You are not logged in.
Pages: 1
Lieköhän foorumilla ketään tähän hienoon musatyyliin paremmin perehtynyttä? Muutamia Nonesuch Explorer Series -julkaisuja olen pyöritellyt viime aikoina aika paljonkin ja lisää tekisi mieli. Vaikea vaan ostella kun kaikki julkaisut tuntuvat olevan jotain kenttä-äänityksiä, joissa esiintyjiä ei kreditoida ja joita ei juuri missään arvostella. Jaavalainen tyyli iskee ehkä hitusen verran kovempaa kuin balilainen vastineensa, mutta molemmat kyllä toimivat komeasti.
Suositelkaa jotain!
En ole sen paremmin perehtynyt, hyllystä löytyy oikeastaan vain Nonesuchin ja Ocoran/Harmonia Mundin levyjä, mutta mulle tuo kansanmusalaji on sellaista että harvemmin tulee pettymyksiä vaikka täysin randomilla ostelisi.
Erosella oli jossain vaiheessa kiitettävän hyvin tota osastoa myynnissä.
organizing the boy scouts for murder is wrong
En ole kovin perehtynyt, mulla on yksi huonohko kokoelma ja jotain ämpäreitä.
Mutta eräs etnomusikologi soitti kerran parhaan koskaan kuulemani gamelan-kipaleen. Taivaallinen, hypnoottinen. Piti mailata perään ja kysyä, miltä levyltä se oli:
Gamelans de Bali. Disques BAM LD 5096 a-puolen ykkösraita.
Niin vanha levy, että intter netti löysi sen vain jonkun ranskalaisdivarin levylistasta. Mailasin sen perään, mutta eivät vastanneet, en tiedä onko edes pystyssä enää koko pulju.
Suomessa on tietääkseni yksi gamelan-yhtye. Haluan soittaa siinä!
Jouko Piho wrote: Kirjoitan täällä mielelläni, koska täällä porukka on fiksua ja asiallista verrattuna PIFin väkeen, josta osa on aivan liian alatyylisiä ja räävittömiä pilkkaajia.
Mulle tää kilkutteluosasto on aina jäänyt vähä etäiseksi verrattuna siihen huimaan balilaiseen ketjak/kechak-säksätyshuutamiseen...
Aika pätevältä vaikuttaa tämä Felmay Recordsin julkaisema Gamelan of Central Java -sarja. Neljää ensimmäistä osaa (yhteensä yhdeksän julkaistu ja ainakin pari vielä tulossa) olen nyt kuunnellut ja kovasti tykkäillyt.
Ykkösosa Classic Gendings tarjoaa pohjustukseksi harvinaisen hyvää "perus-gamelania", josta ei oikein voi muuta sanoa kuin että erittäin hyvältä kuulostaa. Toisena julkaistu Ceremonial Music vuorostaan tarjoaa erittäin matelevaa ja hypnoottista seremoniamusiikkia kenttä-äänityksinä (sarjat muut levyt ovat ihan studiokamaa). Kolmososa Modes and Timbres on vastapainoksi hieman akateemisempi tutustuminen yksittäisten gamelan-instrumenttien sointiin ja on tämän takia mielestäni näistä levyistä heikoin. Nelosjulkaisu Spiritual Music on kuitenkin taas luontevaa jatkoa kakkososalle mutta nimensä mukaisesti vahvemmalla uskonnollisella pohjavireellä.
Pitänee ajan mittaan ostella loputkin.
Ranskalaisen INEDIT-lafkan julkaisema Indonésie, Java Centre: Le Gamelan de Solo (Le jeu des sentiments) -setti on ihan mieletön... neljä cd:tä ja 4½ tuntia parasta kuulemaani gamelania. On tää vaan niin parasta musiikkia
Last edited by Larg (20.09.2010 22:02)
Pope wrote:bernardblack wrote:Pope wrote:Gamelan :peuk:
Yhen gamelan-älpyn ostin tossa aiemmin tänä vuonna ja oli kyl niin hyvää kamaa että oksat pois. Lisää tarttis saada.
Just aloin harkitsemaan gamelan-orkesterin perustamista kun kuuntelin kunnon kilinää pitkästä aikaa, kiitos tämän nerokkaan topikin
Ihanaa musiikkia. Tulen mukaan tuollaiseen bändiin ihan koska vaan :peuk:
Tällehän on omakin tåpik. Tuossa edellä oli jo suosituksia mutta suositelkaapa lisää! Minkäs älpyn bernardblack osti?
Valitettavasti on käynyt rosvo.
gamelan gong kebyar!
Last edited by heikki (21.09.2010 09:49)
janne m. wrote:Pope wrote:bernardblack wrote:Pope wrote:Gamelan :peuk:
Yhen gamelan-älpyn ostin tossa aiemmin tänä vuonna ja oli kyl niin hyvää kamaa että oksat pois. Lisää tarttis saada.
Just aloin harkitsemaan gamelan-orkesterin perustamista kun kuuntelin kunnon kilinää pitkästä aikaa, kiitos tämän nerokkaan topikin
Ihanaa musiikkia. Tulen mukaan tuollaiseen bändiin ihan koska vaan :peuk:
Tällehän on omakin tåpik. Tuossa edellä oli jo suosituksia mutta suositelkaapa lisää! Minkäs älpyn bernardblack osti?
Se oli tota Ocoran maailmanmusiikkisarjaa, "Le Gong Gedé de Batur" eli tää:
(mut erilaisella kannella)
tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni
Mulla on toi sama, ja myös erilaisella kannella. On mielettömän hyvä levy.
Jees, pitää ettiä kuunteluun.
Valitettavasti on käynyt rosvo.
Indonesian suurlähetystössä voi käydä soittelemassa lähetystön Gamelan-välineistöllä. Rotsijamit sinne
menen nyt nukkumaan ajatellen Jan Vapaavuorta
Mistä kannattaisi aloittaa? Ravi Shankar ei puhuttele millään tasolla, onko turha edes yrittää
Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan
eipä oo ravi shankarilla hirveesti gamelanin kanssa tekemistä
itse tykkäsin aika paljon gamelan-versiosta terry rileyn in c:stä
eipä oo ravi shankarilla hirveesti gamelanin kanssa tekemistä
itse tykkäsin aika paljon gamelan-versiosta terry rileyn in c:stä
ai saakeli
Schnabel Ralf, kai kannatat sä viittä vuotta/
suunnitelmataloudessa lepää kansanvoima/
Kommunismissa ei vikaa oo vaan ihmisissä/
tuskin pois pääsen täältä konsanaan
Olkoonkin että on ei-natiivien soittama ja ei-niin-perinteinen, mutta yks oma suosikki on Philip Cornerin & Son of Lionin Three Pieces for Gamelan Ensemble. Alga Marghenin julkaisemaa CD:tä löytyy helposti.
http://www.gamelansonoflion.org/
Last edited by janne m. (22.09.2010 12:02)
Spotifajsta oon pari päivää kuunnellut tätä, arkistolevyn suhina lisää hypnoottisen toismaailmaista tunnelmaa vielä ihan kybällä. Noi pianotranskriptiot on kyllä aika turhia.
Apau, linkitys-fail
Pages: 1