
Oho! No joku sitä kuitenkin kritisoi. Olisikohan sitten ollut käsikirjoittaja tai jotain vastaavaa...
EDIT: tai tuottaja.
<@DBGene> senkin karkki
ZapManin uuden avatarin innostamana katsoin äsken Vain muutaman dollarin tähden. Aivan loistavat musiikit Ennio Morricone on onnistunut tuohon Dollari-trilogiaan loihtia. Juoni ja muut asiat saavat paljon anteeksi noiden maailman parhaiden leffamusiikkien ansiosta (tai no jos asiaa miettisi niin Kummisedät kilpailisivat aika tasoissa). Eipä nyt sillä, että noiden juonikaan mitenkään poikkeuksellisen huono westernien tasolla olisi.
<@DBGene> senkin karkki
ZapManin uuden avatarin innostamana katsoin äsken Vain muutaman dollarin tähden.
Hihi, mahtavaa, että toisen avatar on voinut toimia innoittajana!
Aivan loistavat musiikit Ennio Morricone on onnistunut tuohon Dollari-trilogiaan loihtia.
Pitää paikkansa. Morricone on huippu. Joskus voisi topicinkin perustaa. En tule varmaan ikinä kuulemaan tarpeeksi.
[quote:99cba07ddf="stratum"]Kauriinmetsästäjää en häpeäkseni ole nähnyt, mutta kyllä Ilmestyskirja. Nyt on mielestäni ykkönen. Platoonkin erinomainen. Vaan Veteen piirretty viiva pitäisi nähdä uudestaan, muistaakseni se oli todella vaikuttava.
Veteen piirretty viiva ei ole Vietnam leffa! Se sijoittuu toiseen maailmansotaan. Ja minusta se on sitäpaitsi aika tylsä. Tunti hyvää, mutta pari tuntia ihme haahuilua, jota joku saattaa pitää hienona ja koskettavana, mutta minä pidän tekotaiteellisena.[/quote:99cba07ddf]
Platoon on muistaakseni paskin sotaelokuva mitä olen koskaan nähnyt. Pahimman laatuista Hollywood kuraa kaikilla mausteilla, joista pahin on ylitsevuotava sentimentaalisuus.
Full Metal Jacket on kuvattu kokonaan Briteissä kuten kaikki Kubrickit Avaruusseikkailun jälkeen.
en ole kolmekybänen emoboy
[quote:00aed8a36b="börjeslandet"]
Platoon on muistaakseni paskin sotaelokuva mitä olen koskaan nähnyt. Pahimman laatuista Hollywood kuraa kaikilla mausteilla, joista pahin on ylitsevuotava sentimentaalisuus.
[/quote:00aed8a36b]
Olenkohan minä nähnyt saman leffan kuin sinä? Ei siinä minusta mitään Hollywood-kliseitä ollut ja siltikin... Ei se nyt mitenkään voi olla huononpi kuin joku We Were Soldier, joka nyt on täynnä jotain isänmaallista paatosta.
<@DBGene> senkin karkki
Ei se täyttä paskaa ole, mutta ylisentimentaalisuus vaivaa kovasti tosiaan. Jotenkin ihan viihdyttävää paskaa? En oikeastaan voi sanoa paljoa, liian kauan aikaa kun leffan olen nähnyt.
Ehkä mielipiteeni suodattuu jonkunnäköisen katkeruuden läpi ottaen huomioon, että tällaista säälittävää itkudraamaa aikanaan palkittiin kaiken maailman Oscareilla ja FMJ:n kaltainen parhuus jäi kokonaan ilman palkintoja.
edit: we were soldieria en ole nähnyt
en ole kolmekybänen emoboy
Tuossa olet kyllä oikeassa, Full Metal Jacket oli kuitenkin miljoona kertaa parempi. Kaikkien aikojen sotaleffa mielestäni.
Kunnian Polut on ainaki kuus kertaa parempi!
jos ette ole nähneet niin kokeilkaapas...
Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!
Security Fee:n hinnalla sisään!
[quote:fa09d94d99="babriga"]Kunnian Polut on ainaki kuus kertaa parempi!
jos ette ole nähneet niin kokeilkaapas...[/quote:fa09d94d99]
Olen nähnyt, ja onhan se kieltämättä toiseksi paras sotaleffa ikinä.