You are not logged in.
Tällöin saadaan (vai saadaanko?) rakennettua alkuperäistä vastaava analoginen signaali D/A-muunnoksella.
Ei, vaan tällöin saadaan vain taajuudet vastaamaan. Jos meillä on vaikka 20 kHz siniaaltoa vs 20 kHz kanttiaaltoa, niin 40 kHz näytteenottotaajuudellahan ne näyttäisivät täsmälleen samalta, koska tiedossa olisi vain nollakohta ja huippukohdat, eikä mitään siltä väliltä, mutta kuten tiedät, ne eivät oikeasti kuulostaa juuri lainkaan samoilta.
Joten Nyquistin (itsestäänselvän) teoreeman olenaisin sana lieneekin tuo "vähintään".
Tero saatana, s'olet gay!
Se onkin tosin yleensä kiinni vanhojen levyjen paskoista cd-masteroinneista.
Vaikka vinyylin nimeen vannonkin, niin tuo on ihan totta, ja koskaa varsinkin kasikytluvulla tehtyjä levyjä, jotka kuulostavat välillä ohuemmilta kuin vessapaperi, jolla pyyhin peppuni. (Jos psycholla on asiakirjoituspäivä, niin minä keskityn eritteisiin.)
Muutenkin nuo forrston esittämät tekniikan ja intentioiden vastaavuutta koskevat pohdinnat vievät keskustelua mielenkiintoiseen suuntaan. Kyllä. En nyt jaksa ottaa kantaa, mutta ehkä sitten joskus.
Jos ei ajatella saundien puolesta, niin vinyyli on esineenä kauniimpi. Vai väittääkö joku vastaan?
Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!
(Jos psycholla on asiakirjoituspäivä, niin minä keskityn eritteisiin.)
(ei mulla mutta forsstolla on.)
Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi
[quote:817ed54391="ex-kolja"](Jos psycholla on asiakirjoituspäivä, niin minä keskityn eritteisiin.)
(ei mulla mutta forsstolla on.)[/quote:817ed54391]
(ai)
[quote:6a25da82d0="Leif Erikson"]Tällöin saadaan (vai saadaanko?) rakennettua alkuperäistä vastaava analoginen signaali D/A-muunnoksella.
Ei, vaan tällöin saadaan vain taajuudet vastaamaan. Jos meillä on vaikka 20 kHz siniaaltoa vs 20 kHz kanttiaaltoa, niin 40 kHz näytteenottotaajuudellahan ne näyttäisivät täsmälleen samalta, koska tiedossa olisi vain nollakohta ja huippukohdat, eikä mitään siltä väliltä, mutta kuten tiedät, ne eivät oikeasti kuulostaa juuri lainkaan samoilta.
Joten Nyquistin (itsestäänselvän) teoreeman olenaisin sana lieneekin tuo "vähintään".[/quote:6a25da82d0]
Hyvä pointti. En ole niin perillä asiasta, että tietäisin varmaksi. Mutta eihän äänisignaaleissa esiinny mitään jyrkkäreunaisia kanttiaaltoja? Eivätkö ne pikemminkin ole monen erittäin jyrkän ja loivan siniaallon muodostamia "kanttiaaltoja"?
Laitan linkin tohon nyykvistiin, jos en osannut kunnolla selittää sitä:
http://wiki.ham.fi/Nyquistin_teoreema
Tämä kaikki paskanjauhanta siksi, että en aina sulata tekniikan kehittymisen tarpeellisuutta/suurilla numeroilla brassailua.
"A repo man's always intense"
Jos ei ajatella saundien puolesta, niin vinyyli on esineenä kauniimpi. Vai väittääkö joku vastaan?
Ei kai nyt siitä kukaan voi väittää vastaan.
Meinasin laueta eilen pöksyihini kun kanniskelin TV-Repsa ja Echo -vinyyleitä ja pysähdyin ihastelemaan niitä.
Hyvä pointti. En ole niin perillä asiasta, että tietäisin varmaksi. Mutta eihän äänisignaaleissa esiinny mitään jyrkkäreunaisia kanttiaaltoja? Eivätkö ne pikemminkin ole monen erittäin jyrkän ja loivan siniaallon muodostamia "kanttiaaltoja"?
Njoo, kanttiaalto nyt olikin vain mahdollisimman dramaattisena esimerkkinä ei-siniaallosta. Pointti on kuitenkin sama, eli erimuotoiset aallot menevät eri reittiä nollasta ääriarvoihinsa, joten jos vain ääriarvot on mitattu, niin eipä toistu järin uskollisesti.
[quote:53bd271a4d]Tämä kaikki paskanjauhanta siksi, että en aina sulata tekniikan kehittymisen tarpeellisuutta/suurilla numeroilla brassailua.[/quote:53bd271a4d]
Numerot on meidän puolella!
[quote:b89e72eb2e="ex-kolja"]Jos ei ajatella saundien puolesta, niin vinyyli on esineenä kauniimpi. Vai väittääkö joku vastaan?
Ei kai nyt siitä kukaan voi väittää vastaan.
Meinasin laueta eilen pöksyihini kun kanniskelin TV-Repsa ja Echo -vinyyleitä ja pysähdyin ihastelemaan niitä.
[/quote:b89e72eb2e]
En menisi vannomaan. *odottaa innolla kaiken maailman paskisten tai ulvisten mielipidettä asiaa koskien*
[quote:0bc2ce63be="Leif Erikson"]Hyvä pointti. En ole niin perillä asiasta, että tietäisin varmaksi. Mutta eihän äänisignaaleissa esiinny mitään jyrkkäreunaisia kanttiaaltoja? Eivätkö ne pikemminkin ole monen erittäin jyrkän ja loivan siniaallon muodostamia "kanttiaaltoja"?
Njoo, kanttiaalto nyt olikin vain mahdollisimman dramaattisena esimerkkinä ei-siniaallosta. Pointti on kuitenkin sama, eli erimuotoiset aallot menevät eri reittiä nollasta ääriarvoihinsa, joten jos vain ääriarvot on mitattu, niin eipä toistu järin uskollisesti.[/quote:0bc2ce63be]
Pointti lieneekin siinä, että kaikki ääniaallot ovat "samanlaisia" siniaaltoja, jyrkkiä tai loivia? Tällöin, kun otetaan _yli_ kaksi näytettä per aalto, saadaan pisteistä rekonstruoitua se alkuperäinen signaali. Eihän ne pisteet olekaan aina aallonharjalla tai -pohjalla, mutta jollain ihmeen säädöllä (alipäästösuotimella?) tämä homma onnistuu. Ymmärrän mitä tarkoitat, enkä itsekään oikein ymmärrä miten tuo alkuperäinen signaali rakentuu muutamasta pisteestä, jotka eivät edes välttämättä ole aallon huippu- tai pohjakohdassa, mutta luotan tieteeseen
Linkkiä:
http://www.control.hut.fi/Kurssit/AS-74 … logvs.html
Voi muuten olla, että siniaalloissa pitäis olla sama amplitudi. Voi perse. En jaksa enää nörtteillä. Jätän.
Hifi-foorumeilla nämä
Hifi-foorumeilla nämä
Brothers in Arms.
Meinasin muuten kokeilla Emusicia, mutta eihän Yhdysvalloissa tunneta Visa Electronia. En viitsi sitä tavallista hankkia.
turston wrote:
Shanksinhan kanssa tässä sovittiin vähän aikaa sitten että kesällä vetäistään läpi kymmenottelu.
Ja parasta tässä on, että voi nykäistä jonkun vanhan klassikon (lainattu kirjastosta -99 tms.) ja kuunnella ja miettiä.
Forssto, kun oot niitä sopimusasioita tutkaillut, niin miten tuossa toimii artistin hyöty per lataus? Jos mitenkään? Oikeissa muovisissa musiikinjakelutavoissahan toi on selkeempi, x euroa per levy (kärjistetysti), mutta meneekö latauksissa kaikki kapitalistin säkkiin? Tai onko jonkunlaista ohjenuoraa, miten artistia pitäisi kompensoida? Vai onko se kapitalistin ja artistin välinen asia?
Lapsena tykkäsin seurata kun kanat paistuivat isossa karusellissa kaupan lihatiskillä.
Forssto, kun oot niitä sopimusasioita tutkaillut, niin miten tuossa toimii artistin hyöty per lataus? Jos mitenkään? Oikeissa muovisissa musiikinjakelutavoissahan toi on selkeempi, x euroa per levy (kärjistetysti), mutta meneekö latauksissa kaikki kapitalistin säkkiin? Tai onko jonkunlaista ohjenuoraa, miten artistia pitäisi kompensoida? Vai onko se kapitalistin ja artistin välinen asia?
Se on pitkälti kapitalistin ja artistin välinen asia, mutta tuostahan maksetaan paikalliset Teostotkin, eli sitä kautta menee ainakin massia, mutta kyllä kapitalistit jakaa siitä artisteille.
Näyttäisi nyt muuttuneen niin, että on ns. eMusic Europe meille Euroopan pelleille. Saatavilla siis levyjä, joita ei ennen ollut saatavilla jakeludiili tms. ongelmien takia. Ainakin noin testinä Mogwaita oli nyt ladattavissa, toisin kuin ennen. En kuitenkaan ladannut. Saas nähdä miten toi vaikuttaa toiseen suuntaan.
Lapsena tykkäsin seurata kun kanat paistuivat isossa karusellissa kaupan lihatiskillä.
Näyttäisi nyt muuttuneen niin, että on ns. eMusic Europe meille Euroopan pelleille. Saatavilla siis levyjä, joita ei ennen ollut saatavilla jakeludiili tms. ongelmien takia. Ainakin noin testinä Mogwaita oli nyt ladattavissa, toisin kuin ennen. En kuitenkaan ladannut. Saas nähdä miten toi vaikuttaa toiseen suuntaan.
Hinta tosin nousi, vaikka kovasti hehkuttavatkin minkälaista ALENNUSTA siinä muka saa. Ainakin aiemmin mun Visalta on lähtenyt sellaiset 16 euroa kuussa, mutta tuo uusi hinta näyttäisi olevan 18 ja risat. Okei, siinä on ALV mukana, mutta en kyllä ajatellut niitä vähentää. Vai pitäisiköhän ruinata itseni yritysasiakkaaksi ja vängätä tuo yhteisökauppana verovapaaksi?
Hmm, näyttäisi vaikuttaneen toi eMusic Europe ainakin niin väärinpäin, että Jens Lekmania ei saa enää Suomeen imuttaa. Mulla ne jo on kyllä, joten spåm vaan.
Tällainenkin löytyi: http://www.emusic.com/artist/11598/11598585.html
Alkaa noi hinnat kohota jo aika tehokkaasti. Voisin kohta jättää.
Ai kohoaa vai? Missä kohtaa? Toi premium meinaa kyllä olla vähän liioittelua, oon downgradeamista harkinnut.
Ai kohoaa vai? Missä kohtaa? Toi premium meinaa kyllä olla vähän liioittelua, oon downgradeamista harkinnut.
No siinä ei ole hinta noussut varsinaisesti, mutta latausten määrähän laski juuri 75:een vanhasta 90:stä, vaikka hinta pysyi samana ja hintahan juuri taannoin nousi, kun käytännössä eurooppalaisten hinnat olivat jenkkihinnat, mutta eri valuuttamerkillä, ts. jenkkikurssin tuomat säästöt lensivät ikkunasta. Tänään tuli vaan spämmiä tosta niiden uudesta megajäsenyydestä ja aika tylyltä vaikutti hinnoittelu. Äh.
[quote:eb512dd36d="noiseidea"]Ai kohoaa vai? Missä kohtaa? Toi premium meinaa kyllä olla vähän liioittelua, oon downgradeamista harkinnut.
No siinä ei ole hinta noussut varsinaisesti, mutta latausten määrähän laski juuri 75:een vanhasta 90:stä, vaikka hinta pysyi samana ja hintahan juuri taannoin nousi, kun käytännössä eurooppalaisten hinnat olivat jenkkihinnat, mutta eri valuuttamerkillä, ts. jenkkikurssin tuomat säästöt lensivät ikkunasta. Tänään tuli vaan spämmiä tosta niiden uudesta megajäsenyydestä ja aika tylyltä vaikutti hinnoittelu. Äh.[/quote:eb512dd36d]
En mä ole edes huomannut tuota 90->75:een. Oon vähän sokea. Joo, toi valuutanvaihto teki hyvin hallaa. Ja tänpäiväinen spämmi (Vain 25 senttiä per biisi!) oli aika huvittavaa luettavaa, kun jossain vaiheessa mentiin 16-17 sentin hujakoilla. Mut onhan toi vieläkin aika edullista. Mut ähky uhkaa, varsinkin kun ei ole mitään pipodiscovehkeitä tällä hetkellä.
No siinä ei ole hinta noussut varsinaisesti, mutta latausten määrähän laski juuri 75:een vanhasta 90:stä, vaikka hinta pysyi samana ja hintahan juuri taannoin nousi, kun käytännössä eurooppalaisten hinnat olivat jenkkihinnat, mutta eri valuuttamerkillä, ts. jenkkikurssin tuomat säästöt lensivät ikkunasta. Tänään tuli vaan spämmiä tosta niiden uudesta megajäsenyydestä ja aika tylyltä vaikutti hinnoittelu. Äh.
Kyllä mulle tulee vieläkin 90 latausta.
Viimeisimmät ATK-ostot:
Daniel Johnston - Welcome To My World
Gang Of Four - Return The Gift (ykköslevy vaan, ei niitä ankeita remixejä)
Butthole Surfers - Psychic...Powerless...Another Man's Sac
Of Montreal - Hissing Fauna, Are You The Destroyer
Out Hud - Street Dad
CocoRosie - The Adventures of Ghosthorse and Stillborn
Blonde Redhead - 23
Faust - Faust
Bill Callahan: Woke On A Whaleheart
Explosions in the Sky: All Of A Sudden I Miss Everyone
The Prodigy: The Prodigy Experience
Joanna Newsom: Joanna Newsom and the Ys Street Band EP
Vielä pitäisi jostain kehittää aikaa kuunnella noita ja monia muita.
Vielä pitäisi jostain kehittää aikaa kuunnella noita ja monia muita.
Joo, vähän sama.
Ei ole jotenkin musiikin kuunteleminen tarjonnut hirveästi kiimaa viime aikoina.
Mun mielestä tällä e-musicilla on vähän toi core competence karannut ulottuvilta. Diskografia uusiks
Happy Mondaysii
New Orderin Technique
Chill-out-kokoelmia ihan helvetisti
Josh Winkkiä
Happy HC-juttuja
Goa trance-kokoelmia
Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!
Security Fee:n hinnalla sisään!
Mä oon tänään suunnitellut että avaan tilin tuonne, otan ne 25 ilmaista biisiä ja lopetan heti -> ei kuluja. Pitää vaan jotenkin saada psyykattua itsensä ettei lähde latailu näpeistä. Yksi levy on jo valmiiksi mietitty (Giant's Chair - Red and Clear). Vielä täytyisi päättää miten valitsee ne 15 muuta kappaletta.
Mä oon tänään suunnitellut että avaan tilin tuonne, otan ne 25 ilmaista biisiä ja lopetan heti -> ei kuluja. Pitää vaan jotenkin saada psyykattua itsensä ettei lähde latailu näpeistä. Yksi levy on jo valmiiksi mietitty (Giant's Chair - Red and Clear). Vielä täytyisi päättää miten valitsee ne 15 muuta kappaletta.
Hep! Laita mulle privana sähköpostiosoite, millä aiot rekisteröityä, "suositttelen" sulle tuota ja saan kai 25 vai 50 ilmaista latausta. Ok? Saat tuopin tai pari.
Ja Winampin kanssa on joku ilmaisten latausten vempautus, vai onko se just toi 25 ilmaista?
Viime aikojen lataukset:
Robert Pollard - Silverfish Trivia
Xiu Xiu - Fabolous Muscles
Xiu Xiu - The Air Force
Isis - Oceanic
ois tietysti pitäny antaa jonkun suositella, mutta menin ja otin sen 25 ilmasta omine nokkineni.
valitsin huumorilevyksi "the string quartet tribute to the flaming lips" ja toiseksi levyksi bonnie "prince" billyn the letting gon
nyt pitää vaan löytää se quit subscription -nappi...
en nimittäin kauheesti tykänny tosta systeemistä