You are not logged in.
Olen varmaan ennenkin koettanut ohimennen motkottaa asiasta, mutta nykyään tarvitaan jo laiskanläksyä:
kliininen = käytännölliseen lääkärintyöhön kuuluva; sairasvuoteen ääressä tapahtuva, sairaanhoidollinen
Syytän tästä markkinamiehiä. Jotka lopettivat aikoinaan jonkun hammastahnan tai finnivoiteen tms mainostamisen telkussa sanoilla "Kliinisissä tutkimuksissa todettiin, että..." Sen mainoksen muistavalla sukupolvella lienee helpompaa suomen kielen kanssa.
Tv. kääntäjä -63
Kieli ei ole staattinen entiteetti
Jäsen: vitun hapan pappaosasto.
Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan
bv2:n 24bit remastereissa nämä.
Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.
jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto
[quote:9bb280c822="pienehkö sivistyssanakirja"]Alkuperäisestä merkityksestä on johduttu kuvaannollisiin merkityksiin, kun "kliininen" on ymmärretty klinikan, sairaalan tms. puhtautta ja pelkistettyä sisustusta kuvaavaksi.
[/quote:9bb280c822]
Menetetty peli
Kieli ei ole staattinen entiteetti
Eri asia -- ethän alkaisi puhumaan staattisista entiteeteistä silloinkaan, kun jengi kääntää (jopa Soundin haastatteluissa) patheticin "pateettiseksi"...
[quote:766fe2cd0d="Ylitarkastaja Tolonen"]Kieli ei ole staattinen entiteetti
Eri asia -- ethän alkaisi puhumaan staattisista entiteeteistä silloinkaan, kun jengi kääntää (jopa Soundin haastatteluissa) patheticin "pateettiseksi"... [/quote:766fe2cd0d]
Touché...
Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan
Touché...
käännetääks toi soundissa tussuksi?
Black Metal on oikeasti muutakin kuin skandaalijournalismia.
jäsen: vitun hapan (suljettu?) pappaosasto
kliininen = käytännölliseen lääkärintyöhön kuuluva; sairasvuoteen ääressä tapahtuva, sairaanhoidollinen
Mikäs matmoksen levy se nyt oli, missä "soittimina" toimivat plastiikkakirurgian leikkaussalin äänet. Voisiko siinä olla kliiniset soundit?
<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki
Tiesittekö, että hevos-Ruud on kliininen viimeistelijä?
Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Juoksentelemaan miehen selkää,
Kuin junan yöllä.
tota kliininen-sanaa oonkin aina ihmetellyt, hammastahnamainoksiinhan sen aina mielessäni yhdistän.
sooniset kliundit
This must be what jail / I will scratch
vielä:
[quote:706494d3dd="iso sivistyssanakirja (wsoy 2005)"] 1. kalteva
2. mitta-arvoltaan muuttuva
3. sairaalassa (tarkoin valvotuissa oloissa) tehty tai havaittu, käytännön lääkärintyöhön tai sairaanhoitoon kuuluva
4. (kuv.) kolea, kalsea, kylmä[/quote:706494d3dd]
kyseessä mielestäni aika erilainen ilmiö kuin tuossa pateettinen/pathetic-tapauksessa.
ja jos alamme puhua hyvästä kielestä, niin katsellaan kaikki myös sitä peiliä välillä.
Menetetty peli
^ Yllättävän apologeettisiksi ovat näköjään sanakirjat nykyään äityneet... Kun ottaa huomioon, että tuo virhekäytäntö on kuitenkin lähtenyt leviämään selkeästä väärinkäsityksestä. Ehkä tekijät ovat vain saaneet liikaa kyselyitä tyyliin "no mut entäs kun lehdessä/SSjr:ssa luki notta kliiniset soundit"? Kielitoimiston(kin) kanta on kuitenkin selkeän ei-suosittava.
niin en tiedä onko kyse sitten väärinkäsityksestä vai mistä, mutta toisaalta: Kuka on väärässä, jos puhumme kumminkin kielestä, ja jos tämän kielen puhujista varmaankin valtaosalle - nämä minunkin sanaan liittämät - lisämerkitykset ovat vakiintuneet?
lisäksi ainakin omalla kohdallani näiden konnotaatioiden ilmaiseminen muulla tavalla vaatisi nipullisen adjektiiveja, eli taidan käyttää jatkossakin..
Menetetty peli
[quote:dcf6cda72b="harry-irene"]kliininen = käytännölliseen lääkärintyöhön kuuluva; sairasvuoteen ääressä tapahtuva, sairaanhoidollinen
Mikäs matmoksen levy se nyt oli, missä "soittimina" toimivat plastiikkakirurgian leikkaussalin äänet. Voisiko siinä olla kliiniset soundit?[/quote:dcf6cda72b]
A chance to cut is a chance to cure tjsp.
"Internet perustuu Jumalan luomiin raaka-aineisiin, ihmisille annettuun luovaan älyyn ja radioaaltoihin." - Jouko Piho
Olisikohan steriili paree?
Oikean rytmin kiinni
saan iskelmä lol alkaa kiinnostaa hehe
Jotain tanssin bez eiq ja fall joo.
Olisikohan steriili paree?
ei
Menetetty peli
[quote:ed13a87949="tigrushka"]Olisikohan steriili paree?
ei[/quote:ed13a87949]
Miksi ei?
Oikean rytmin kiinni
"tylsä" soundi. Uudesssa Pisterpirkossa on muuten komean ei-kliiniset soundit.
eli taidan käyttää jatkossakin..
BÄNNIT HETI ennenku foorumilla ehtii tapahtua enempää vahinkoja!
[quote:a0d9277e0b="PrivateJoy"] eli taidan käyttää jatkossakin..
BÄNNIT HETI ennenku foorumilla ehtii tapahtua enempää vahinkoja! [/quote:a0d9277e0b]
Menetetty peli
"tylsä" soundi. Uudesssa Pisterpirkossa on muuten komean ei-kliiniset soundit.
Onko siinä biisejäkin? Livenä kuulin uutta matskua joskus aikaa sitten, jossain liian-monta-bone-voyage-bändiä-yhdessä-illassa tilanteessa, ja oli aika tylsää...
Olen ollut aikoinani aika paljonkin tekemisissä kielitoimiston kanssa tietoteksnisen termistön puitteissa ja pakko sanoa että eivät ihan maalaisjärkipohjalta ole aina liikenteessä... Muutenkin vierastan kovasti ajatusta käyttökielestä linnakkeena. Mä olen anglosaksien korruptoima...
Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan
Muutenkin vierastan kovasti ajatusta käyttökielestä linnakkeena.
Niinniimmutku eihän täs enää ollu kyse kielen "terveestä" eläväisyydestä ja kehittymisestä vaan väärinkäsityksen monistumisesta...
Pää pölkylle: aiotko siis juutas jatkossa puhua kliinisistä soundeista?
[quote:d0a7f347d2="Feggy"]"tylsä" soundi. Uudesssa Pisterpirkossa on muuten komean ei-kliiniset soundit.
Onko siinä biisejäkin? Livenä kuulin uutta matskua joskus aikaa sitten, jossain liian-monta-bone-voyage-bändiä-yhdessä-illassa tilanteessa, ja oli aika tylsää...
[/quote:d0a7f347d2]
No eihän ne koskaan heti aukene, mutta parin kuuntelun perusteella on siellä muutama.
[quote:717240de35="Ylitarkastaja Tolonen"] Muutenkin vierastan kovasti ajatusta käyttökielestä linnakkeena.
Niinniimmutku eihän täs enää ollu kyse kielen "terveestä" eläväisyydestä ja kehittymisestä vaan väärinkäsityksen monistumisesta...
Pää pölkylle: aiotko siis juutas jatkossa puhua kliinisistä soundeista? [/quote:717240de35]
Joo, no en mä varmaan ja tajuan kyllä pointtisi. En vaan osaa lopettaa kiusaamista! Apua!
Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan
Oon syyllistynyt termin käyttämiseen toisinaan. Mulle ei tule noita sairaalakonnotaatioita niinkään, vaan enemminkin yhdistän sanaan clean. Etenki kitarasoundeista puhuttaessa clean on välttämätön - onhan se präntätty joka toiseen styrkkariinkin. Ja kun lukee tarpeeksi kauan cleanista, niin se vääntyy suomeen vahingossa kliiniseksi.
Parempia sanaehdotuksia otetaan vastaan tarkoittamaan liian puhdasta, munatonta soundia. (Munaton on mun mielestä kans vähän liian käytetty).
You know, if it was a regular salad I wouldn't have said anything. But you had to have the BIG SALAD.
Antiseptinen?
Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan
Kannatan edelleen steriiliä.
[quote:40ccbd5ede="Terveyskirjasto"]steriili
1. hedelmätön, lisääntymiskyvytön; 2. pieneliötön, bakteeriton, täysin puhdas[/quote:40ccbd5ede]
Oikean rytmin kiinni
"näkkileipää vaivasi akuutti rään puute"
Matin kanssa seilataan
Paten kanssa reivataan
"näkkileipää vaivasi akuutti rään puute"
Räälläköhän ruåttalaiset sen pehmensi?
Oikean rytmin kiinni