You are not logged in.
Laitetaan tällekin topic.
Yksi tunnetuimmista beat-kirjailijoista. Kuoli alle 50-vuotiaana maksakirroosiin, mutta ehti ennen sitä kirjoittaa melko monta kirjaa ja toimia myös hippisukupolven esikuvana. Esim. Doorsin tyypit tykkäsivät ilmeisesti aika paljon Kerouacista.
Matkalla on varmaankin Kerouacin tunnetuin kirja. Itse luin sen kauan sitten kuumeessa, enkä oikein tarkkaan enää muista kirjan tapahtumia. Vähän sellainen käsitys kuitenkin jäi, ettei se ihan miehen parhaisiin teoksiin taida kuulua. Reissaamisinnostuksenikin olin jo ennen kirjan lukemista ehtinyt hankkia muualta.
Tuuliajolla Big Surissa on ehkä suosikkini. Sammakon nettisivuja lainatakseni "Loistelias ja koskettava tarina lahjakkaasta, mutta itsetuhoisesta Jack Duluozista, joka on lopen kyllästynyt myyttiseen beat-ikonin maineeseensa, sekä toilailuunsa viinan ja naisten kanssa." Tuo kirjahan sisältää myös sen uskottavimmalta kuulostavan delirium-kuvauksen, jonka olen lukenut.
Maanalaiset, Dharmapummit sekä Tristessa olivat ihan ok, mutta viimeksi mainittua lukuunottamatta en ole niitä hyllyyn asti jaksanut hankkia. Lukemisen arvoisia ovat silti, mikäli Kerouacin tuotanto muuten miellyttää.
Yksinäinen matkamies koostuu yksittäisistä kertomuksista ja on minusta melko hajanainen kirja. Muutenkaan ei yllä oikeastaan edes kovin lähelle Kerouacin parhaimpia tekstejä.
Desolationin enkelit on aluksi helvetin pitkästyttävä ja ensimmäisen 150 sivua taisin jaksaa vain sen takia, että halusin lukea kaiken, mitä Kerouacilta on suomennettu. Sen jälkeen tahti muuttui ja tarina pääsi kunnolla vauhtiin. Alkukin tuntui yhtä-äkkiä sopivaan tunnelmaan oikein hienosti. Romaanista bongasin myös useammankin tutun beat-runoilijan ja kaikkihan ne vissiin oli Bukowskia lukuunottamatta yhtä isoa onnellista perhettä.
Haikujen kirjaa en ole lukenut ja hieman epäilen ensinnäkin sitä, miten sen suomennos loppujen lopuksi toimii ja toisaalta Tuuliajolla Big Surissa sisältää useammankin Kerouacin runon, joita en ole jaksanut korkeintaan kuin vähän alusta.
<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki
Matkalla oli aika kuiva muistaakseni. Ei ainakaan sellainen tempaava kokemus mitä odotin. Dharmapummeista tykkäsin enemmän. Kero on ehkä vähiten kiinnostava beateista.
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
Ei o tullut luettua muuta kuin pakollinen On the Road ja sekin oli aikamoista tervanjuontia kun ei vaan jostain syystä iskenyt ollenkaan. Muutenkin on vähän sellanen ennakkoluuloinen asenne Kerouacia kohtaan, tiiä sitten miksi. Ehkä se tuli tuosta Milesin Kerouac-elämäkerrasta ja siitä, että mies oli oikeastaan kaikkea muuta kuin sitä, mistä kirjoitti. Tai jotain, en tiiä. Ehkä joku kaunis päivä voisi yrittää tutustua tarkemmin tuotantoonsa.
On the Road on tosiaan tullut luettua, mutta pettymyshän se oli odotuksiin nähden. Pitää keskittyä parempiin beat-nikkareihin.
"A repo man's always intense"
Kerouac on paras! Vaikka oon lukenut vain Tuuliajolla big Surissa, Yksinäinen matkamies ja tällä hetkellä kesken Matkalla.
Toi Matkalla tuntuu just nyt ehkä maailman parhaalta kirjalta! Big sur oli älyttömän hyvä mutta Yksinäinen matkamies taas aikas tylsä...
Mä en tajua, vaikka yrittänyt olen. Kyllähän tätä lukee, mutta emmä mitään suurempii kiksei saa, tai sellasii mitä kaikki merkit vois tuoda luulolle.
Mäkin yritin tuota Matkalla lukea, mutta se tyssähti aika nopeasti... Dharmapummit taas oli tosi hyvä, luen sen varmasti vielä useaan kertaan uudelleen. Avasi ihan uusia ajatuksia ja siinä oli ihan mahtava se yksi tyyppi jonka nimeä en tietenkään muista. Kirjan parhaita kohtia, kun tämä henkilö joutui kesken vuorelle kiipeämisen kääntymään takaisin, mutta sitä ei harmittanut ollenkaan. Tuollainen haluisin olla.
Haikukirja kiinnostaa. Kaupassa on tullut selailtua ja löytyi ihan hyviä oivalluksia. Pidän siitä miten haikuihin on saatu muutamaan sanaan tiivistettyä kokonainen tilanne ja tunnelma, kuten juuri Dharmapummeissa selitettiin.
*
Lounaissuomalaiset ovat kykenemättömiä ilmaisemaan tunteitaan. Ihailen sitä.
Dharmapummit Jollain tapaa ehkä vaikuttavin kirja jonka olen lukenut. Juuri sellainen mistä pidän, ei ehkä lukuhetkellä mikään tajunnaräjäyttävä mutta vielä pitkänkin ajan päästä kirjan lukemisesta huomasin pyöritteleväni päässäni joitain kirjan kohtia ja mietteitä. Matkalla olen lukenut myös, mutta ehkä se oli Dharmapummien jälkeen pienoinen pettymys. Olis ehkä pitänyt lukea nuo eri järjestyksessä. Tuuliajolla Big Surissa oli jo lainassa mutta sitten tuli tenttiinlukua ja semmosia enkä koskaan saanut edes aloitettua. Vois tässä pian lainata.
ei muuta kuin voidetta rakoon ja ruuvi kiinni!
Matkalla tuli luettua joskus lukiossa (jaa häh miten se onnistui pyöräillessä?). Se oli kova juttu ja kirjoitin siitä oikein jonkun esseenkin. Mutta niin toisaalta kirjoitin Vinskistä ja Vinsentistäkin, ja nyt jälkeen päin ajateltuna viimeksi mainittu saattaisi viedä voiton.
Mulla on uniikki yhdistelmä luetuissa Kerouac kirjoissa: Matkalla suomeks ja Satori in Paris englanniks. Jälkimmäisestä en oikein tajunnu mitään, mikä tavallaan oli ehkä linjassa kirjan nimen ja idean kanssa, mutta siinäkin oli siis ainakin hieno tunnelma. Matkalla on jotenkin yleistajuisesti yksi maailman parhaista kirjoista. Neal Cassady (tai Dean Moriarty) on mun idoli autolla ajossa.
'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damageto kill.'
ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS
Matkalla tuli luettua joskus lukiossa (jaa häh miten se onnistui pyöräillessä?).
Enpä tiennytkään, että olet käynyt pyöräilylukion.
<@Tupou> jätkä haukkuu itse muita karkeiksi
<@DBGene> senkin karkki
Ei o tullut luettua muuta kuin pakollinen On the Road ja sekin oli aikamoista tervanjuontia kun ei vaan jostain syystä iskenyt ollenkaan.
Sama, paitsi mulla kirja onkin jäänyt kesken... Eipä ole tullut edes koskettua tähän klassikkoon vajaan 20 vuoden aikana kuin muutoissa. Ja nyt kun tarkistin, niin oon päässyt sentään yli puolen välin sitä, ainakin kirjanmerkin perusteella... Aika hyvin!
[quote:9475602783="lintumies"]Matkalla tuli luettua joskus lukiossa (jaa häh miten se onnistui pyöräillessä?).[/quote:9475602783]
Enpä tiennytkään, että olet käynyt pyöräilylukion.
:penni: :griuk:
Muistikuvat mahdollisesta laadusta ovat hieman hataria, sillä en ole lukenut On The Roadia sen jälkeen, kun -82 istuin kolme vuorokautta putkassa pilven hallussapidosta, ja otin lukemiseksi mukaan tuon juuri kesken olleen teoksen. Kuulusteluissa olin vakuutellut, että hallussapito oli vain yksi harha-askel enkä ollut muutenkaan kiinnostunut alasta, mutta samalla kuulustelijalle tuotiin tieto siitä, minkälaista kirjallisuutta sellistä löytyi. Kehtasivat nauraa.
Muistikuvat mahdollisesta laadusta ovat hieman hataria, sillä en ole lukenut On The Roadia sen jälkeen, kun -82 istuin kolme vuorokautta putkassa pilven hallussapidosta, ja otin lukemiseksi mukaan tuon juuri kesken olleen teoksen. Kuulusteluissa olin vakuutellut, että hallussapito oli vain yksi harha-askel enkä ollut muutenkaan kiinnostunut alasta, mutta samalla kuulustelijalle tuotiin tieto siitä, minkälaista kirjallisuutta sellistä löytyi. Kehtasivat nauraa.
Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!
Kerouac oli tuttu poliiseille? En usko. :?
Kerouac oli tuttu poliiseille? En usko. :?
No häh, kai ny niilleki pidetään jotain oman alan alkeiskursseja, riippuen siitä aikooko erikoistua esim huume-, vakuutuspetos- vai hevosvaraspuolelle.
[quote:f7833463dc="Leif Erikson"]Kerouac oli tuttu poliiseille? En usko. :?[/quote:f7833463dc]
No häh, kai ny niilleki pidetään jotain oman alan alkeiskursseja, riippuen siitä aikooko erikoistua esim huume-, vakuutuspetos- vai hevosvaraspuolelle.
[quote:2e026f5b31="Leif Erikson"]Kerouac oli tuttu poliiseille? En usko. :?[/quote:2e026f5b31]
Eli jos olisit ollut muista syistä putkassa, niin olisivat kiinnittäneet huomiota myös Hevoshulluihisi?
Juha, olet miespuolinen Jippu. Onnea!
[quote:7b58763d1a="Leif Erikson"]Kerouac oli tuttu poliiseille? En usko. :?[/quote:7b58763d1a]
Toihan olis ihan mahtavaa: jokaisen huumekytän pitäisi sisäistää Huxleyn "Doors of Perception", McKennaa, Burroughsia jne. (tietty jotain uudempia kans), kuunnella Grateful Deadia, Monster Magnetia, Butthole Surfersia ym. ymmärtääkseen paremmin huumeidenkäyttäjiä - sekä heidän toimintatapojaan ennakoidakseen heidän liikkeitään, mutta myös pystyäkseen paremmin asettumaan heidän asemaansa.
'My only premise is that there are times when one must attack with complete ruthlessness and fight with lethal fury. This fury and ruthlessness must be harnessed and directed to the gravest possible damageto kill.'
ontäs aiankin joku turska joo DECICIDERS
jaa tämmönenkin otsikko, jostain syystä tää on alkanu kiinnostaa, dharmapummit on nyt melkein luettu, ja on kyllä mainio kirja. täytyy tsekkailla muitakin. ylipäätään tullu luettua ihan liian vähän, ei muka oo aikaa.
jaa tämmönenkin otsikko, jostain syystä tää on alkanu taas kiinnostaa, luettu. täytyy tsekkailla muitakin. ylipäätään tullu luettua ihan liian vähän, ei muka oo aikaa.
Sama. Mitkä on oleellisimmat Matkalla ja Dharmapummien ohella???
Asiantuntijat hei!
Lasken itseni liberaalifeministiksi, ja minulle feminismi tarkoittaa tasa-arvoon pyrkimistä, ei sen avulla tai naiseudella ratsastamista.
No runkut runkatkoon, mutta minäpoika haluan tanssia.
tätä topikkia lukiessa vaikuttaa et tuuliajolla big surissa vois olla.
Dharmapummit on yks mun suosikkikirjoista, mutta Matkalla ei koskettanu paljookaan. Tristessa on kans tosi hyvä. Nopee lukea, kun on niin ohkanen. Kirjotustyyli on kaunis, aivan ku pitkä runo, vaikkei nyt silleen, kun on "helppolukuisempaa". Soljuvaa, haikeeta tajunnanvirtaa, johon on helppo hukkua.
*
psykokarkki wrote:jaa tämmönenkin otsikko, jostain syystä tää on alkanu taas kiinnostaa, luettu. täytyy tsekkailla muitakin. ylipäätään tullu luettua ihan liian vähän, ei muka oo aikaa.
Sama. Mitkä on oleellisimmat Matkalla ja Dharmapummien ohella???
Asiantuntijat hei!
desolationin enkelit on mun mielestä kolmanneks tai jopa toiseksi paras.
Hehhee, onneks muiltakin on jäänyt Matkalla kesken. Koitin lukea sitä kirjaimellisesti ollessani matkalla kotiin Unkarista, kun siellä vaihdossa ollut kaverini antoi minulle viemisiksi muutamia kirjojaan, jotka oli hankkinut vaihdon aikana. En muista, oliko kirja englanniksi vai suomeksi, mutta tässä kontekstissa epäilisin, että englanniksi. Muutaman kymmenen sivun jälkeen jätin kesken ja tuskin tulen ikinä palaamaan koko kirjaan. Jotain muuta vois kokeilla joskus.
Jännää, että samana vuonna, kun oon syntynyt, harry-irene on jo istunut putkassa.
voi voi, tuolla menolla et kyllä pääse eduskuntaan
En kans erityisemmin tykänny On the roadista, mut luin sen kumminkin loppuun. Sen jälkeen ei oo Kerouac kauheesti kiinnostanut, en oo tainnu lukee muuta kuin Subterraneansin.
tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni
Mäkin loppuje lopuksi luin Matkalla loppuun, tokalla kerralla jaksoin kiinnostua enempi. Mut en tiä. jotenkin siinä on vähemmän ideaa kuin Dharmapummeissa.
*
Ainiin ja tosiaan, Matkallastahan tuli pari vuotta sitten uusi painos, jossa Ginsberg ja Burroughs ja muut vekkulit on omilla nimillään. Onkohan peräti vielä niin, että aikasemmat versiot on jopa lyhennetty joltain osin.
*