You are not logged in.
Studio paras "lisäominaisuus" mitä kirjastoon voi keksiä.
Sanotaan nyt ettei mulla ole mitään sitä vastaan että bändien toimintamahdollisuuksia parannetaan, mutta vähän semmonen leikkimisympäristö-fiilis tästä jää oikeesti. Ehkä mun visio kirjastojen tulevaisuudesta on vanhentunut kun se ei ole niin "toiminnallinen", mutta pitäisin nää asiat oikeesti erillään ja keskittyisin siihen päätehtävään eli kulttuurituotteiden lainaamismahdollisuuksien parantamiseen.
keskittyisin siihen päätehtävään eli kulttuurituotteiden lainaamismahdollisuuksien parantamiseen.
Ihan hyvä pointti. En mä edes tiedä mitään kirjastojen palveluista ja nykymeiningeistä, käytän vain kirjojen lainaamiseen.
Onhan toi ihan käsittämätön linjaus. Perustetaan joku vitun studio (mitä näillä ees tekee nykyää ku kaikil on kuitenki älypuhelimet joiden mikkejä voi hieroa munalla?) ja leffateatteri jota yksikään leffaihminen ei halunnut ja poistetaan musaosasto.
Kuka nää päätökset tekee ja millä logiikalla? Kokoomuslaisten virkamiesten vittuilua?
Elektronisen musiikin studio Oodissa on siinä mielessä ihan perusteltu, että paikan päällä on kokoelma soittimia, joihin kelan tuilla elävällä muusikolla ei ole varaa. Itse esim. ajattelin käyttää Oodin euroräckiä oman modulaariosaamisen syventämiseksi, koska modulaarinen syntetisaattori on ns. mun juttu ja tällä elintasolla ei ihan hirveästi ostella uusia moduleita ja uusia räkkejä kun vanhasta loppuu tila.
Mitä tulee tuohon "älypuhelimet joiden mikkejä voi hieroa munalla"-kommenttiin, niin esim. mulla ei ole taloudellista mahdollisuutta ostella puhelimia sillä taka-ajatuksella, että käyttäisin sitä äänittämiseen. Olen myös äänitysteknologian suhteen siinä mielessä vanhanaikainen, etten edes hirveästi tykkää siitä aspektista, että "jokaisella mobiililaitteella pitää pystyä tekemään alkeellista äänitoutantoa", enkä oleta, että tämä kehitys olisi ihan kaikkien mielestä myöskään pelkästään hyvä asia. Tämä ilmiö on siinä mielessä uusi c-kasetti, että kynnys teknologian haltuunottoon laskee, mikä on just jees niille, ketä kiinnostaa. Siinä vaiheessa tosin kun ollaan tekemisissä laajempien tuotantojen kanssa, niin se vaatii jo monipuolisempaa laitteistoa, johon esim. mulla ei ole taloudellista mahdollisuutta.
Menee nyt offtopic, mutta pidän muutenkin sitä väittämää että "tietokoneella voi nykyään tehdä kaiken" äänituotantoon liittyen snadisti valheellisena. Tietokoneella voi toki tehdä useita asioita, mutta on siinä taiteellisessa prosessissa vissi ero siihen, että säveltää soittimella jotain. Ihan konkreettisesti elektronisen musiikin tietokoneella ohjelmoiminenkin on täysin eri juttu kuin sen ohjelmoiminen hardwarella, oli sitten modulaarinen systeemi tai 80-lukulaisempi setup midisekkareineen ja synkkapiuhahelvetteineen. Se, että jokin tuotantotapa on yleisempää, ei tee siitä yleispätevämpää.
Leffateatteri ei taas vissiin tunnu hyvältä idealta kenenkään muun kuin tän KAVIn pääjehun mielestä.
Eräskin foorumisti vastasi kerran fb-postaukseeni aiheesta "musiikkiosaston puute", että olisi "yhden yksittäisen työntekijän henkilökohtainen ristiretki". Tämä tuntuu olevan suhteellisen yleinen ongelmatilanne millä tahansa alalla, kun joku on sitä mieltä, että hänellä pitää olla valtaa päättää asioista. Miksi työyhteisöt mahdollistavats en, että joku yksittäinen urpo ajaa läpi omia suunnitelmiaan, jotka ovat vain hänen mielestään hyviä? Ehkä se on uusliberalistinen "kaikilla pitää aina olla kivaa, eikä kellään saa ikinä olla paha mieli"-asenne, joka nykyään jyllää. Tulee mieleen Mechelininkadun puut ja pyörätie. Ei siinäkään kyselty kadun asukkailta mitään, vaan koko homman takana taisi olla joku maaltamuuttanut idiootti, joka ei omassa arjessaan edes käytä Mechelininkatua.
Last edited by dadadrlrl (05.11.2018 10:39)
Jatkot salaliitto-topsussa, mutta mun syväkurkku kirjastojärjestelmän syövereissä sanoi että Oodin johdossa on aikamoisia hanslankareita tupeloimassa ja oli suorastaan onnellinen että ei tullut valituksi sinne mihinkään pestiin. Jos syväkurkkuni kasetti kestää, siitä saadaan vielä hyvä kirjastotoimenjohtaja.
Ehkä se on uusliberalistinen "kaikilla pitää aina olla kivaa, eikä kellään saa ikinä olla paha mieli"-asenne, joka nykyään jyllää.
Nykyään voi kai kaikkea mikä itselle aiheuttaa pahaa mieltä sanoa uusliberalistiseksi jos haluaa olla edgy.
Lapsena tykkäsin seurata kun kanat paistuivat isossa karusellissa kaupan lihatiskillä.
Täysi-ikäiset voivat toki tulostaa dildoja, mutta epätasaisen pinnan takia emme suosittele käyttämään tulosteita tarkoituksiin, joissa hygienia on tärkeää. Eläviä malleja meillä ei ole tarjota, mutta esim. savesta voi muotoilla mieluisan dildon, jonka voi 3d-skannata kirjastossa.
— Ison Omenan kirjasto (@KirjastoOmena) 13. marraskuuta 2018
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
Im at the Minneapolis Central Library, where theyre introducing a new vinyl listening room and showing their records to the public: pic.twitter.com/xA1G5GeBxK
— Miguel Otárola (@motarola123) January 19, 2019
Lapsena tykkäsin seurata kun kanat paistuivat isossa karusellissa kaupan lihatiskillä.
noi studiot on hiton hieno juttu
okkon 'väärä dilemma' urputus aika erikoista
kännykällä kuuntelee musiikkia huomattavasti helpommin kuin tekee musiikkia, eikä tartte edes laadusta tinkiä toisin kuin tehdessä.
Ei mitään muttia, kaikki boikottiin saatana!!
Security Fee:n hinnalla sisään!
Oodi oli niin moderni ja moniulotteinen kuin odotin. Ja mitä olen tuolla ja Sellossa huomannut niin noita erinäisiä palveluita myös käytetään ahkerasti, ei ne vehkeet tyhjänpanttina seiso.
Kirjoja melko vähän. En välttämättä menis tonne lukemaan, koska ambienssi ei ole kuin kirjastossa ennenvanhaan. Siellä kirjakerroksessa on vielä joku pikku kahvilakin, missä sitten kolistellaan niin perkeleesti. Mutta enpä ole kirjastossa lukemista koskaan harrastanu muutenkaan.
kaipaan kovasti jotain mielipidekirjoituksia joissa itketään sitä että siellä on pleikkareita ja kaikkea & valitetaan milleniaalien ja z-sukupolven mädättymisestä :pray:
faija joka on kovan linjan konservatiivi kuulemma hermostui kun mutsi puhui hienosta uudesta helsingin kirjastosta
en oo käyny tuolla vielä, mutta siistiä, että kulttuurituotteiden lainaaminen on nyt laaja-alaisempaa ja myös luovaa duunia tukevaa. yhä vähemmässä määrin lainattavat niteet meinaa jengille enää pelkästään kovakantista tai dvd:tä/vhs-kasettia, kun teksti, video ja audio on ihan hiton hyvin netissä striimattavissa ja ladattavissa. hyvä että näitä perinteisempiä palveluita tarjotaan, enkä haluaisi niistä luopua, mutta monipuolisuus on vain hyvästä. siinä missä ennen suurempi merkitys oli kulttuurituotteiden tuomisella myös vähävaraisten luo, niin noiden bändihuoneiden ja pleikkareiden myötähän on sitten väyliä ja välineitä luoda ja osallistua, mihin ei välttämättä olisi varaa samalla lailla kuin ennen vanhaan ei ollut cd-levyihin. suurempi taloudellinen kynnyshän on nykyään ne rummut hommata kämpille kuin striimaa joku lätty spotifystä. helvetin makeeta ja osallistavaa, että kirjasto on ottanut tämmösen haltuun näin hienosti.
katsottiin äijien kanssa leffa, äijät lähtivät maustetyttöjen keikalle, itse jäin kotiin kuuntelemaan darkthronea.
Nyt kellutetaan Helsingissäkin.
Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Juoksentelemaan miehen selkää,
Kuin junan yöllä.
Ahtaat hyllyvälit Oodissa, ei mitään saumaa että kaksi ihmistä voisi katsella vastakkaisia hyllyjä ilman välitöntä törmäysriskiä. Kaikki tila annettu mädännäisyydelle ilmeisesti.
hei tietääkö joku onko oodissa vinyylisoitinta ja mahdollista varata jokin kuunteluhuone tms. (ja millaiset värkit mahtaa olla jos on?)
hei tietääkö joku onko oodissa vinyylisoitinta ja mahdollista varata jokin kuunteluhuone tms. (ja millaiset värkit mahtaa olla jos on?)
Studio 6 on 1-3:lle henkilölle soveltuva tila soittamiseen, laulamiseen ja DJ-käyttöön. Tilasta löytyy mm. piano, DJ-laitteet, kitaravahvistin ja Djembe.
Tilan varustelu:
Yamaha U3, piano
Technics SL-1210GR (2kpl), levysoittimet
Pioneer CDJ-2000NXS2 (2kpl), DJ CD-soittimet
Pioneer DJM-900NXS2, DJ-mikseri
Vox VT20X, kitaravahvistin
Ampeg BA-115, bassovahvistin
Ossi Percussion Djembe
Tilan varaamalla sitoudut noudattamaan Oodin studioiden käyttösääntöjä:
- Studioiden ikäraja on 15 vuotta.
- Voit varata käyttöösi yhden studiotilan kerrallaan. Varausaika on enintään 4 tuntia.
- Studiossa työskentely on itsenäistä, mutta teknisissä ongelmissa henkilökunta pyrkii auttamaan parhaansa mukaan. Huomioithan, että kaikkina aikoina henkilökuntaa ei ole käytettävissä.
- Tilan käyttö on maksutonta.
- Varaajan myöhästyttyä yli 15 minuuttia varauksen alkamisesta, varaus peruuntuu.
- Syöminen ja juominen studioissa on ehdottomasti kielletty.
- Tilaan päästäkseen tulee esittää voimassa oleva kuvallinen henkilökortti, sekä kirjastokortti jossa on lainausoikeus.
- Studioissa voi käyttää omia tai kirjaston soittimia ja laitteita. Kirjaston soittimet lainataan asiakkaan kirjastokortille ainoastaan kirjaston tiloissa käytettäväksi.
- Varaaja on korvausvelvollinen kiinteistölle tai irtaimistolle aiheutuneista vahingoista. Vahingoista on ilmoitettava välittömästi kirjaston henkilökunnalle.
- Varausajan päätyttyä varaajan tulee jättää tila siistiin kuntoon ja palauttaa lainaamansa laitteet ja soittimet henkilökunnalle.
Veikkaisin että neulat/äänirasiat kannattaa tuoda itse tai en tiijö
Kiitos Helsingin kirjastot. Nyt tiedämme mennä syömään hapansilakkamme muualle. pic.twitter.com/IgIobHBUdT
— Sara Salomaa (@sarasalomaa) July 8, 2019
paljon teillä on yleensä ainestovarauksia päällä? itellä tällä hetkellä 25, ja yritän pitää ton tasaisesti jossain 15-20 nimikeen tuntumissa niin pysyy sopiva tahti päällä.
Ti ho detto come una volta un po' di vino, dischi in vinile, sequel, ragazze, ragazze, Kauko Röyhkä?
Noissa lukemissa, valtaosa tuoreempia leffoja/sarjoja, joissa varauksia paljon. Niitä ropisee sitten kirjastoon sopivaa tahtia. Nyt tarkka lukema yhdeksäntoista (19), neljä noudettavissa.
Parilla muistilistalla sitten 300+ leffaa
Last edited by noiseidea (22.07.2019 13:46)
varasin oodista studion psykejameihin
jaahas, kansalliskirjastossa tapahtuu. mikähän tässä on takana. olikin liian kätevää, että helka-kortilla pystyi lainaamaan myös kansalliskirjastosta
Hyvä Kansalliskirjaston asiakas
Kansalliskirjasto vaihtaa kirjastojärjestelmänsä syksyllä 2019. Kansalliskirjaston aineistot ja lainat siirtyvät 24.8. alkavan katkon aikana Helkasta Kansalliskirjaston omaan hakupalveluun (kansalliskirjasto.finna.fi). Jatkossa voit uusia Kansalliskirjaston lainat vain Kansalliskirjaston hakupalvelussa, Helkassa niiden uusiminen ei enää onnistu. Päivitäthän asiakastietojen muutokset (esimerkiksi puhelinnumero ja osoite) jatkossa molempiin erikseen, jos olet asiakkaana sekä Kansalliskirjastossa että Helka-kirjastoissa.
Last edited by jookcha (20.08.2019 16:52)
Molemmat vaihtavat järjestelmää. HY:n kirjaston uusi systeemi painottaa digitaalisten aineistojen saatavuutta ja käyttöä. Kansalliskirjasto taas siirtyy joidenkin erikoiskirjastojen ja yliopisto/ammattikorkeakoulukirjastojen kanssa käyttämään Koha-järjestelmään. Vanha järjestelmä on aikansa elänyt, joten ihan perusteltu muutos kaiketi.
Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Kuin junan yöllä.
HY myös jatkaa suljettuun koodin pohjaavassa järjestelmässä, ja Kansalliskirjasto ym. suuntaa avoimeen koodiin, jota osin sitten myös jatkokehitetään Suomessa Kansalliskirjaston toimesta.
Last edited by barton_funk (20.08.2019 18:27)
Halusin syväluotaa sitä yhteiskunta-akselien välistä juopaa, joka jo silloin varjosti minua ja minä sitä.
Selvä homma!
paljon teillä on yleensä ainestovarauksia päällä? itellä tällä hetkellä 25, ja yritän pitää ton tasaisesti jossain 15-20 nimikeen tuntumissa niin pysyy sopiva tahti päällä.
Vaihtelevasti, mut 10-15 hujakoilla on aika vakio.
Minun ihana hevonen,
Et poni enää,
Kuin junan yöllä.