You are not logged in.
M.A. Numminen aloittaa elämäkertansa siitä kun hän on jo 25v. Kiitos tästä Mauri Antero. Eihän ne lapsuus sepustukset elämäkerroissa juuri kiinnosta.
kaukana väijyy ystäviä? selailin sitä joskus kaupassa ja näytti koostuvan lähinnä jo muualta tutuista anekdooteista, sinänsä toki hyvä että ovat koottuna yhteen paikkaan.
Anni Ernaux: Vuodet
14 sivua sisällä ja tekee mieli jättää kesken
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
M.A. Numminen aloittaa elämäkertansa siitä kun hän on jo 25v. Kiitos tästä Mauri Antero. Eihän ne lapsuus sepustukset elämäkerroissa juuri kiinnosta.
Maurin muistelmat on hyvin pitkälti duunien luettelemista. Mutta jos minä luen jonkun elämäkertaa niin ei minua kiinostakaan sen ihmissuhteet vaan lähtökohtaisesti sen duuniin liittyvät asiat. Kuitenkin tähän CV:n omaiseen opukseen olisi hieman voinut lisätä human interestiä.
Ja siis nämä oli muistelmat, ei elämäkerta. Onko sillä jotain eroa?
muumipoimuri wrote:M.A. Numminen aloittaa elämäkertansa siitä kun hän on jo 25v. Kiitos tästä Mauri Antero. Eihän ne lapsuus sepustukset elämäkerroissa juuri kiinnosta.
Maurin muistelmat on hyvin pitkälti duunien luettelemista. Mutta jos minä luen jonkun elämäkertaa niin ei minua kiinostakaan sen ihmissuhteet vaan lähtökohtaisesti sen duuniin liittyvät asiat. Kuitenkin tähän CV:n omaiseen opukseen olisi hieman voinut lisätä human interestiä.
Ja siis nämä oli muistelmat, ei elämäkerta. Onko sillä jotain eroa?
Ei kai sillä hirveästi ole eroa.
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
muumipoimuri wrote:muumipoimuri wrote:M.A. Numminen aloittaa elämäkertansa siitä kun hän on jo 25v. Kiitos tästä Mauri Antero. Eihän ne lapsuus sepustukset elämäkerroissa juuri kiinnosta.
Ja siis nämä oli muistelmat, ei elämäkerta. Onko sillä jotain eroa?Ei kai sillä hirveästi ole eroa.
Muistelmiin kirjotetaan mitä muistetaan ja elämäkertaan loruillaan mitä sattuu
Vai onko niin että muistelmat kirjotetaan itse ja elämäkerran voi kirjottaa myös joku muu?
jookcha wrote:muumipoimuri wrote:Maurin muistelmat on hyvin pitkälti duunien luettelemista. Mutta jos minä luen jonkun elämäkertaa niin ei minua kiinostakaan sen ihmissuhteet vaan lähtökohtaisesti sen duuniin liittyvät asiat. Kuitenkin tähän CV:n omaiseen opukseen olisi hieman voinut lisätä human interestiä.
Ja siis nämä oli muistelmat, ei elämäkerta. Onko sillä jotain eroa?Ei kai sillä hirveästi ole eroa.
Muistelmiin kirjotetaan mitä muistetaan ja elämäkertaan loruillaan mitä sattuu
Vai onko niin että muistelmat kirjotetaan itse ja elämäkerran voi kirjottaa myös joku muu?
Niin kai se on niin että muistelmat on elämäkerran yksi tyyppi. Mikäs sitten on omaelämäkerran ja muistelmien ero.. Nyt tarvittais päivystävää kirjallisuudentutkijaa paikalle.
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
Juha Vakkurin järkälemäinen matkakirja Afrikan ympäri. Matkustetaan Afrikan reunusvaltioilla, poislukien pohjoisrannikko. Puskataksilla ja bussilla etc. Vakkurin matkakirjoja voi suositella. Original og trävelleri.
Last edited by muumipoimuri (23.01.2023 20:11)
Anni Ernaux: Vuodet
14 sivua sisällä ja tekee mieli jättää kesken
Tämän kirjan jätin kesken.
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Olen tässä yrittänyt omaksua uudenlaista lukutapaa, jossa kirjoja saa jättää kesken ja voi myös lukea selailemalla fiiliksen mukaan. Kaikkea ei tarvitse lukea kurinalaisesti kannesta kanteen jos ei nappaa. Tuntuu että olen harmillisesti vähän lipsunut suorittavaan lukemiseen viime aikoina.
Toistaiseksi tuntuu ihan toimivalta metodilta.
Kiehtovaa ajankuvaa 90-luvun Glasgowsta. Yksityiskohtaisia kuvauksia teini-ikäisen Stuartin ensimmäisistä näkemistä keikoista (the cure, jamc, nirvana, iggy, primal scream, low jne jne), siitä kun hän kuuli ekaa kertaa slintiä tai mbv:tä, dokausreissuista ja mogwain alkuaskelista.
Aivokirurgin muistelmat on luettu. Mielenkiintoinen kirja. Potilas/leikkauskertomuksista tosin ei maallikko ymmärrä mitään. Äijä painanu duunia ku härkä, ja opiskellu ku jakkihärkä. 16 500 leikkausta. Kaveri on yhtä addiktoitunut leikkaamiseen ku Juha Sipilä hohhohhohhoh.
Seuraavaksi Pekka Sauri ja Onnen harha.
Jorge Luis Borges: Haarautuvien polkujen puutarha. Esseitä, juttuja, tarinoita
sekä
Quentin Tarantino: Cinema Speculation
Last edited by barton_funk (20.03.2023 10:19)
Don DeLillo : Americana
Yllättävän luettava ekaksi romaaniksi. On tässä paljon löysää silti, mutta ihan ok.
Antony Beevor : Berliini 1945
Vähän jännittää miten tässä tulee käymään, mutta vaikuttaa siltä että natsit häviää tämän?
yarin muistelmateosta taikurin apulainen (muistelee) aloitin viikonloppuna ja pääsin melkein puoliväliin, ihan mukavia juttuja siellä. tyyli on sellainen, että luvut on pieniä lyhyitä katkelmia erinäisistä aiheista, mutta kyllä sieltä ihan mielenkiintoisia anekdootteja löytyy.
Pekka Saurin Onnen harha oli ihan kiva lukea, mutta se oli osittain vähän hölmö, ja muuttui hölmömmäksi loppua kohden. Sanaa 'tautologia' käytettiin ainakin kolme kertaa.
spoiler
kirja viimeinen kappale kuuluu:
Ei minulla sitten oikeastaan muuta. Paitsi että Jumala on rakkaus. Sitä kohti. Onni ei ole harha.
Katleena Kortesuon kohukirja Journalismin kuolema on nyt luettu.
Kuin syöttönä lapaan kirjastosta vapautui seuraavaksi KOHUKIRJA Osmo Tammisalo: Sananvapaus, rakastettuni
Saarikosken Juomarin päiväkirjat menossa. Raskasta luettavaa, vastenmielinen tyyppi. Sinun vittusi, minun kyrpäni ja kossua 2 pulloa päivässä. Ziisus. Onneksi en lukenut näitä parikymppisenä, seuraukset olisivat olleet huonot.
Sain tossa myös suoritettua Thomas Pynchonin Gravity's Rainbow'n loppuun. Parin vuoden savottahan tuo taisi olla ja viimeiset 150-200 sivua oli melkoista hampaat irvessä puurtamista. En taida ihan heti tarttua tuohon uudelleen.
Last edited by jookcha (29.08.2023 20:44)
Kreisiä että tästä sai aikaan ihan ok leffan.
Tenzin Wangyal: Herätä valoisa mieli – Tiibetiläinen meditaatio sisäiseen rauhaan ja iloon
Ágota Kristóf - Iso vihko
Hyvä ja järkyttävä kirja. Menee tunteisiin.
Jiddu Krishnamurtin ja David Bohmin keskustelukirja Ajan päättyminen. Kovaa tykittelyä. Huikeimmat keskustelut mitä paperille on painettu. Hieman kömpelösti suomennettu.
Pekka Sauri - Mielenrauha levottomassa maailmassa (2023)
Sauri yrittää tässä tehdä jonkinlaista optimismin uudelleenmäärittelyä, ihan kiinnostavaa. Hararia, Bregmania ja Roslingia käsitellään. Kirja soveltuu kappalerakenteensa takia erinomaisesti luettavaksi joukkoliikennevälineissä esim. työmatkoilla. Huom tämä ei ole moite. Parempi lukea tätä kuin älypuhelinta. Ehkä?
Erika Fatland : The Border: A Journey Around Russia Through North Korea, China, Mongolia, Kazakhstan, Azerbaijan, Georgia, Ukraine, Belarus, Lithuania, Poland, Latvia, Estonia, Finland, Norway, and the Northeast Passage (2021)
Aika pitkä nimi kirjalla, mutta niin on kirjan aihekin. Norjalainen antropologi matkustaa kaikissa Venäjän rajanaapurimaissa. Pohjois-Koreasta lähdetään ja Norjaan päädytään. Vetävästi kirjoitettu sekoitus matkaraporttia ja kyseisten alueiden poliittista historiaa. Kirja on alun perin kirjoitettu 2017. Tuli kauhea hinku päästä Odessaan ja Georgiaan. Voi perkele tätä maailmaa. Kirja soveltuu paksuutensa takia erittäin huonosti luettavaksi joukkoliikennevälineissä esim. työmatkoilla.
Last edited by jookcha (20.12.2023 10:32)
Harry Salmenniemi: Varjotajunta
Harry Salmenniemi: Sydänhämärä
Trilogian ekassa osassa matkustetaan junalla. Tokassa lapsi on sairaana. On kaikki kovin vaikeaa. Ja vaikeus vain jatkuu ja jatkuu. Hyvää kirjallisuutta. Kolmatta osaa odotellessa. Tässähän meillä on oma keski-suomen knausgård.
You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.
Borges: Kertomuksia
Ostin itselleni joululahjaksi ja olen nyt lukenut muutaman novellin kerrallaan ennnen nukkumaanmenoa. Ihanaa kirjallisuutta.
Borges
Kaveri lähtee vuoden(!) vaellukselle pohjois-suomiruotsinorjaan eli pohjois-suotsirjaan.
Harry Salmenniemi: Varjotajunta
Harry Salmenniemi: SydänhämäräTrilogian ekassa osassa matkustetaan junalla. Tokassa lapsi on sairaana. On kaikki kovin vaikeaa. Ja vaikeus vain jatkuu ja jatkuu. Hyvää kirjallisuutta. Kolmatta osaa odotellessa. Tässähän meillä on oma keski-suomen knausgård.
Sydänhämärä tuli luettua. Todella kova. Tuotantonsa taso oli jo ennestään korkea mutta tuo taitaa olla Salmenniemen paras teos.
Otto Latva: Lohikäärme myyteissä ja tarinoissa
Kiva että on tehty, mutta aika keskinkertaisesti koostettu. Ohut, mikä on tässä tapauksessa heikko juttu, kun jättää monet asiat aika raapaisun oloisiksi heitoiksi. Kiva kun tällainen on tehty suomeksi, mutta ois voinu olla parempikin.
Bart D. Ehrman: The triumph of Christianity
Viileän analyyttinen, mutta silti viihdyttävästi kirjoitettu perusteos tästä merkittävästä historiallisesta käänteestä maailman historiassa. Suosittelen asiasta kiinnostuneille.
Mao: The Unknown Story
Mielenkiintoinen teos. Kirjan ensimmäisessä lauseessa todetaan lakonisesti että Mao oli vastuussa 70 miljoonan kiinalaisen kuolemasta. Kirjan 900+ sivulta ei taida löytyä ainoatakaan lausetta jossa Maosta puhuttaisiin positiiviseen sävyyn. En nyt osaa ottaa kantaa siihen että olisiko tähän syytä, mutta aika tiukkaa tylytystä tämä elämäkerta on.
Last edited by jookcha (13.05.2024 13:01)