You are not logged in.
Onkohan muuten sellasille päätylevyilelle tarvetta? Meinaan putoileeko vaikka cd:t noista päädyistä lattialle?
Itse en kokisi päätylevyjä tarpeellisiksi. Levyt pysyy ihan paikoillaan ilman niitä. Toki jos taloudessa on esimerkiksi kissoja niin päätylevyille voi olla käyttöä, koska kissoja voi kiinnostaa rako levyjen takana. Lähinnä miten tykkää. Saahan niitä sitten ostettua, jos kokee tarpeelliseksi.
bernardblack wrote:Hassuttelija wrote:bernardblack wrote:Hassuttelija wrote:Saaks tommosen lundian kasaan pelkästään ostamalla noita tikkaita ja hyllyjä?
Joo. Toki tarvii sit myös vähän pikkusälää, eli ne tapit joilla hyllytasot saa paikoilleen, tukiristikko on hyvä olla ja ihan ehdottomasti niitä kiiloja joilla hyllyköt saa tukevasti seinää vasten.
Käytettynä näytettäs yleisesti myytävän hyllyjä 10/kpl. Tikkaita vähemmän tarjolla käytettynä, mutta näyttäs pitkän pennin säästävän kun haalii osat sieltä täältä, eikä osta uutena (ylläri).
Halpaahan lundia ei todellakaan ole, joten käytettyä ostamalla säästää kyllä paljon. Siis jos kärsivällisyyttä riittää, kai siinä aikaa menee ennenku saa kaiken haalittua kokoon. Mut toki säästää paljon vaikka hankkis vaan esim. ne hyllytasot käytettynä ja muun uutena.
Mutta joo, kannattaa aloittaa joka tapauksessa siitä suunnittelusta, tikkaita ja hyllytasoja on monenmittaista.
Joo pitää nyt fundeerata sijoittasko kuitenkin uuteen. Toi linkkaamani ois aika lailla sellanen mitä haen, ja alessakin. Sitten vois tietenkin ottaa vähän korkeammat tikkaat, jos haalis jostain käytettynä noita 80x30 levyjä. Onkohan muuten sellasille päätylevyilelle tarvetta? Meinaan putoileeko vaikka cd:t noista päädyistä lattialle?
Hinta ei kirpase niin paljoa, jos aattelee asiaa siltä kantilta että siinä on sitten hylly loppuelämäksi. Ja jos nyt joskus haluaisikin eroon, niin siitähän saa sitten rahaakin, toisin kuin jostain lastulevyhommelista.
Itse kun olen tämmöinen tyyppi jolta hyllytila aina loppuu kesken, niin suosittelen kyllä maksimoimaan käytettävissä olevan tilan, eli esim. niin pitkät tikkaat kuin huonekorkeus antaa myöden. Ja edelleen, jos älppäreitä meinaa hyllyttää, niin toi 80cm on kyl turhan pitkä hyllytaso, se lyhyempi (mitä se nyt oli, about 50cm) on parempi.
Pääty- tai taustalevyille en ole itse kokenut kummempaa tarvetta.
Pannaan tähän nyt vielä kuvaa meikäläisen olkkarin lundiasysteemistä (makkarissa on toinen seinällinen):
Cd-levyille ei oikein oo enää tilaa, kun ei niitä viittis kahteen rivinkään laittaa. Muuten oon saanut järjestelyillä älppäreille ja kirjoille lisätilaa joksikin aikaa. Jossain vaiheessa täytyy kyllä alkaa tekemään VAKAVIA PÄÄTÖKSIÄ
tunteet elikkäs fiilikset, ne on aitoja, niistä kannattaa pitää kiinni
börniksellä komia hylly kulttuurin miehiä. mulla on pari expeditiä, joissa on vinyylilevyjä ei missään järjestyksessä. cd:t lojuu viimeisimmän muuton jäljiltä pahvibokseissa. sitten löytyy epämääräisiä laatikoita vinyyleitä jostain vanhempien verkkokellareista. noit 2x4-expeditejä käytän myös työskentelytasoina vähän väliä. kaseteista osa on sullottuina sellaisiin pidikkeisiin, joita löysin pari kappaletta kirpparilta. sellaisia ois kiva olla enemmänkin. vinyylit ois kiva suojamuovittaa, mutta sit saattais tila loppua nykyisistä hyllyistä kokonaan.
ray charlz wrote:Kalossimies wrote:Ja mä muuten paan kans varmaan jonkun ööh neljäsosan hyllyni sisällöstä ns. "lihoiksi" tässä lähiaikoina. Boris/Sunno/Thurston-ansan levyjä ainakin lähtee kiertoon, että jos foorumisteja kiinnostaa...
mitäs boorista sulla on "älpyttimenä" lähdössä maailmalle? parhaasta levystähän ei ole edes vinyyliä...
Ei löydy itse "Borkkaa" vinskana, mut olis esim. toi Ensemble Pearl, eli siis Atsuo/Kurihara/O'Malley/Herzog-juttu.
pidetääs mielessä
Last edited by ray charlz (23.09.2019 16:28)
katsottiin äijien kanssa leffa, äijät lähtivät maustetyttöjen keikalle, itse jäin kotiin kuuntelemaan darkthronea.
No on kyllä komeat hyllyt Berkkulalla!
In the last second of life, they're gonna show you how,
how they run this show.
Joo siis älppäreille sitä lyhyempää hyllytasoa, tulee liikaa painoa muuten.
Nyt kun mietin niin lyhyemmälle tasolle vaihdoin sitten itsekin. Mulla oli käsitys, ettei niitä lyhyempiä tasoja voisi laittaa vierekkäin, mutta berniksen komea kuva taitaa kumota senkin. Kai sinne tietty sen tukiristikon saa samalla lailla.
Kalossimies wrote:ray charlz wrote:Kalossimies wrote:Ja mä muuten paan kans varmaan jonkun ööh neljäsosan hyllyni sisällöstä ns. "lihoiksi" tässä lähiaikoina. Boris/Sunno/Thurston-ansan levyjä ainakin lähtee kiertoon, että jos foorumisteja kiinnostaa...
mitäs boorista sulla on "älpyttimenä" lähdössä maailmalle? parhaasta levystähän ei ole edes vinyyliä...
Ei löydy itse "Borkkaa" vinskana, mut olis esim. toi Ensemble Pearl, eli siis Atsuo/Kurihara/O'Malley/Herzog-juttu.
pidetääs mielessä
Palaamme asiaan
Ja berniksen hyllylle kyllä :kulli::kulli:
Oivalluksen hetkellä olin heikosti ravittu, joten totesin, onkos kellään sitä fallin ekaa sinkkua, eiku että lehden nimen on oltava Nälkä.
Berniksen hyllylle
Mulla on vinyyleille käytössä 70-luvun alun Lundia, jossa olen säilyttänyt vinyyleitä jostain -83 alkaen kun ekat omat älppärit sain, ja nämä ovat metrisiä hyllylevyjä, eikä ole ollut mitään kestävyysongelmia. Kirjahyllyn tasot ovat uudempaa tuotantoa ja sinne en ehkä uskaltais pistää samaa painoa koska noi vaikuttavat vähän hepposimmilta.
Tuolta käytiin hakemassa käytettyä Lundiaa. Kaikki tarvittavat osat löytyi ja hintataso viidesosa uusiin verrattuna. Ei tainnu tuntiakaan mennä, kun hylly oli kasassa, et kätevää khyl.
In the last second of life, they're gonna show you how,
how they run this show.
Päätin laittaa järjestäen ja ihan hirveä työmaahan siitä ensin meinas tulla. Pitkällisen jahkailun jälkeen päädyin sellaiseen järjestykseen:
- yleinen pop-rock omassaan
- krautrockista elektroniseen musiikkiin omassaan
- mögä ja kokeellinen
- tradi, föyk, jass ja etno omassaan
Yleistä pop-rockia on eniten, muita sit vähemmän. Suomilevyt toistaisex erikseen, mutta pitää varmaan ripotella noihin alalajeihin että saa kaiken mahtumaan. Yleinen pop-rock aakkostettu, muut vielä summanmutikassa. Taitavat mennä ihan hyvin jahka jaksan sortteerata loppuun. En postaa kuvaa ellei joku kiltisti pyydä ja sillionkin lähetän todennäköisimmin privana fabossa ja vasta sitten kun olen tehnyt valmiiksi ja unohtanut koko kuvan lähettämisen.
Päätin laittaa järjestäen ja ihan hirveä työmaahan siitä ensin meinas tulla. Pitkällisen jahkailun jälkeen päädyin sellaiseen järjestykseen:
- yleinen pop-rock omassaan
- krautrockista elektroniseen musiikkiin omassaan
- mögä ja kokeellinen
- tradi, föyk, jass ja etno omassaanYleistä pop-rockia on eniten, muita sit vähemmän. Suomilevyt toistaisex erikseen, mutta pitää varmaan ripotella noihin alalajeihin että saa kaiken mahtumaan. Yleinen pop-rock aakkostettu, muut vielä summanmutikassa. Taitavat mennä ihan hyvin jahka jaksan sortteerata loppuun. En postaa kuvaa ellei joku kiltisti pyydä ja sillionkin lähetän todennäköisimmin privana fabossa ja vasta sitten kun olen tehnyt valmiiksi ja unohtanut koko kuvan lähettämisen.
Nämä ovat tärkeitä juttuja
Itsellä isoimpana yksittäisenä kokonaisuutena jatsilevyt aakkosissa pl. noin vuotta 1955 edeltävä kama joka häpeällisesti komerossa/kellarissa... tuota ei ole tosin määrällisesti kuin vajaa hyllymetri ja ns. tärkeimmät eli Parkerit ja Milesit jne toki hyllyssä. Sitten on maailmanmusa jaoteltuna julkaisijoiden/sarjojen mukaan (esim Unescon Collection ja Musical Atlas, Ocora, Nonesuch Explorer) ja loput maanosien/maiden mukaan. Ja sitten on kaikki loput levyt sekalaisessa järjestyksessä, nämä olivat ehkä viimeksi neljä vuotta sitten aakkosissa, josta on vielä rippeitä jäljellä, mutta melkoinen kaaoshan tuolla vallitsee. Tälle pitäs tehdä jotain.
CD:t ovat ihan miten sattuvat ja tämä vähän sattuu sieluun.
Last edited by Uudet housut ja paita (18.10.2019 19:35)
Tärkeydestä vaikeaa sanoa. Lähinnä alkoi hirvittämään että "onko mulla tällasiakin vielä olemassa" ja "miksi tämmösiäkin on pitänyt mennä ostelee". Monen levyn kohdalla pitää ihan tosissaan ihmetellä, että tuleekohan noita enää kuunneltua, esim. joku Pavement ei enää puhuttele läheskään samalla tavalla kuin joskus 10v sitten ja silti ne on kaikki vielä tuolla.
No enpä nyt tiijä. Olkoon nyt. Kyllä tuolta tuli samalla poimittua joitain levyjä erilleen et "mitähän hittoa minä tälläkin muka teen". Kaipa sitä jotain pitää taas myyntiin laittaa.
Siis levyjä lähtee myyntiin jatkuvasti ja hylly elää, tärkeyttä itelle on lähinnä se että jotkut itselle kivat jutut ovat järjestyksessä.
Sain kuulla, että noin 200-300 levyä on lojunut ulkovarastossa sisätilojen varaston sijaan.
So not. Olihan ne levyt kertaalleen kuultu.
bzort glorf bööth
Sain kuulla, että noin 200-300 levyä on lojunut ulkovarastossa sisätilojen varaston sijaan.
Hirveää
Hyvällä tuurilla levyt ok ellei ny ole ollu ihan mahottomia pakkasia, kannet saattaneet käpristyä kosteusvaihteluista.
Uskaltaakohan noita ottaa sisään vai miten hirveä homevaara miissä on?
bzort glorf bööth
Kannet varmaan pahiten homevaaran aiheuttajia, itse levyt saanee pestyä jos näkyy hometta tai haisevat pahalle.
Äver siever miever tuver äver liver köver!
Hemmetin ikävä homma kyllä silti.
Äver siever miever tuver äver liver köver!
Uskaltaakohan noita ottaa sisään vai miten hirveä homevaara miissä on?
Tähän vaikuttaa tosi paljon että missä tilassa ovat olleet ja onko siellä päässyt ilma kiertämään. Kostea umpio = tosi hyvä kasvualusta homeelle jne. Jos tilassa on ilma päässyt kuitenkin kiertämään ja levyt eivät haise, tekisin itse parin levyn kohdalla testejä eli sisälle kuivamaan mahdollisimman eristyksissä mistään muusta ja jos ei täyden kuivumisen jälkeen haise yhtään niin olisin ehkä turvallisin mielin. Ja toki lähtötilanne vaikuttaa, jos kansissa on huomattavaa kosteutta joka muhinut pitkän aikaa niin ite sanoisin et peli on menetetty.
Tärkeydestä vaikeaa sanoa. Lähinnä alkoi hirvittämään että "onko mulla tällasiakin vielä olemassa" ja "miksi tämmösiäkin on pitänyt mennä ostelee". Monen levyn kohdalla pitää ihan tosissaan ihmetellä, että tuleekohan noita enää kuunneltua, esim. joku Pavement ei enää puhuttele läheskään samalla tavalla kuin joskus 10v sitten ja silti ne on kaikki vielä tuolla.
jos on pavementin vinyyliä ja mietit myymistä ni ota yhteyttä, harmittaa että esim. slanted & enchanted -vinskaa en vieläkään omista
Kannet varmaan pahiten homevaaran aiheuttajia, itse levyt saanee pestyä jos näkyy hometta tai haisevat pahalle.
hiirimattona wrote:Uskaltaakohan noita ottaa sisään vai miten hirveä homevaara miissä on?
Tähän vaikuttaa tosi paljon että missä tilassa ovat olleet ja onko siellä päässyt ilma kiertämään. Kostea umpio = tosi hyvä kasvualusta homeelle jne. Jos tilassa on ilma päässyt kuitenkin kiertämään ja levyt eivät haise, tekisin itse parin levyn kohdalla testejä eli sisälle kuivamaan mahdollisimman eristyksissä mistään muusta ja jos ei täyden kuivumisen jälkeen haise yhtään niin olisin ehkä turvallisin mielin. Ja toki lähtötilanne vaikuttaa, jos kansissa on huomattavaa kosteutta joka muhinut pitkän aikaa niin ite sanoisin et peli on menetetty.
Pitääpä käydä katsomassa varastossa mikä meno siellä on ja ottaa alkuun parit pitkäsoitot ja omat julkaisut kotiin tutkittaviksi.
bzort glorf bööth
ja haisevimmat myyntiin eiq
joskus oli kyllä ikävä kuulla kun joku muusikko myi homevaurioisia levyjään, olis kovaa kattausta ollut tarjolla mutta ei uskaltanut ostaa
Voisin tiedystella Can Can Headsilta haluavatko mahdollisesti kuvata uuden musiikkivideon ja pistää palasiksi laatikollista levyjä.
bzort glorf bööth
Näemmä tasan kuukausi sitten alkanut tuo hyllyn järkkääminen. Siitä asti koko kotimainen osasto nojaillut lattialla hyllyyn. Nyt sain eroteltua yleisen pop-rockin sähkömusiikista, melusta ja folkimmasta. Suomilevyjen kohdalla en jaksanut ruveta pop-rockia lähteä sortteeraamaan ulkomaisten sekaan, vaan menivät nyt sitten omaan hyllykköön, johon oikeastaan mahtuivatkin aika sopivasti. Ja aakkostin. Ei siinä kauaa mennyt.
Edelleen aakkostamatta osastot:
- elektroninen musiikki
- post-rock/kokeellinen/noise
- föyk/world yms poppia edeltävä musiikki
Jossain vaiheessa sitten. Nyt vaan ihailen sitä, että neliömetrin verran tilaa on yhtäkkiä vapautunut ja että jos tässä sais siivottua loputkin turhat roippeet lattialta, niin pääsis ihan imuroimaankin.
Jahas, vinyylilista näyttää lukemaa 699 ja parit uusimmat on lisäämättä, listan täsmällisyys varmaan joku +/- 4. Vois taas myyrä levyjä jossain vaihees.
Tuanoi saatana.
myyrä-levyjä
Last edited by kumpiseta (30.11.2019 20:48)
Arilla on reilut 10 000 levyä kokoelmassaan tämän hän nimeään kaikkien aikojen parhaaksi rock-levyksi
Olen käynyt herran kotona vuonna 200X, kun myin hänelle huutonetin kaitta jonkin vinyylin ja kutsui kotiinsa kun levyn toimitin. Näköjään ponnarin kasvattanut.
Klikinsäästämiseksi kaikkien aikojen paras rocklevy Bad companyn s/t.
Tuanoi saatana.
Mulla on vinyyleille käytössä 70-luvun alun Lundia, jossa olen säilyttänyt vinyyleitä jostain -83 alkaen kun ekat omat älppärit sain, ja nämä ovat metrisiä hyllylevyjä, eikä ole ollut mitään kestävyysongelmia. Kirjahyllyn tasot ovat uudempaa tuotantoa ja sinne en ehkä uskaltais pistää samaa painoa koska noi vaikuttavat vähän hepposimmilta.
Kyllä ne uudetkin kestää, ovat kuitenkin oikeaa puuta. 120 cm hylly tosin selvästi kyllä taipuu kun esim. klassikkokirjoja siihen kunnolla latoo. 100 cm ja 80 cm hyllyissä eroa ei huomaa. Totta että 60-70 -luvun hyllyt ovat selvästi jämäkämpiä ja päätyraudat myös.
Espoon kierrätyskeskuksesta (Nihtisilta) löytyy muuten aika hyvin Lundiaa halvalla. Hyllyissä olleiden tarrojen perusteella joistain virastoista peräisin?
Vinyyli:
Circle (29)
Fall, The (10)
Acid mothers temple (10)
Radiopuhelimet (9)
King gizzard and the lizard wizard (8)
Various artists (7)
Zappa, Frank (7)
Led zeppelin (7)
Metallica (6)
Bowie, David (6)
CD/CASS/DVD:
Zappa, Frank (32)
Circle (31)
King crimson (23)
Acid mothers temple (22)
Magma (17)
Röyhkä, Kauko (17)
Fall (16)
Sonic youth (16)
Ozric tentacles (15)
Death in june (11)
Tuanoi saatana.
Top5. Vinyylit (boxit jne tupla/triplavinyylit lasketaan aina yhdeksi levyksi, seiskoja en ottanut mukaan).
John Coltrane 153 (ml. varhaiset rivisoittajana tehdyt levytykset)
Sun Ra 48
Gunter Hampel 46
Steve Lacy 42
Cecil Taylor 39