You are not logged in.
Kovin syvällisesti en ole miehen tuotantoon tutustunut, mutta olen tullut siihen tulokseen että Moondance on yksi parhaista levyistä koskaan. Vaikutteita on haettu niin folkista, soulista kuin jazzistakin. Levyllä ei ole yhtään täytebiisiä ja minkä tahansa Moondancen biisin olisi voinut julkaista singlenä. Mainittakoon vielä, että viime kesänä soitimme Moondancea mankastamme Jyväskylässä Jazz-baarin terassilla ja hieman yllättäen kaikki terassin asiakkaan tykkäsivät eivätkä portsaritkaan puuttuneet asiaan. Suuri siitä!
Astral Weeks on myös loistava, mutta tällä hetkellä pidän enemmän "svengaavammasta" Moondancesta.
<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki
Kiitos vinkistä Alxity, pitääpä tutustua tuohon Moondanceen. Astral Weeks on ainoa mitä olen kuullut Van Morrisonilta, ja pidän siitä kovasti. Minua ei ole vaivannut yhtään levyn pyhä lehmä -status.
You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.
Miksi pyhä lehmä -statuksen tulisi vaivata?
Astral Weeks ja Moondance ovat hienoja levyjä, täysin eri tavoilla, mikä on kunnioitettavaa, ottaen huomioon niiden olevan perättäisiä julkaisuja. Minulla oli joskus muutama vuosi sitten jonkinlainen Van Morrison -kausi, jonka jälkeen en ole kauheasti levyjä kuunnellut, mutta Astral Weeks jaksaa säväyttää vieläkin.
Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!
kuten olen joskus muualla todennut niin tähän pitäisi tutustua...
Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi
[quote:5831aa7561="ex-kolja"]Miksi pyhä lehmä -statuksen tulisi vaivata?
[/quote:5831aa7561]
Hyvä kysymys. Miksi se vaivaa niin monia?
You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.
[quote:3b5ded8d89="Laatu"][quote:3b5ded8d89="ex-kolja"]Miksi pyhä lehmä -statuksen tulisi vaivata?
[/quote:3b5ded8d89]
Hyvä kysymys. Miksi se vaivaa niin monia?[/quote:3b5ded8d89]
Emmä tiedä. Halutaan olla yksilöllisiä, eikä taipua konsensuksen mukaan? Aikamme kirous (minun mielestäni, jottei nyt taas joku suutu ), oman minän käsittäminen autonomiana.
[quote:37546d8599="Laatu"][quote:37546d8599="ex-kolja"]Miksi pyhä lehmä -statuksen tulisi vaivata?
[/quote:37546d8599]
Hyvä kysymys. Miksi se vaivaa niin monia?[/quote:37546d8599]
Meinasin jo joskus avautua aiheesta siellä kuulemattomat klassikot -topikissa, mutta en jaksanut enkä jaksa kunnolla vieläkään. Olen ehkä jo vähän päässyt yli ongelmasta, mutta edelleen huomaan jotain kanonisoituja levyjä kuunnellessani ottavani sellaisen "no, mikäs tässä nyt on oikeasti niin hyvää" -asenteen. (Sopii hyvin esim. tuolla FF-otsikossa heittämiini Joy Divisioniin ja Smithsiin.)
Van Morrisonia en ole kuullut, mutta voisin mielelläni joskus kokeilla.
Halutaan olla yksilöllisiä, eikä taipua konsensuksen mukaan?
Varmasti on osittain kyse tuostakin. Onhan se hienompaa "itse löytää" joku bändi ja levy, jonka hyvyyttä muut eivät tajua, kuin hymistellä joukon mukana. Ihan off-topiciksi meni taas, sori.
Niin, kaiketi ongelma on moninaisempi kuin yksinkertaistukseni antaa olettaa. Tuo on hyvä pointti, minkä lintumies ottaa esille. Itsekin on tullut joskus tuohon törmättyä, mutta monesti olen myös huomannut, että kun niille antaa aikaa, niin kyllä se hienous nousee esille.
Silti, eihän kaiken tyylinen voi tippua, mikä johtaa siihen, ettei viitsi kommentoida joka otsikkoon raskaampaa-osastolla siitä, miten se ja se ei nyt oikein kosketa. Sama juttu lintumiehen ja Coltranen free jazzin kanssa, eiks jeh.
[quote:77c80defda="ex-kolja"]Halutaan olla yksilöllisiä, eikä taipua konsensuksen mukaan?
Varmasti on osittain kyse tuostakin. Onhan se hienompaa "itse löytää" joku bändi ja levy, jonka hyvyyttä muut eivät tajua, kuin hymistellä joukon mukana. Ihan off-topiciksi meni taas, sori.[/quote:77c80defda]
Maailmastahan ei musiikki kuuntelemalla lopu. Itse ajattelisin niin, että musiikkiharrastusta voi toteuttaa niin monella tavalla ja kuitenkin kyse on jatkuvasta vaintojen tekemisestä ja priorisointia, eikä jokaisen artistin kuuntelulle vaan löydy aikaa. En minä kanonisoitujen artistien tai levyjen karsastamista välttämättä ongelmana näe, ellei "yleissivistyksen" puutetta pidä ongelmana. Meilläkin foorumisteista on loppujen lopuksi aika erilaisia tapoja seikkailla musiikin maailmassa, ja kaikki lienevät jotakuinkin tyytyväisiä.
Mainittakoon vielä, että viime kesänä soitimme Moondancea mankastamme Jyväskylässä Jazz-baarin terassilla ja hieman yllättäen kaikki terassin asiakkaan tykkäsivät eivätkä portsaritkaan puuttuneet asiaan.
Muistan melkein vähän alusta... Astral Weeks on kiva n. kerran vuodessa, mutta ei ainakaan toistaiseksi sen enempää.
This must be what jail / I will scratch
Maailmassa on vain yksi pyhä lehmä ja se on Van-paappa. Hyväksykää se tai TAPAN TEIDÄT!
Astral Weeks on kriittisestikin arvioiden sellainen viiden tähden levy.
Moondance samoin. Van-skaalalla ehkä neljä ja puoli.
Omat muut suosikit studiolevyistä ovat Tupelo Honey sekä St. Dominic's Preview. Vuoden 1975 jälkeen julkaistuihin ei kannata vaivautua.
It's too Late To Stop Now on ehkä maailmanhistorian kiihkein livelevy.
Tero saatana, s'olet gay!
Yksi juttu mitä mä en ole ikinä tajunnut on se, että Van the Man muistetaan ikuisesti juuri siitä perkeleen Brown Eyed Girl -renkutuksesta. Joo, eipä ole ainoa artisti, joka jää mieliin juuri kepeimmästä ja ontoimmasta viisustaan, mutta silti korpeaa kun mies on tehnyt niin ison kimpun niin huikean sävykästä musiikkia, niin silti ihmiskunnan historia muistaa vain sen yksiulotteisimman. BAAAH!
tais olla just astral weeks ja moondance joita on näkynyt anttilassa 7 eurolla. joskus oli vanista enempikin juttua routes-listalla ja sieltä jäi mieleen joku semmonen levy ku vernon fleece tms, onks se samoilta ajoilta, sitä kaikki "asiantuntijat" jaksoivat kilvan ylistää.
itse oon joskus lainannut astral weeksin kirjastosta, vois joskus yrittää uudestaan.
Karhut feissiin kuule tää on se reitti hä ...ja kerran eräs naarassusi melkein mun kengille kusi
tais olla just astral weeks ja moondance joita on näkynyt anttilassa 7 eurolla. joskus oli vanista enempikin juttua routes-listalla ja sieltä jäi mieleen joku semmonen levy ku vernon fleece tms, onks se samoilta ajoilta, sitä kaikki "asiantuntijat" jaksoivat kilvan ylistää.
Joo, unohtui mainita, että Vanin parhaat näkyivät tosiaan olevan 6,95 eurolla Anttilassa. Ainakin Tunnelissa siellä ihan perällä olevissa ale-hyllyissä notkui Astraaliviikkoja ja Kuutanssia. Tuolla hinnalla on RIKOS olla ostamatta noita.
Tuo Vernon Fleece on ainoa Vanin pre-'75 levyistä, jota en omista, mutta toistaiseksi sääntö, että kaikki mihin Van on ennen tuota vuotta koskenut on kultaa, on pitänyt kutinsa.
Myös Them, eli Vanin aiempi enemmän R&B-henkinen pumppu on rautaa. Aika samaa kamaa, kuin Rollarit samalta aikakaudelta, mutta Them oli mun mielestä sellaisen Sonics-henkisen kiimansa ansiosta kyllä Rollareita reilusti edellä siinä vaiheessa.
Myös Them, eli Vanin aiempi enemmän R&B-henkinen pumppu on rautaa. Aika samaa kamaa, kuin Rollarit samalta aikakaudelta, mutta Them oli mun mielestä sellaisen Sonics-henkisen kiimansa ansiosta kyllä Rollareita reilusti edellä siinä vaiheessa.
Mun mielestä Them on justiinsa SE Van Morrisonin juttu. Jotenkin koko sooloaikaa mulle varjostaa Vanin limanen ja vittumaisen-oloinen ulkoinen habitus, jonka yli en kyllä pääse millään. TJEU: Vanin vierailu The Bandin The Last Waltz DVD:llä. Hyi helvetti.
Toisaalta Them oli sen verran kova pumppu et siitä on soolona paha pistää paremmaksi...
Every day, Rock'n'Roll is saving my Life
Mun mielestä Them on justiinsa SE Van Morrisonin juttu. Jotenkin koko sooloaikaa mulle varjostaa Vanin limanen ja vittumaisen-oloinen ulkoinen habitus, jonka yli en kyllä pääse millään. TJEU: Vanin vierailu The Bandin The Last Waltz DVD:llä. Hyi helvetti.
Limainen on just se juttu! Ihanaa ällöbohemiutta!
Vanin soolomatsku vs. Them on sinänsä vähän epäreilu vastakkainasettelu, että kyseiset aktit pelaavat ihan eri korteilla. Them hyökyy mahtikiimalla ämyreistä läpi ja soolokama virittelee aivonystyrät ja sydänlangat sofistikoituneesti rullalle.
kutsuttiinkos juicea joskus suomen morrisoniksi? eli toi on irlannin juice?
Minusta Moondance on aivan täydellinen (kesä)levy. Mukavan letkeää ja rytmikästä menoa sekä aivan loistavia biisejä. Astral Weeks on myös todella hyvä, mutta minusta siitä vaan puuttuu se jokin, joka tekee Moondancesta niin loisteliaan. Tähtinä ilmaistuna:
Moondance *****
Astral Weeks ****½
EDIT: spämmiksi meni. olin jo sanonut kaiken sanottavani avausotsikossa.
<@DBGene> senkin karkki
Sattui niin, että juuri tänään eteeni tuli kohtuullsen halpa Saint Dominic's Preview vinyyli, jota en voinut jättää ostamatta ja ainakin ensimmäisen kuuntelun perusteella hyvä niin.
<@DBGene> senkin karkki
Onhan tuo Saint Dominic's Preview sinänsä ihan hyvä, mutta aika epätasainen. Ekan puolen lopettava Listen to the Lion on esimerkiksi aivan loistava biisi, mutta sitä edeltävä I Will Be There voisi olla jostain Ally McBealin baarikohtauksesta, jossa ne juristit on jossain tunteellisessa trendibaarissa ja joku bändi soittais jotain niiden statukselle sopivaa musiikkia... Hemmeti kun kuulostaakin sieluttomalta ja jotenkin alisuorittamiselta tuo biisi tuohon sitä seuraavaan biisiin verrattuna. Ja nyt ei ole kyse mistään suvantokohdasta, joka tavallaan tekee levylle vaan ihan hyvää vaan tuo biisi uhkaa pilata kokonaisuuden.
<@DBGene> senkin karkki
en oo sitten tähänkään jaksanut tutustua. spåm
Astral Weeks on yksi parhaita levyjä koskaan. Ja Richard Davis, joka soitti bassoa levyllä, on nero.
Jäsen: vitun hapan pappaosasto.
Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan
Nyt psykokarkkikin tutustumaan. Moondance vaan kesämökillä soimaan niin varmasti tykkäät.
Ja mitäs DJ Tupou on Astral Weeksistä tykännyt? (Jos saan arvata, niin et ihan niin paljon kuin Moondancesta, hieman mitäänsanomattomampi levy )
<@DBGene> senkin karkki
Ja mitäs DJ Tupou on Astral Weeksistä tykännyt? (Jos saan arvata, niin et ihan niin paljon kuin Moondancesta, hieman mitäänsanomattomampi levy )
Tupoun olis paree saada edes tää oikein...
Tykkään itse asiassa enempi kuin Moondancesta. Pitkiä hienoja piisejä ja tunnelma on jotenkin enemmän kohdillaan Astral Weeksillä. Liian vähän silti tullut kuunneltua.
Suosittelen myös tätä It's too late to stop now:ta, yksi harvoista livelevyistä joita tulee kuunneltua säännöllisesti: